Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:18:55 GMT

بیمه‌ها در بحث سلامت روان مردم ورود کنند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۴۶۶۲

بیمه‌ها در بحث سلامت روان مردم ورود کنند

محمد حاتمی روز سه شنبه در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که به مناسبت نهم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برگزار شد، افزود: از زمان تاسیس این سازمان مسئله روانشناسی از نظر کیفی و کمی در کشور اهمیت پیدا کرده است.

 وی ادامه داد: امروزه در دانشگاه ها بحث روانشناسی و مشاوره مهم شده و این رشته با ۳۰۰ هزار دانشجو رقیب رشته های پزشکی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

حاتمی با بیان اینکه جایگاه روانشناسی در نظام سلامت اهمیت بالایی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: صف های طولانی متقاضیان برای این رشته مهر تایید این امر است.  

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه کشور بحث سلامت روان است و از بعدی دیگر این جلسه سلامت روان در دوران کرونا و برنامه هفتم توسعه از اهمیت چندانی دارا  است.

وی تصریح کرد: کمیسیون آموزش و بهداشت باید به این مسئله اهمیت داده و بر حسب صحبت ها و پیشنهادهای ما و نیاز جامعه اقدام کند و در کنار رئیس جمهور، استاندار و وزار یک روانشناس نیز باشد، آنها گاه تصمیماتی می گیرند که نیاز یک روانشناس در کنارشان احساس می شود زیرا گفتن یک کلمه بالا و پایین ممکن است روان مردم را به هم بریزد.

وی اضافه کرد: کرونا دشمنی شناخته شده نیست و در روانشناسی فوبیا نام دارد و در مواجهه با آن ترس غیرمنطقی از خود بروز می دهند تلاش کردیم این ترس کمتر شود که در اردیبهشت ماه این ترس غیرمنطقی فروکش کرد. البته  از نظر روانشناسی تایید می کنیم که اگر دشمنی باشد ترس هم وجود دارد و در ادامه همراه و همکار با ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامات زیادی را انجام دادیم.

حاتمی همچنین به تعرفه های روانشناسی اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ اعلام کردیم که بحث تعرفه ها ساماندهی شود اما تاکنون تعرفه ها اعلام نشده و حقوق مردم در حال ضایع شدن است. بعضا برخی تعرفه های بالایی از مراجعه کنندگان می گیرند. برای مثال فردی می گفت ۷۵۰ هزار تومان برای ۴۵ دقیقه داده است. در حالی که سال ۹۹ ، مبلغ ۱۰۸ هزار تومان برای کارشناسی ارشد و ۱۵۶ هزار تومان برای دکتری است که گاه بیشتر می گیرند. 

وی با اشاره به بحث حمایت های بیمه های پایه و خدمات اجتماعی تاکید کرد: در دوران کرونا مردم نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره دارند اما به خاطر هزینه های بالا مردم نمی توانند استفاده کنند و بیمه ها باید کمک کنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به ارائه پروانه و مجوز گفت: با اقدامات ما از طریق مجلس و هیئت دولت ، سازمان بهزیستی متقاعد شد که افراد فعال در این حوزه، پروانه سازمان نظام روانشناسی را برای تاسیس مرکز داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری با حوزه های علمیه تاکید کرد: ما در این زمینه کمیسیون مشاوره اسلامی را برای همکاری با حوزه های علمیه مطرح کردیم. آنها رشته هایی را تاسیس کرده و از شورای انقلاب فرهنگی مجوز داشتند. در این رابطه کمیسیون مشاوره اسلامی مبتنی بر فرهنگ دینی در نظر دارد سطح ۳ و ۴ حوزه را به عنوان مقطع حساب کند. در حال حاضر ۱۵۰ روحانی از ما مجوز دریافت کرده اند.

رئیس سازمان روانشناسی کشور با اشاره به اینکه روانشناسی باید بومی سازی شود ، بیان کرد: ما روانشناسی را به رسمیت نمی شناسیم مگر در چهارچوب فرهنگ خودمان باشد. این رشته باید با فرهنگ بومی ما عجین شود. در همین رابطه سازمان تاکنون به ۶ هزار نفر که دارای اخلاق و مطابق فرهنگ بومی جامعه رفتار می کنند پروانه داده است.

وی در بخش دیگری اضافه کرد: با تلاش های سازمان و نامه به دکتر نمکی درخواست کردیم روان‌شناسان و مشاوران نیز واکسیناسیون شوند. فرد دارای اختلالات روانی سیستم ایمنی پایین دارد و امکان ابتلا به کرونا را دارد. به همین دلیل مشاوران و روان‌شناسان در ارتباط با این افراد ممکن است در معرض ابتلا به کرونا قرار گیرند .

حاتمی درباره سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا  نیز گفت:  سلامت روان مردم دغدغه اصلی ماست و در این باره احساس خطر می کنیم زیرا درحال حاضر تمرکز بر درمان است و بحث سلامت روان در حاشیه قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: در همه جای دنیا بحث پروتکل های بهداشتی اهمیت دارد اما با پیوست سلامت روان. به همین دلیل پیوست سلامت روان در پروتکل های بهداشتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان روانشناسی با بیان اینکه نگاه باید از درمان محور به سلامت محور تغییر کند، گفت: برای سلامت روان باید شناسنامه سلامت روان صادر کنیم تا کسانی که نیاز به مشاوره دارند آنها را در الویت کاری قرار دهیم. 

 

برچسب‌ها سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مشاوره سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مشاوره سازمان بهزیستی کشور سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مشاوره سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور سازمان نظام روانشناسی روانشناسی و مشاوره سازمان نظام روان سلامت روان تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۴۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی برای ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیب‌زدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمی‌توانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمی‌توانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالش‌های روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.

وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعه‌محور بودن است و در این جامعه‌محوری تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسی‌ترین موضوعات است.

اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلان‌استان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیک‌ها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نمره قبولی کسب کرده‌اند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاه‌ها و موسسات، صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین جاری جهاد می‌کنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز می‌کنیم که خدمات ارزنده‌ای به جامعه بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها