Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@13:20:36 GMT

دانشنامه ای در کرامات مجتبوی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۹۴۴

دانشنامه ای در کرامات مجتبوی

غربت حضرت سبط اکبر، نخستین نواده گرامی پیامبر، امام مجتبی قصه‌ای تلخ و جانسوز است، «کز هر کسی که می‌شنوی نامکرر است». سفره دار مدینه که در میان همان مردم غریب ماند و چه می‌گویم؟ حتی در خانه اش طعم تلخ غربت را چشید؛ و با این همه صبورانه بر آرمان هایش پای فشرد و بر نگاهداری سنت‌های صحیح نبوی در برابر تحریف‌ها ایستاد و «جان بر سر آرمان نهاد و جاودانه شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یادداشت مختصر را مجال ثبت آن همه لحظات شکوهمند نیست. بدین روی به نکته‌ای بسنده می‌کنیم و بس.
جان پرور است قصه ارباب معرفت
رمزی برو بپرس و حدیثی بیا بگو
در این یادداشت می‌خواهم کتابی را به طور مختصر بشناسانم که برای مطالعات مرتبط با امام مجتبی علیه السلام پژوهشگران را به کار می‌آید و برایند تلاش دو پژوهشگر شیعی و سنی، یکی از قرن ششم و دیگری از قرن پانزدهم است.
«تاریخ مدینه دمشق» کتابی مفصل است که «ابن عساکر» (571 – 499 قمری) تاریخ نگار دمشقی شافعی مذهب نوشته و در طول 9 قرن گذشته همچنان به عنوان کتابی مرجع در خدمت پژوهش‌های تاریخی بوده است؛ بخش‌هایی از این کتاب به‌دلیل ارتباط پنج امام معصوم شیعه، امیرالمؤمنین تا امام باقر علیهم السلام با تاریخ شهر دمشق به این بزرگواران اختصاص دارد؛ تمام این مجلدات به تحقیق محقق فقید مرحوم شیخ محمد باقر محمودی منتشر شده است، اما در مورد دو بخش از آن تلاش دیگری از سوی علامه شیخ محمد رضا جعفری نجفی (1350 – 1431 قمری / 1310 – 1389 شمسی) انجام شده که شایان توجه است.
محقق فقید مرحوم جعفری نجفی از ستارگان درخشان حوزه کهنسال نجف بود که نیمه دوم عمر پربار خود را در تهران (و بخش اندکی در قم) گذراند؛ از آن دانشور کم نظیر که رسانه گریزی و پرکاری شاخص اصلی کارهای علمی اش بود، هزاران ساعت جلسات درس بر جای مانده است و بجز آن، برخی از کتاب‌هایش که بر اساس یادداشت ها یا درسگفتارهایش تنظیم و تدوین شده، در زمینه تاریخ اسلام و علم کلام، نوآوری‌های شگفت انگیز دارد؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر عمر، با تأسیس «بنیاد فرهنگ جعفری» در قم (سال 1383) امکانی برای نگاهداری بخشی از ثمرات علمی ایشان فراهم آمد. بدین روی، چندین کتاب از آثار ایشان توسط بنیاد یادشده منتشر شده است؛یکی از آثار علامه جعفری نجفی تعلیقات و استدراکات بر بخش امام حسن علیه‌السلام از تاریخ دمشق ابن عساکر است. اصل کتاب تاریخ دمشق، 419 حدیث یا خبر در باره زندگی فردی، اجتماعی، عبادی، فرهنگی و فضایل والای آسمانی حضرتش در بر دارد که البته مانند هر کتاب تاریخی دیگر، باید با دیده نقادی خواند و دید، اما مرحوم جعفری با بهره‌گیری از متون حدیثی، تاریخی، ادبی و دیگر منابع اهل تسنن که حدود 110 منبع کهن را شامل می‌شود، بیش از هزار حدیث و خبر دیگر به تناسب مطالب متن ابن عساکر به کتاب افزوده است. این افزوده‌ها در پانویس درج شده تا متن با تعلیقات درنیامیزد و حیطه مسئولیت هر دو پژوهشگر مشخص شود؛ کثرت تتبع حیرت آور مرحوم جعفری تا آنجا است که گاهی برای تکمیل مطلب متن ابن عساکر، بیش از دویست خبر و گزارش تاریخی ذیل یک خبر او می‌افزاید.
بدین سان با دانشنامه‌ای روبرو هستیم که دست توانمند دو محقق از اقالیم قبله در خلق آن سهیم بوده اند؛ ابن عساکر، تاریخ نگار شافعی مذهب قرن ششم از یک سوی و شیخ محمد رضا جعفری نجفی تاریخ پژوه شیعی قرن پانزدهم، از سوی دیگر.
جوانب مختلف این کتاب – که در واقع دو کتاب در کنار هم است – در این یادداشت مختصر نمی‌گنجد. تنها به بیان این مطلب بسنده می‌شود که: در وانفسای کمبود منابع ارزشمند مرتبط با تمام معصومان پاک، بویژه امام مجتبی علیه السلام (که دست سیاست اموی و عباسی هر چه توانست، در کتمان و تحریف حقایق مربوط به حضرتش کوشید) دستیابی به چنین دستاوردی  فرصتی مغتنم برای اهل تحقیق است.
«ترجمه الامام الحسن بن علی من تاریخ مدینه دمشق» نوشته ابن عساکر با تصحیح و استدراک علامه شیخ محمد رضا جعفری در سال 1437 قمری / 1395 شمسی در 678 صفحه توسط بنیاد فرهنگ جعفری در قم منتشر شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جعفری نجفی شیخ محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با معلمانِ منتخب و نمونه استان در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه، به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اشاره و اظهار داشت: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد(ع) فرمودند "کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت."

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند تصریح کرد: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود شد معلمِ جبهه مقاومت.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: طبق روایتِ امام سجاد(ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراهِ خوب داشته باشد و لذا در هرجا نیازمند به معلم هستیم؛ معلمی که به ما درس و پیام دهد.

امام جمعه رشت بیان کرد: طبق روایتی دیگر از بزرگان، "کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است" یعنی پیدا کردن استادِ خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌‌.

وی معلمی را شغل انبیاء دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقاء معنوی و علمی خود تلاش کند افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقاء خود سعی کنید برای ارتقاء علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان‌ِ خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هرآنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد:‌ اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده است به این دلیل است که‌ آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت همراهی‌ با نیکان و معلمانِ خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • ویکی فقه؛ دانشنامه‌ای در حوزه علوم اسلامی
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد