Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:10:06 GMT

شهرداری تهران: ۲۵۰ کیلومتر مترو در حال احداث است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۸۷۵۶

شهرداری تهران: ۲۵۰ کیلومتر مترو در حال احداث است

به گزارش ایرنا، «سیدمناف هاشمی» روز سه شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن وجود دارد اما نیاز شهر تهران بیش از سه هزار واگن است البته از همین هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن، تعدادی از واگن‌ها عمر ۲۰ ساله خود را طی کرده‌اند و باید از چرخه کنار گذاشته یا تعمیرات اساسی شوند و همچنین ۳۰۰ دستگاه واگن از هزار و ۵۰۰ دستگاه، در چرخه بهره برداری نیستند چرا که شهرداری هزینه کافی برای تعمیرات اساسی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تفاوت هزینه ساخت با نگهداشت مترو، گفت: شهرداری در حال ساخت مترو است و در عین حال از آن بهره برداری هم می‌کند، برای ساخت مترو دولت مقداری به شهرداری منابع مالی به همراه اوراق مشارکت می‌پردازد اما هزینه بهره برداری، واگن، نگهداشت با ساخت مترو متفاوت است.

معاون شهردار تهران درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰، گفت: این رشد قیمت‌ها در شرایط فعلی با قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد، زمانی که حمل ونقل عمومی تهران درحال فرسوده شدن است، اتوبوسرانی و مترو برای تأمین واگن نیاز به یک منابع مالی مختصر دارند و باتوجه به کمک نکردن دولت، اگر این ۲۵ درصد نرخ بلیت افزایش نداشته باشد، تعمیرات واگن انجام نمی‌شود بنابراین تعداد قطارهای فعال روز به روز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد اتوبوس‌ها شهری برای بخش خصوصی است و ۱۰ سال تعهد راننده بخش خصوصی مبنی بر فعالیت به اتمام رسیده است، در شرایط فعلی راننده باید اتوبوس خود را از چرخه خارج کند اما به علت درخواست شهرداری از دولت مبنی براینکه دولت تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تحویل نداده، اتوبوس‌های فرسوده همچنان در چرخه بهره برداری هستند. عمر اتوبوس‌ها از ۱۲ و ۱۳ سال گذشته است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه لغو طرح ترافیک موجب افزایش سفرهای غیرضروری در شهر شد، اعلام کرد: این در حالی است که با لغو این طرح، تنها ۱۰ هزار مسافر اتوبوس در تهران کاهش یافت.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه سال ۱۳۹۹، حدود سه ماه اجرای طرح ترافیک لغو بود، تأثیرات چندانی را پس از لغو اجرای طرح ترافیک مشاهده نشد، هدف از توقف اجرای طرح ترافیک این بود که مسافران مترو و اتوبوسرانی کاهش پیدا کند و فاصله اجتماعی رعایت شود که با لغو اجرای طرح ترافیک این کاهش زیر ۵ درصد رخ می‌دهد که تعداد مسافران اتوبوسرانی تهران در شرایطی که شهر را تعطیل کردند حدود ۵۳۰ هزار مسافر بود و با لغو اجرای طرح ترافیک این عدد به ۵۲۰ هزار مسافر رسید.

وی درباره ادامه آثار لغو طرح ترافیک، گفت: گزارش شرکت کنترل ترافیک و پلیس راهور نشان می‌دهد که لغو اجرای ترافیک به افزایش سفرهای غیرضروری به مرکز شهر کمک می‌کند، لغو اجرای طرح ترافیک علاوه بر افزایش آلودگی هوا به پنج برابر شدن تعداد خودروهای شخصی در مرکز شهر منجر شده است، دوستان حاضر در قرارگاه وزارت کشور این آمار را تأیید کرده‌اند اما باز شهرداری اعلام کرده است که تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است. حتی اگر دولت دستور بر تعطیلی حمل و نقل عمومی دهد، شهرداری آن را اجرا می‌کند. اما باید توجه داشت که به قشر آسیب پذیر جامعه فشار وارد خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری تهران نگاه درآمدی به طرح ترافیک نداشته و ندارد.

به گفته وی، هدف از اجرا طرح ترافیک کاهش آلودگی هوا و انضباط شهری است که در همین یک هفته‌ای که طرح ترافیک لغو شد بی انضباطی در مسیر ویژه اتوبوس، پیاده راه‌ها، دوبله پارک کردن خودروها و ... افزایش یافته است.

هاشمی ضمن تبریک روز ملی ایمنی حمل و نقل، گفت: مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی سابقه‌ای طولانی دارد که به یک‌باره نمی‌توان آن را حل کرد چرا که در زمان گذشته این مشکلات به مرور در تهران و دیگر کلانشهرها، حل و رفع نشده و حالا طبیعی است که فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی همزمان با شیوع ویروس کرونا، سخت تر شود. انتظارات شهروندان در این زمان نسبت به حمل و نقل عمومی روشن تر شده است.

وی با تأکید براینکه حمل و نقل عمومی در هیچ جایی از جهان اقتصادی نیست، اظهار داشت: اگر دولت ها حمایت نکنند، اگر شهرداری ها حمایت نکنند، حمل و نقل عمومی به تنهایی اداره کردن خود را ندارد، مفهوم به تنهایی اداره کردن برابر با واقعی شدن نرخ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

به گفته هاشمی، راننده اتوبوس نمی تواند قیمت ۱۸ هزار تومانی بلیت را از مسافر دریافت کند، مترو هم نمی تواند قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومانی نرخ بلیت واقعی را از مسافر دریافت کند به همین علت در قانون گنجانده شده که دولت، شهرداری و مسافر هر یک سهمی مشخص را بپردازند اما باتوجه به اینکه سهم دولت در این سال‌ها پرداخت نشده، فشار این مسئولیت بر راننده متحمل می شود و سبب فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران؛ در طول ۲۰ سال اخیر، دولت ها سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده‌اند که امروز شهروندان زیر فشار هستند، شهرداری‌ها هم در برخی از سال‌های گذشته سهم خود را به خوبی پرداخت نکرده اند.

وی همچنین با اشاره به سهم ۳۵ درصدی حمل و نقل عمومی از بودجه شهرداری تهران در سال گذشته، گفت: این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو و اتوبوسرانی تهران در شرایط فرسودگی قرار دارد و ضروری است که دولت و بخش خصوصی نسبت به بازسازی این ناوگان های حمل و نقل عمومی در پایتخت اقداماتی انجام دهد.
 

برچسب‌ها طرح ترافیک تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح ترافیک تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شهر تهران طرح ترافیک تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شهر تهران اخبار کنکور لغو اجرای طرح ترافیک حمل و نقل عمومی شهرداری تهران بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، آنچه در این خبر آمده است، «ایده‌ای در شهرداری تهران است که براساس آن، از سوی یک مقام شهرداری گفته شده، بزودی طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران حذف می‌شود».

اما ماجرای این خبر و ایده طراحان نسخه جدید چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌های نشان می‌دهد، از آنجا که مقام مسول حوزه ترافیک در شهرداری، در مصاحبه‌ای که انجام داده،‌ «نحوه حذف طرح زوج و فرد» را به شکل شفاف توضیح نداده است، دو سناریو درباره چگونگی این حذف وجود دارد.

در سناریوی اول، ممکن است شهرداری تهران به دنبال این باشد که «مقررات محدودکننده تردد خودروها در رینگ اصلی طرح ترافیک تهران» را عیناً به رینگ بیرونی یعنی «بزرگراه‌هایی که الان مشمول طرح زوج و فرد هستند»، گسترش دهد.

به بیان ساده، ممکن است فکری که مدیران شهرداری در سر دارند این باشد که «معافیت‌های رفت و آمد خودرو در محدوده زوج و فرد از بین برود و در این محدوده، عیناً مقررات طرح ترافیک اجرا شود».

اما در سناریوی دوم، ممکن است شهرداری تهران قصد دارد،‌ «رفت و آمد خودرو در محدوده زوج و فرد را کاملاً آزاد و شبیه سایر خیابان‌های تهران کند».

یک عبارتی مدتی است مدیران شهر بکار می‌برند مبنی بر «تاثیر طرح ترافیک روی شب‌مردگی مناطق مرکزی تهران». از روی این عبارت شاید بتوان، سناریوی دوم را محتمل دانست.

با این حال، عبارت متضاد دیگری توسط مدیران جدید شهر مطرح شده مبنی بر اینکه، «تردد خودروهای بنزینی در مرکز تهران محدود می‌شود». این هم، سناریوی اول را محتمل می‌کند.

طرح ترافیک اصلی، در حال حاضر مناطق ۶ و ۷ و ۱۲ و بخش‌هایی از مناطق ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ را شامل می‌شود. زوج و فرد اما بخش‌هایی از مناطق ۲ تا ۴ و بخش‌های گسترده‌ای از ۱۰ تا ۱۹ را دربر گرفته است.

هر چند، عوارض دریافتی در این طرح،‌ به گونه‌ای است که «خودروها براحتی وارد هر دو محدوده می‌شوند».

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899131

دیگر خبرها

  • تهرانی‌ها در این دو منطقه بیشتر تصادف می‌کنند
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟
  • ماجرای حذف طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران چیست؟
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • طرح « زوج و فرد » حذف شد؟
  • طرح «زوج و فرد» حذف شد؟