Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:53:36 GMT

تولید و اشتغال‌ در مزارع میگوی گلستان هفت برابر شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۶۶۴۷

تولید و اشتغال‌ در مزارع میگوی گلستان هفت برابر شد

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال استان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در سال های ۹۸ و ۹۹، این آمار با کاهش همراه بود اما با رفع کامل این مشکل انتظار می رود در سال جاری روند صعودی تولید و ایجاد فرصت های شغلی از طریق مزارع میگو بار دیگر آغاز شود.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به انجام عملیات های عمرانی برای آب رسانی به مجتمع میگو گمیشان گفت: برای اولین بار و با هدف تامین آب مورد نیاز این مزارع، آب دریای خزر به‌صورت مستقیم با احداث کانالی به طول حدود ۱۳ کیلومتر و حجم خاکبرداری ۵۰۰ هزار مترمکعب به فاز یک مجتمع میگوی گمیشان انتقال یافت.

قدس علوی به رشد سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در مجتمع میگوی گمیشان اشاره کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری دولتی در بخش زیرساخت‌های فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان تا پایان سال ۹۲ شصت میلیارد ریال بود که این رقم در حال حاضر در فازهای یک و ۲ به حدود ۵۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع از ۵۲ میلیارد ریال در سال ۹۲ به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال و تعداد مزارع پرورش میگوی گمیشان نیز از ۱۱ مزرعه در سال ۹۲ به ۶۰ مزرعه رسیده و سطح مفید مزارع از ۱۶۶ هکتار به ۹۳۷ هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و گفت: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

قدس علوی بیان کرد: همچنین در راستای ایجاد زیرساخت‌ها در این فاز، کانال آبرسان اصلی از دریا با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریالی دولت (مصوب سفر هیات دولت در سال ۹۷) در دست اجرا است.

وی افزود: در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

مدیرکل شیلات گلستان، صادرات را از مهم ترین زنجیره های تولید میگو استان دانست و گفت: هر ساله حجمی زیادی از میگوی تولید شده مزارع گمیشان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود که با توجه به کیفیت خوب این محول تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است.

به گفته قدس علوی ارزآوری این محصول از ۱/۶ میلیون دلار در سال ۹۲ به افزون بر ۱۲ میلیون دلار رسید.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در پنج کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها میگو گمیشان گلستان سازمان شیلات ایران پروندهٔ خبری کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میگو گمیشان گلستان میگو گمیشان گلستان سازمان شیلات ایران اخبار کنکور شیلات گلستان میلیارد ریال میگو گمیشان سال ۹۲ مجتمع میگو پرورش میگو قدس علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۲۶۰ هزار تن آسفالت در مجتمع تولیدی صفه اصفهان
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه