Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@01:50:20 GMT

قیمت مس تا آستانه ۱۰ هزار دلار پیش رفت

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۵۸۱

قیمت مس تا آستانه ۱۰ هزار دلار پیش رفت

روند صعودی مبهوت کننده قیمت مس به سمت مرز ۱۰ هزار دلار تحت تاثیر تدابیر محرک اقتصادی، اجرای برنامه های واکسیناسیون کووید ۱۹ و وعده های اقلیمی دولتها که چشم انداز احیای اقتصادی را تقویت کرده است، در معاملات روز سه شنبه شتاب گرفت.

به گزارش ایسنا، قیمت مس روز سه شنبه از روند صعودی بازارهای فلزات حمایت شد و به بالاترین رکورد در یک دهه اخیر صعود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالاها به سمت رکورد بالای سوپرسیکل قبلی صعود  می‌کنند زمانی که قیمتها در اوایل دهه ۲۰۰۰ با افزایش سفارش خرید چین جهش پیدا کرده بودند.

درست در زمانی که انتظار می رود تقاضا برای مس بار دیگر افزایش پیدا کند، نگرانیهای فزاینده ای درباره کمبود عرضه به دلیل مشکلات فنی و فشار رگولاتوری بر تولیدکنندگان، وجود دارد. در شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، هفته جاری گروهی از کارکنان بندر اعتراضات علیه سیاستهای کمک کرونایی دولت را آغاز کردند که احتمال مختل شدن روند عرضه را قوت بخشید. در بلندمدت، تولیدکنندگان نگران هستند که برنامه های افزایش حق امتیاز معدنکاری مانع سرمایه گذاری شده و توان رقابتی این کشور را کمتر  می‌کند.

مس که معیاری برای سنجش اقتصاد جهانی است، از برنامه های محرک اقتصادی و وعده های اقلیمی دولتهای جهان بهره برده و پرچمدار صعود فلزات شده است. تقاضای سرمایه گذاران برای خرید در قراردادهای مس بازار بورس شانگهای به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسید.

ویوک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا در یادداشتی با اشاره به شاخصهای تولید صنعتی و تولید در سراسر جهان، نوشت: آمار اقتصادکلان همچنان به وجود تقاضای قوی برای مس اشاره دارند.

قیمت مس در بازار فلزات لندن حداکثر ۲.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۹۶۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح از مارس سال ۲۰۱۱ بود اما تا ساعت دو و نیم بعدازظهر به وقت لندن، به ۹۸۲۷ دلار عقب نشینی کرد. قیمت مس در فوریه سال ۲۰۱۱ به ۱۰ هزار و ۱۹۰ دلار در هر تن صعود کرده بود که بالاترین رکورد همه زمانها بود. آلومینیوم هم در بازار لندن پس از این که به بالاترین قیمت در سه سال گذشته صعود کرد، عقب نشست.

با وجود همه خوش بینی که وجود دارد، تقاضای کوتاه مدت برای مس از سوی چین ممکن است ضعیف شود و این کشور در بحبوحه تقاضای داخلی ضعیفتر از حد انتظار ممکن است فلز بیشتری به بازارهای خارجی صادر کند. به گفته تحلیلگران، چنین اتفاقی مانع خریدهای سفته بازان در بازار لندن در کوتاه مدت خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بارت میلک، تحلیلگر شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: رشد عرضه پول در چین در راستای تلاش این کشور برای جلوگیری از ایجاد حباب دارایی، احتمالا آهسته  می‌شود. این مسئله به تقاضا برای کالاها از جمله مس تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افزایش قیمت مس قیمت مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • قیمت دلار امروز 8 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • صعود تایلند به فینال جام ملت‌ها؛ افغانستان در آستانه تاریخ‌سازی
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • مسابقات پیشکسوتان فوتبال تهران؛ پرسپولیس در آستانه صعود، استقلال در یک قدمی حذف
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی