Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@02:34:22 GMT

سه سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۲۷۰۷

سه سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: نشریات علمی که بر خلاف ضوابط تازه ابلاغ شده این وزارتخانه اقدام به دریافت هزینه اضافه برای چاپ نشریات کنند، سه سال یا برای همیشه از فهرست نشریات معتبر وزارتخانه اخراج می‌شوند.

محسن شریفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره برخورد با نشریات علمی که از ضوابط جدید وزارت علوم پیروی نکنند، اظهار داشت: هدف از تدوین آیین نامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دسترسی باز، ساماندهی و جلوگیری از دریافت هرگونه وجه غیرمتعارف از نویسندگان مقالات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تخلفات برخی نشریات علمی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های رسیده به وزارت علوم، برخی نشریات علمی به طور غیرمتعاف وجوهی از نویسندگان دریافت می کنند که مورد قبول کمیسیون نشریات این وزارتخانه نیست.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: بعد از ابلاغ این آیین نامه به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، اگر گزارشی مبنی بر دریافت وجوهی بیش از مبلغ تعیین شده از نویسندگان مقالات دریافت شود، نشریه متخلف برای سه سال از فهرست نشریات معتبر وزارت علوم اخراج می شود.

شریفی همچنین تاکید کرد: در صورتی که نشریه بعد از سه سال به صورت مشروط به لیست بازگردد و دوباره شاهد تخلف باشیم برای همیشه از این فهرست کنار گذاشته می شود.

وی با بیان این که نویسندگان به نشریه ای که در فهرست وزارت علوم نباشد، مقاله نمی دهند، اظهار داشت: نویسندگان مقالات اگر شاهد دریافت وجوهی بیش از ارقام اعلام شده در این آیین نامه هستند یا نشریات علمی به هر دلیلی از چاپ مقاله جلوگیری می کنند بلافاصله به وزارت علوم اطلاع دهند تا برخوردهای لازم صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درباره نشریات دسترسی باز خاطرنشان کرد: در دنیا نشریات علمی بعد از این که مراحل و فرایند داوری و پذیرش را طی می کنند، در فضای عمومی به ۲ شکل دسترسی باز یا اشتراکی منتشر می شوند.

شریفی گفت: نشریات دسترسی باز به نشریاتی اطلاق می شود که بعد از چاپ در اختیار عموم قرار می گیرند و هر کسی می تواند به محتوای آن دسترسی داشته باشد. این نشریات برای تامین هزینه های داوری، چاپ و اننشار از نویسندگان، هزینه های مربوطه را دریافت می کنند و انتشارشان رایگان است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دسترسی باز که هفته گذشته از سوی وزارت علوم ابلاغ شد، به این شرح است: حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریات ۴۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل‌دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها انجمن‏های علمی هستند ۵۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها مؤسسه مطابق با آیین نامه نشریات علمی است ۲۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها انجمن‏ های علمی است ۲۵۰ هزار تومان است.

لینک کوتاه: asriran.com/003HJ2

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند

یک سند دولتی نشان می‌دهد هزاران پناهجویی که قرار است  توسط وزارت کشور انگلیس به رواندا اخراج شوند، ارتباط خود را با این وزارتخانه از دست داده‌اند.

به گزارش روزنامه تلگراف، از ۵ هزار و ۷۰۰ نفری که برای اخراج از کشور معرفی و شناسایی شده‌اند، فقط ۲ هزار و ۱۴۵ نفر همچنان با وزارت کشور ارتباط دارند و می‌توان جای آن‌ها را برای بازداشت پیدا کرد.

برخی کارشناسان می‌گویند بسیاری از این افراد برای اینکه به آفریقا فرستاده نشوند احتمالا به صورت عمدی مخفی شده یا به ایرلند رفته‌اند.

حزب کارگر این وضعیت را یک «مضحکه» توصیف کرد و گفت که چنین رخدادی «عدم تسلط کامل» دولت بر سیستم پناهندگی را آشکار می‌کند.

انگلیس قصد دارد پناهجویان را در سفری یک طرفه، به رواندا در شرق آفریقا بفرستد تا بدین ترتیب از ورود بیشتر آنان به خاک خود جلوگیری کند. اما به نظر می‌رسد این آخرین مورد از مجموعه شکست‌های دولت انگلیس در طرح اخراج پناهجویان به رواندا باشد.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک از انگلیس خواستند تا در طرح خود برای انتقال پناهجویان به رواندا تجدیدنظر کند و هشدار دادند که این اقدام تأثیر مضری بر حقوق بشر و حمایت از پناهندگان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند
  • واکنش تند دانشجویان به حضور سفیر آلمان در موزه فلسطین | ویدئو
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند