Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:49:12 GMT

ظریف با نیچروان بارزانی دیدار و گفت‌وگو کرد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۵۵۳

ظریف با نیچروان بارزانی دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش ایرنا در این دیدار که سه‌شنبه شب در اربیل برگزار و قباد طالبانی معاون نخست وزیر هم حضور داشت، مسائل و تحولات بین الملل و روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و عراق و اقلیم بحث و تبادل نظر شد.  

همچنین در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نیچروان در خصوص روابط اقتصادی و تبادلات بازرگانی ایران با عراق و اقلیم هم تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران و عراق دارای پایانه و بازارچه های مشترک مرزی از جمله در اقلیم کردستان هستند. 

به گزارش ایرنا؛ جواد ظریف امشب با مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم هم نشست های جداگانه با موضوعات مختلفی همچون تحولات داخلی، منطقه، بین الملل و نیز انتخابات آتی عراق داشت. 

از جمله نکاتی که در این جلسات مقامات اقلیم بر آن وجه مشترک داشتند؛ داشتن روابط عالی با تهران و تضمین امنیت مرزهایشان بطوریکه اقدام مخربی علیه ایران صورت نگیرد. 

در این دیدار روابط میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق هم بحث و تبادل نظر شد و ظریف اهمیت ثبات و امنیت عراق و اقلیم کردستان را مساله حائز اهمیت توصیف کرد.
رسانه های عراقی و کردی امروز با بازتاب دادن سفر ظریف به عراق از طرح چندین موضوع همچون اختلافات تهران و واشنگتن در گفت‌وگو با مقامات عراقی گزارش دادند.
 
این رسانه ها به مسائل اقتصادی و گشودن جاده ابریشم هم اشاره داشتند و از علاقه مندی زیاد مقامات اقلیم به داشتن بهترین روابط با تهران گزارش دادند. 
 
 اقلیم کردستان با ایران مرز طولانی دارد و سه گذرگاه رسمی مرزی برای مبادلات اقتصادی دارد. 

رسانه های منطقه نیز سفر ظریف به عراق را بازتاب گسترده داده و آن را مهم خواندند.

 قاسم العرجی مشاور امنیت ملی دولت عراق صبح سه‌شنبه  در دیدار با وزیر خارجه ایران تاکید کرد که سفر ظریف به کشورش برای دولت بغداد از اهمیت بسیار بالا و راهبردی برخوردار است.

مشاور امنیت ملی دولت عراق با خیرمقدم به ظریف گفت: سفر شما برای دولت ما بسیار مهم است، چرا که شما را شخصیتی تاثیرگذار در ابعاد جهانی و نماینده دستگاه مهم دیپلماسی ایران می‌دانیم. 

برچسب‌ها واشنگتن محمد جواد ظریف عراق کردستان عراق مسعود بارزانی مسرور بارزانی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن محمد جواد ظریف عراق واشنگتن محمد جواد ظریف عراق کردستان عراق مسعود بارزانی مسرور بارزانی بغداد اخبار کنکور اقلیم کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا میان ایران و امارات گفت: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور لازم و مهم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارت در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی ابوظبی اظهار کرد: ایران و امارات سوابق و پیشینه و روابط اقتصادی و تجاری دیرینه دارند و حجم ۲۷ میلیارد مراودات تجاری نشانه از عمیق بودن این روابط است.

وی افزود: امارات دومین شریک تجاری بعد از چین است؛ اتاق‌های بازرگانی و فعالین اقتصادی نقش ویژه‌ای در این روابط دارند، اما آنها باید شجاعت لازم را داشته باشند و البته باید حمایت هم شوند. 

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: ایران سرزمین و هاب ترانزیت و کریدور بی نظیر شمال - جنوب است و اگر امارات از این فرصت و بنادر لجستیکی ایران استفاده کند و در بنادر جدید سرمایه گذاری کرده و آنها را توسعه دهد قطعا اقتصادش رشد بیشتری کرده و به راحتی به اوراسیا دسترسی پیدا می‌کند.

وی گفت: رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای ایران در سال گذشته نشان می‌دهد عزم جدی برای این حوزه داریم. 

بذرپاش اظهار کرد: استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک و سرمایه گذاری مشترک باید توسط دو کشور تصمیم گیری شود.

وی افزود: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک لازم و مهم است؛ در هفته ۳۲۰ پرواز بین ایران و امارات انجام می‌شود، ارتقای خدمات فنی و مهندسی در دو کشور و حتی در کشور ثالث می‌تواند فرصت‌های جدیدی به وجود آورد و امتیازات زیادی در مناقصات برای طرفین دارد.

بذرپاش گفت: تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند آثار و برکات زیادی داشته باشد؛ اخیرا در تهران نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد که برخی مسئولان اماراتی از آن بازدید کردند. 

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت‌ها باید برداشتن موانع از جلوی پای فعالان اقتصادی و افزایش مراودات تجاری باشد و رسیدن میزان تبادلات تجاری و اقتصادی به سالی ۳۰ میلیارد دلار حداقل خواسته تجار و فعالان است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: دشمنان مشترک ایران و امارات تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف افکنی کنند، اما مسئولین دو کشور آن را خنثی کرده اند. 

وی افزود: برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بخشی از افق روشن توسعه روابط ایران و امارات است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • معلم به‌یادماندنی‌ترین واژه علم‌آموزی
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان