«احضار» مخاطب را سرگردان میکند/ افخمی در این سریال نگاه سلیقهای به مقوله روح داشته است
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۶۴۴
این منتقد گفت: مرزهای علمی و متافیزیکی و باورهای دینی در «احضار» دچار خلط شده و افخمی برای اینکه از برخوردهای مخالفان اثرش دوری کند، از جن و روح با عنوان توهم یاد کرده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پخش سریال های مناسبتی دیگر به رسم همیشگی رسانه ملی تبدیل شده و این روزها هم به مناسبت ماه مبارک رمضان شبکه ها سریال هایی را به روی آنتن خود برده اند، اما باید گفت هیچ کدام از سریال های امسال نتوانسته اند آنطور که باید با استقبال مخاطبان همراه شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آذین با اشاره به اهمیت ورود رسانه ملی به مناسبت های مختلف گفت: یکی از مناسبت های مهم دینی و مذهبی کشور و دیگر کشورهای مسلمان، ماه مبارک رمضان بوده و بدیهی است که برای این مناسبت دست اندرکاران امور هنری از جمله رسانه ملی باید برنامه های ویژه ای را تدارک ببینند، برنامه ای که چه در قالب اثار روتین سرگرم کننده و چه سریال ها باید مولفه ها و مختصات این ماه و نیاز و سلیقه مخاطب در آن ملاک اصلی قرار بگیرد، از این رو سال ها است که در تلویزیون شاهد کم کاری عمده هستیم، به طوری که هیچ اثر شاخصی در مناسبت های مختلف به ویژه در این ماه تدارک دیده نشده است. با این حال یکی از سریال های مهمی که در سال های گذشته به مناسبت این ماه در رسانه ملی تولید می شد، آثاری با رویکردهای ماورایی و متافیزیک بود هکه سازندگان در آنها می کوشند، بخشی از مختصات این ماه را در قالب داستان سرگرم کننده به مخاطب نشان دهند.
او در همین زمینه افزود: چنین رویکردی در سازندگان آثار، به لحاظ تخصص و دانش کافی و حساسیت های مذهبی و تعصبات دینی از سوی مخاطبان با واکنش های مختلف روبه رو شده و می شود، امسال نیز علیرضا افخمی در ادامه چنین سریال هایی، اقدام به ساخت «احضار» کرده و این سریال یک عاشقانه ماورایی است، این کارگردان در این اثر تلاش کرده تا علاوه بر روایت یک داستان عاشقانه، به مسائلی مانند روح و جن هم بپردازد، موضوعاتی که کاملا از لحاظ علمی و دینی جای بحث و نقد و تحلیل دارد، اما آنچه در این سریال می بینیم، این است که عمدتا نگاه سلیقه ای افخمی به این مقوله است.
افخمی برای فرار از منتقدان، از روح و جن با عنوان توهم یاد می کند
این منتقد گفت: مرزهای علمی و متافیزیکی و باورهای دینی در «احضار» دچار خلط شده و افخمی برای اینکه از برخوردهای مخالفان اثرش دوری کند، از جن و روح با عنوان توهم یاد کرده است، مسئله ای که بین توهم، تخیل و واقعیت هایی که در چارچوب مسائل دینی و قرآن به آن اشاره مستقیم شده و وجود جن را مورد تایید قرار داده، اما در این اثر چنین مسائلی به درستی و شفاف بیان نمی شود. علاوه بر ان واقعیت مسلم دیگر این است که اگر چه توجه به این نوع مسائل می تواند بخشی از مخاطبان به ویژه نسل جوان را با باورهای دینی بیشتر عجین کند، اما نباید این مسئله را فراموش کرد که باید این موضوع در وهله اول به درستی مورد پژوهش قرار گرفته و در گام بعدی هنرمندانه به تصویر کشیده شود، طبیعتا اگر به این مقوله به صورت سطحی نگری نگاه شود، حاصل آن اثری مانند «احضار» می شود.
«احضار» در پرداخت به کاراکترهای اصلی موفق نبوده است
آذین تصریح کرد: «احضار» نه به مقوله عاشقانه به درستی توجه کرده و آن را از جایگاه های متعدد اجتماعی، خانوادگی و از دید نسل جوان مورد ارزیابی قرار داده و نه به صورت کامل و محققانه مسئله جن و روح را به تصویر کشیده است، هر چند که پرداخت به روح و جن در سریال های تلویزیون کاری خوبی است، اما شرط آن رعایت نظر و سلیقه های مختلف، توجه و وفاداری به باورهای دینی و ارائه هنرمندانه آن در قالب یک اثر تلویزیونی است. هر چند که در «احضار» هم از مشاور مذهبی استفاده شده، اما علی رغم این مهم، شفاف نبودن مقوله روح و جن در اثر مسئله اصلی است؛ چرا که نوع ارائه این مقولات و اختلاط آن با کسانی که روح باور نبوده و همچنین افرادی که در صورت وجود برخی شرایط می توانند با ارواح ارتباط برقرار کنند، باعث شده تا موضوع اصلی مخدوش شود و به همین دلیل می بینیم مخاطب تکلیف اش را با سریال نمی داند.
او با تاکید بر اینکه در ساخت «احضار» باید کار علمی تر، تحلیل تری، هنرمندانه تر و عمیق تر صورت می گرفت، اظهار داشت: متاسفانه می بینیم که سازندگان سریال در این زمینه کم کاری کره اند، با این حال با وجود اینکه اغلب بازیگران نقش های اصلی شخصیت هایی هستند که در هنر تجربه زیادی ندارند، اما افخمی کوشیده در حد توانایی آنها، بازی هایی بگیرد که شخصیت ها را باورپذیر کنند، اما واقعیت این است که برای درک و همراهی مخاطب با کاراکترها، لازم است شخصیت پردازی کاملی از کاراکترها ارائه شود که متاسفانه سریال در این مورد هم توفیق چندانی نداشت است، چرا که هنوز سریال به درستی شخصیت های مائده و زهره را برای مخاطب ارائه نکرده و بسیاری از ویژگی های مربوط به خانواده های این دو شخصیت به صورت سطحی مورد اشاره قرار گرفته است.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جبار آذین سریال احضار علیرضا افخمی ماه رمضان باورهای دینی رسانه ملی شخصیت ها سریال ها روح و جن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطبترین روز سال را برای خود ثبت کردند.
«پردیس سینما ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلمهای «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.
«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است.
«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطبترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است.
در پردیسهای سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطبترینهای این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.
موسسه تصویر شهر از موسسههای زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.