Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شهرستان سرایان غنی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است؛ دُرهای گرانبهایی که پس از استخراج تبدیل به انواع زیورآلات می‌شوند.

به همت هنرمندان و حمایت‌های میراث فرهنگی، حالا با راه اندازی کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گوهر تراشی به صنعتی پرسود در این شهرستان تبدیل شده است و آوای کار و تلاش از این کارگاه‌ها به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  محمدی از کارآفرینان گوهر تراشی شهرستان سرایان با ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را راه اندازی می‌کند.

این سنگ تراش به خبرنگار ما می‌گوید: یک سالی هست که کارگاه را راه انداخته ام و ۸ نفر را مشغول به کار کرده ام.

او با خوشحالی از جلوگیری از خام فروشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بیان می‌کند: سال‌ها بود که این سنگ‌ها خام فروشی و به قیمت ناچیزی فروخته می‌شد، اما حالا با تراش در کارگاهها، ارزشی چند برابری پیدا کرده اند.

عقیق‌هایی که در جهان منحصر به فرد است

معادن عقیق سه قلعه شهرستان سرایان در جهان منحصر به فردند به طوری که مانند عقیق شجر سه قلعه در هیچ جای جهان وجود ندارد.

 سلیمانی از هنرمندان گوهر تراش منطقه سه قلعه می‌گوید: عقیق سه قلعه را به نام عقیق شجر منظره یا پاییزی می‌شناسند و یک عدد نگین سنگ عقیق آبی پس از فرآوری ۲ میلیون تومان قیمت می‌خورد، در حالی که اگر تراش نخورد ۲۰۰ هزار تومان هم ارزش ندارد.

او که از فروش خوب این زیور آلات راضی است می‌گوید: سنگ‌های تراش خورده هم در داخل کشور و هم خارج از کشور مشتری دارند و برای انگلستان چند نمونه از این سنگ‌ها را فرستاده ایم.

جانی دوباره در ۱۰۰ کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

کارگاه‌های خانگی و تجمیعی چند وقتی است به همت ۲۰۰ هنرمند گوهر تراش در شهرستان سرایان رونقی دوباره گرفته اند و درآمد خوبی دارند.

عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان می‌گوید: با توجه به ذخائر غنی سنگ‌های قمیتی و نیمه قیمتی در سرایان، ۵۰ تا ۶۰ درصد هنرمندان این شهرستان در آینده صنعت گران تراش سنگ می‌شوند.

او بر این باور است که جلوگیری از خام فروشی نیاز به فرهنگ سازی دارد و اگر فرایند استخراج و فرآوری در داخل شهرستان انجام شود، رونق اشتغال و کاهش خام فروشی را به دنبال دارد.

سرایان را در خراسان جنوبی به سرزمین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی می‌شناسند؛ ظرفیتی نهفته در دل کویر که هنرمندان از آن بهره گرفته اند و هنر صنعت گوهر تراشی را رونق داده اند.

انتهای پیام / ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی گوهر تراشی سنگ قیمتی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شهرستان سرایان گوهر تراش خام فروشی تراش سنگ سه قلعه سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۳۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۲ آموزگار مدارس شاهداستان در کارگاه توانمند سازی شرکت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریف مجیدیان ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: آموزگاران در این کارگاه‌های آموزشی، روش‌های تدریس روخوانی و روان خوانی، و تدریس مبانی قرآن را فرا گرفتند.

وی بیان داشت: هدف از برگزاری کارگاه‌های توانمند سازی، تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای و اعتقادی آموزگاران مدارس ابتدایی شاهد در درس قرآن، است.

مجیدیان افزود: در این کارگاه‌ها معلمان باروش‌های نوین تدریس قرآن، در بخش‌های روان خوانی و روخوانی دو مدرس برجسته قرآنی آشنا شدند.

وی تصریح کرد: در این کارگاه‌های آموزشی ۴۶ نفر از شهرستان کهگیلویه شهر دهدشت، ۳۹ نفر از شهر یاسوج و ۲۷ نفر نیز از شهرستان گچساران حضور داشتند.

مجیدیان با بیان اینکه فعالیت‌های تعلیم و تربیت باید به ایثارگری ختم شود، گفت: این کارگاه‌های آموزشی به منظور بررسی شیوه‌های نوین تدریس، چگونگی تکالیف مهارت محور و توانمندسازی آموزگاران دوره‌های ابتدایی برگزار شد و می‌تواند تأثیر به سزایی در روش تدریس آموزگاران و فرایند یاد دهی و یادگیری مطالب درسی دانش آموزان داشته باشد.

وی افزود: در فرایندهای آموزشی، پرورشی و تربیتی دانش آموزان به این بخش باید توجه ویژه و وافر داشت.

کد خبر 6091095

دیگر خبرها

  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • ۱۱۲ آموزگار مدارس شاهداستان در کارگاه توانمند سازی شرکت کردند
  • رسم مهمان‌نوازی مردم اهواز از مسافران + فیلم
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • تلاش برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • نجات ۹ گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • بازدید فرماندار تفتان از خسارات بارندگی و سیل بخش گوهر کوه، تفتان جنوبی