Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسعود لادنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: با توجه به حریق‌های رخ داده در سالیان گذشته در ارتفاعات کوه هرم بخش جویم لارستان، با همت همیاران و طبیعت دوستان شهرستان تعداد ۳۰ ذخیره گاه آب با گنجایش هزار تا سه هزار لیتر برای بهره برداری در مواقع آتش سوزی در ارتفاعات کوه هرم ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به صعب العبور بودن و عدم دسترسی به آب در زمان حریق در این منطقه، افزود: با احداث این ذخیره گاه‌ها، در مواقع بحران آتش سوزی از بروز خسارت و آسیب جدی به پوشش گیاهی و درختان این منطقه کاسته می‌شود.

لادنی تصریح کرد: اینگونه اقدامات خودجوش برای حفظ و حراست از منابع طبیعی نشانه ترویج و توسعه فرهنگ منابع طبیعی بین اقشار جامعه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان اضافه کرد: بهبود روحیه جوامع محلی نسبت به محیط پیرامون خود، فرهنگ سازی در بین روستاییان، ایجاد عزم همگانی در حفاظت از منابع ملی و مدیریت و کنترل بهتر و سریع‌تر آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی از نتایج این گونه اقدامات است.

اجرای طرح آبخیزداری بجدانه بوانات

کریمی رییس اداره منابع طبیعی و آبهیزداری بوانات در بازدید از طرح آبخیزداری بجدانه گفت: این طرح با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد و اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۱۳۹۹ در حال ساخت است.

او؛ از اثر بخشی این طرح را کمک به آبدهی ۱۰ رشته قنات و ۵ حلقه آب آشامیدنی اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح تا تیرماه امسال، دو هزار و ۳۶۱ نفر بهره بردار از مزایای آن استفاده می‌کنند.

کریمی اضافه کرد: میزان ذخیره آب طرح آبخیزداری بجدانه بوانات ۵۵ هزار متر مکعب است.

کشف ۲۵۰ کیلوگرم زغال جنگلی قاچاق بلوط

با تلاش به موقع نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان رستم ۲۵۰ کیلوگرم زغال جنگلی قاچاق بلوط در این شهرستان کشف و ضبط شد.

سید بها الدین سادات رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رستم گفت: نیرو‌های یگان حفاظت این اداره با همکاری نیرو‌های بسیج یک‌دستگاه سواری پژوپارس حامل بار زغال بلوط قاچاق را در حین خارج شدن از استان شناسایی و توقیف کردند.

سادات افزود: فرد متخلف زغال‌های قاچاق را شبانه در یکی از شهر‌های استان بارگیری و به استان لرستان حمل میکرد که با هوشیاری ماموران منابع طبیعی رستم به دام افتاد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رستم اظهار داشت: ایجاد کوره‌های غیر مجاز در بعضی از شهرستان‌ها باعث ایجاد ترانزیت قاچاق زغال از این شهرستان شده که در این راستا مبارزه جدی با سودجویان و قاچاقچیان زغال و چوب تشدید و به صورت جدی در دستور کار ماموران منابع طبیعی قرار گرفته است.

سادات همچنین از انجام عملیات دیگری مبنی بر پلمپ یک کارگاه تولید زغال صنعتی در شهرستان رستم با حضور دادستان شهرستان و نیروی انتطامی خبر داد و گفت: در این عملیات نیز فردی متخلف با خرید چوب قاچاق بلوط از قاچاقچیان چوب و تبدیل آن به زغال، اقدام به خارج کردن زغال‌های تولید شده از شهرستان می‌کرد که در دام قانون گرفتار شد.

او گفت: در این عملیات نیز بیش از یک تن زغال و یکهزار و ۲۰۰ کیلو گرم چوب بلوط کشف و ضبط شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رستم گفت: پس از تشکیل پرونده متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

خروج بیش از ۳۷ هکتار ار اراضی ملی در شهرستان‌های فارس

با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فراشبند سه هکتار از اراضی ملی منطقه قنات باغ این شهرستان از دست متخلفان آزاد و به بیت المال بازگردانده شد.

مجید صفری سرپرست اداره منابع طببیعی و آبخیزداری شهرستان فراشبند گفت: این عملیات در راستای اجرای احکام صادره از مراجع قضایی اجرا و با همکاری عوامل انتظامی و تلاش نیرو‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اجرا و حدود ۳۰ هزار متر مربع از اراضی ملی پلاک مشهور به قنات باغ این شهرستان از دست متصرفین خارج شد.

او ضمن قدردانی از همکاری خوب مردم و نیروی انتظامی در حفظ وصیانت از اراضی ملی شهرستان افزود: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی با آمادگی کامل با هرگونه دخل و تصرف در اراضی ملی و تخریب عرصه‌های مرتعی و جنگلی قاطعانه برخورد خواهند کرد.

همچنین  با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی یک هکتار از اراضی ملی روستای بید رزد شهرستان خرامه از دست متخلفان آزاد و به بیت المال بازگردانده شد.

مرتضی سلیمانی شیری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرامه گفت: متخلفان با ساخت و ساز‌های غیر مجاز اقدام به تخریب و تصرف در این اراضی کرده بودند که به دام قانون افتادند.

او افزود: پس از اجرای عملیات قلع و قمع متخلفان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

سلیمانی شیری افزود: عرصه‌های منابع طبیعی و انفال متعلق به بیت المال و همه مردم است و احدی حق سوء استفاده و تخلف در این اراضی را ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرامه ضمن قدردانی از همکاری خوب دستگاه قضا و دادگستری شهرستان در حفظ و حراست از اراضی ملی تصریح کرد: در این راستا با حمایت‌های قضایی صورت گرفته، کوچک‌ترین تخلفی در این عرصه‌ها از دید قانون پنهان نمی‌ماند وبدون اغماض و بخشش با متصرفان برخورد خواهد شد.

در راستای حفظ و صیانت از انفال و جلوگیری از پدیده شوم زمین خواری ۳۰ هکتار از اراضی ملی منطقه مروارید شهرستان داراب از از چنگال زمین خواران خارج و بازپس گرفته شد.

علیرضا قاسمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داراب گفت: در سال ۱۴۰۰ با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان و با دستور مستقیم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیرو‌های یگان امداد نیروی انتظامی حدود ۳۰ هکتار دیگر از اراضی تصرفی در منطقه مروارید خلع ید و به انفال بازگشت.

او افزود: در پی اعلام گزارشاتی مبنی بر تصرف بخشی از اراضی ارزشمند ملی در این منطقه موضوع در دستور کار مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی قرار گرفت که در نهایت با همکاری و پشتیبانی خوب دستگاه قضایی اراضی ملی تصرفی از دست متجاوزان و سودجویان خارج و به انفال بازگردانده شد.

قاسمی در تشریح این عملیات گفت: متخلفان با حفر گوده و غرس نهال انجیر در سطح ۳۰ هکتار از اراضی ملی منطقه مروارید این شهرستان اقدام به تخریب و تصرف اراضی ملی کرده بودند که به دام افتادند.

او با اشاره به اجرای عملیات رفع تصرف و خلع ید نهال‌های غیر مجاز غرس شده در این منطقه گفت: ارزش اراضی رفع تصرف شده حدود سی میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داراب ضمن هشدار جدی به متخلفان و سودجویان اراضی ملی از استمرار گشت‌های شبانه روزی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در مناطق مختلف خبر داد و تصریح کرد: در یکماه گذشته این سومین عملیات گسترده رفع تصرف از اراضی ملی در منطقه مروارید داراب بوده و این عملیات همچنان ادامه در این منطقه و سایر مناطق نیز خواهد داشت.

در راستای حفاظت از اراضی ملی و جلوگیری از زمین خواری نهال‌های غیر مجاز کاشته شده در اراضی ملی شهرستان بوانات با دستور مراجع قضایی قلع و قمع شد.

خانعلی کریمی خرمی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بوانات گفت: متصرفان به صورت مخفیانه اقدام به کاشت تعداد ۳۵۷ نهال درختان میوه از جمله گردو و زردآلو در سطح سه و نیم هکتار از اراضی ملی منطقه مزایجان این شهرستان کرده بودند که با هماهنگی با مقامات قضایی شهرستان نسبت به قلع و قمع نهال‌های غرس شده در اراضی ملی اقدام شد.

او با اشاره به شناسایی متخلفان افزود: پس از تشکیل پرونده متخلفان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع یافتند.

خرمی از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه قطع درختان جنگلی و یا تولید و حمل زغال، مراتب را به شماره تلفن‌های ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی لامرد

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با اعلام این خبر گفت: این تصرفات به استناد تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری آزاد و به طبیعت بازگردانده شد.

او ضمن هشدار جدی به سودجویان و متصرفان اراضی ملی از عموم مردم خواست قبل از انجام هر اقدامی در اراضی ملی با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مجوز‌های لازم را اخذ کنند.

نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد اظهار داشت: اراضی ملی متعلق به عموم مردم است و در این راستا در صورت مشاهده کوچکترین تخلفی برابر قانون و مقررات با آنان برخورد و این اراضی از دستبرد متجاوزان و فرصت طلبان محفوظ خواهد ماند.

صدور سند تک برگ برای ۱۵ هزارهکتار از اراضی ملی داراب

در راستای پیشگیری از زمین خواری و جلوگیری از تصرفات اراضی ملی بیش از ۱۵ هزار هکتار از از اراضی ملی شهرستان داراب با اخذ سند تک برگ تثبیت وتحت مالکیت دولت قرار گرفت.

علیرضا قاسمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داراب با اشاره به اهمیت تثبیت مالکیت دولت بروی اراضی ملی گفت: بمنظورتحقق اهداف و سیاست‌های سازمانی در راستای تثبیت مالکیت دولت بر روی اراضی ملی و حفاظت از انفال ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان داراب در چهار پلاک دارای سند تک برگ شد.

قاسمی افزود: با صدور اسناد تک برگ بر روی اراضی ملی علاوه بر تثبیت و تایید مالکیت دولت و اموال بیت المال از تخریب و تصرف افراد سود جو و فرصت طلب نیز جلوگیری خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری داراب با اشاره به همکاری و تعامل خوب اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان در صدور اسناد تک برگ با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: با اجرای قانون کاداستر و سنددار شدن اراضی، اختلافات و دعاوی بین مردم و دستگاه‌های دولتی نیز رفع خواهد شد.

خرید ۶ دستگاه دمنده اطفاء حریق در شهرستان رستم 

سید بها الدین سادات رئیس منابع طبیعی شهرستان رستم گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در این جلسه مقرر شد مبلغ ۳۶۰ میلیون ریال از اعتبارات دهیاری‌ها جهت خرید ۶ دستگاه دمنده اطفاء حریق جذب و اختصاص یابد.

او ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در امر پیشگیری از آتش سوزی واطفاء حریق افزود: مشارکت مردم بویژه دهیاران و بخشداران در حفاظت از اراضی ملی امری مهم و سازنده در حفاظت از این عرصه هاست.

تقوی بخشدار سورنا نیز دراین جلسه گفت: حریق یکی از عوامل مخرب در اراضی جنگلی است که اغلب اثرات جبران ناپدری را تا مدت‌ها برجای خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه کمبود بارندگی وخشکیدگی زود هنگام علوفه تهدیدی جدی برای برای عرصه‌های طبیعی است افزود: همه دهیاران موظفند در امر پیشگیری و همچنین شرکت در عملیات اطفاء حریق و تشکیل گروه‌های ۱۵ نفره همکاری لازم را با اداره منابع طبیعی داشته باشند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رفع تصرف اراضی ملی منابع طبیعی و آبخیزداری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هکتار از اراضی ملی منطقه یگان حفاظت منابع طبیعی اراضی ملی شهرستان شهرستان داراب بازگردانده شد منطقه مروارید نیرو های یگان شهرستان رستم غیر مجاز اراضی ملی مراجع قضایی مالکیت دولت بیت المال رفع تصرف آتش سوزی عرصه ها تک برگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۴۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که سازه‌های آبخیزداری حدود ۹۰ میلیون متر مکعب سطح آبگیری دارد.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود ۲۴۰۰ سازه آبخیزداری در سطح استان گفت: سازه‌های آبخیزداری حدود ۹۰ میلیون متر مکعب سطح آبگیری دارد که از  ۱۴۰۲ تاکنون با توجه به آخرین بارش‌های صورت گرفته ۲۵ میلیون متر مکعب آبگیری داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به بارش‌های اردیبهشت حدود ۱۷ میلیون مترمکعب از ۲۵ میلیون متر مکعب مربوط به بارش‌هاش اخیر بوده است.

نصرآبادی افزود: سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی در بارندگی‌های چند روز اخیر حدود ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب را مهار کردند که از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

وی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم اظهار کرد: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است. سیلابی شدن بارش ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: طی این بارندگی ها دو بندسار که متعلق به این اداره کل نبوده، شکسته و خساراتی به بار آورده است لذا توصیه می‌شود قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شون تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند.

وی بیان کرد: خشکسالی از نظر منابع زیرزمینی دچار مشکل بوده ولی از نظر مرتع امسال سال خوبی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • رفع تصرف و بازگشت ۱۳ هکتار از اراضی شهرداری نهاوند به بیت‌المال
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان