Web Analytics Made Easy - Statcounter

« عباس جودکی» روز سه‌شنبه در گفت و گوبا ایرنا، افزود: یک‌هزار و ۸۰ سلاح و ادوات شکار غیرمجاز نیز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

وی بیان کرد: با شروع فصل گونه‌های جانوری، اقدامات حفاظتی در مناطق تحت مدیریت استان مرکزی تشدید یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با شروع فصل زادآوری گونه‌های جانوری و به ‌منظور پیشگیری از پراکندگی وحوش و نیز جلوگیری از ایجاد استرس در این زمان، کنترل‌ مستمر و گشت‌های شبانه‌روزی از سوی ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جودکی عنوان کرد: بهار، فصل زاد و ولد گونه‌های جانوری است، شکار جانوران در این فصل در سراسر کشور و در تمامی مناطق ممنوع و خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست است.
 وی گفت: زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده‌ای است که هر سال در فصل بهار و هم‌زمان با آغاز زاد و ولد حیات وحش رواج دارد و این موضوع لطمه‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند، زیرا علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته باشد، در بسیاری از موارد موجب مرگ حیوان مادر نیز می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم به‌ویژه جوامع محلی است و  باید تلاش شود تا با فرهنگ‌سازی و ارایه آموزش و  هشدارهای لازم در خصوص تبعات و خطرات ناشی از شکار و نابودی حیات وحش به‌صورت مداوم و مستمر، شهروندان بیش از گذشته به نقش و مسئولیت خطیری که در خصوص حفاظت از تنوع زیستی بر عهده دارند،‌ آشنا شوند.
جودکی، از علاقه‌مندان و طبیعت دوستان خواست تا ضمن همکاری لازم با محیط بانان از نزدیکی به مناطق زادآوری حیات وحش خودداری کنند تا محیطی آرام و امن برای تولد حیات وحش ایجاد شود.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی حیات وحش اخبار کنکور حفاظت محیط زیست استان مرکزی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۵۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست