Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- هفته سلامت در سال ۱۴۰۰ زیر سایه شوم کرونا با سکوت رسانه‌ای روبرو بود در حالی می‌توانست فرصتی برای تجلیل از مدافعان سلامت باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم ، روز جهانی بهداشت یا به عبارتی هفته سلامت مناسبتی است که سالانه مصادف با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت گرامی داشته می‌شود و این سازمان هرساله با توجه به شرایط شعاری را برای سال انتخاب می‌کند اما هفته بهداشت در سال 2021 میلادی و سال 1400 شمسی مصادف با یک بیماری عالم‌گیری به نام «کووید 19» مصادف شده است بیماری که همه کشورهای ابرقدرت و مستضعف و ستمدیده را درگیر کرده است شعار امسال بهداشت جهانی«جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» است چراکه تمرکز بهداشت جهانی بر بهره‌گیری همه انسان‌های روی کره خاکی از خدمات بهداشتی استاندارد بدون تبعیض و در نظر گرفتن رنگ؛ نژاد و شرایط و طبقات اقتصادی است، در سال جاری تمرکز این روز در کشور با شعار «همراهی با مدافعان سلامت» و شعار بهداشت  برشعار جهانی ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر تمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از عناوین روزهای هفته بهداشت«رسانه‌ها؛آموزش و فرهنگ‌سازی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر » در روزشمار هفته سلامت خودنمایی می‌کند چراکه رسانه‌ها به‌عنوان یک قدرت چهارم و ابزار مهم اطلاع‌رسانی می‌توانند بافرهنگ سازی درست مردم را نسبت به رعایت بهداشت و خود مراقبتی و سلامت دغدغه مند کنند.

2هزار نفر از کادر درمان شهرری واکسن کرونا دریافت کردندموج سواری کرونا در سایه عادی انگار‌‌ی‌ها/ واکسیناسیون سالمندان در خراسان جنوبی آغاز شد‌

اما با نگاهی عمیق‌تر به شعار بهداشت جهانی باید این سؤال را پرسید که در سایه شوم کشورهای قدرتمند و بی‌عدالتی کنونی مگر می‌شود یک جهانی «عادلانه‌تر  سالم‌تر» ساخت آن‌هم در شرایطی که بیماری مهلکی مانند کووید 19 دامن همه کشورهای جهان را چه غنی و چه فقیر گرفته و سایه قدرت‌های جهان بر ابزار سلامت و بهداشت جهانی سایه افکنده است.

کووید19 به‌سختی به همه کشورها ضربه زده است ، اما تأثیر آن در جوامعی که آسیب‌پذیرتر بوده‌اند و احتمال دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت در آن جوامع کمتر است، بیشترین تأثیر را داشته و بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و درنتیجه‌ی اقدامات انجام‌شده برای مهار همه‌گیری، عواقب نامطلوبی را نیز تجربه می‌کنند در بحران کرونا بهداشت و امکانات درمانی ابزار قدرت کشورهای قدرتمند شده و کشورهای ضعیف را از این ابزار محروم کرده‌اند مانند آنچه امروز در کشورهایی مانند یمن؛سوریه و فلسطین می‌بینیم .

 در ایران اسلامی که تا دیروز درزمینهٔ بهداشت و سلامت ضعیف بود و وابستگی‌هایی داشت اما امروز جزو کشورهای مهم دنیا درزمینهٔ پزشکی و سلامت به شمار می‌رود در سایه تحریم و باوجود بحران کرونا کشورهای قدرتمندی مانند آمریکا و دیگر کشورهای دست‌نشانده آن ما را از حداقل‌ترین تجهیزات بهداشتی همان ماسک هم محروم کردند اما باهمت تولیدکنندگان و شرکت‌های علمی در بحران نه‌تنها درزمینهٔ تجهیزات پزشکی بلکه درزمینهٔ تولید واکسن اکنون فعالیت‌های مطلوبی در کشور صورت گرفته است.

 هفته سلامت امسال در کشور با شعار همراهی با مدافعان سلامت است فلسفه این شعار قدردانی از تلاش مدافعانی است که در خط مقدم نبرد با کرونا 14 ماه بردباری کردند و موج‌های خطرناکی را پشت سر گذاشتند با توجه به 14 ماه تلاش و مبارزه خستگی‌ناپذیر فرسوده و خسته شده‌اند عوامل دیگری مانند امنیت شغلی،سن در این فرسودگی نقش دارند و چه خوب است با تحقق این شعار و همراهی با کادر درمانی به این عزیزان انگیزه دهیم.

 پوشش همگانی سلامت مهم‌ترین شاخص عدالت  

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم می‌گوید: از شاخص‌های مهم عدالت؛ پوشش همگانی در سلامت است به این معنی که همه افراد جامعه فارغ از هر رنگ و نژاد و یا طبقه‌ای باید از خدمات استاندارد پزشکی و سلامت بدون تحمیل هزینه‌های سنگین برخوردار باشند .

محمدتقی سلطانی می‌افزاید: هدف از نام‌گذاری شعار«ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» در سال 2021 بالا بردن آگاهی مردم درزمینهٔ بهداشت است که در رأس فعالیت سازمان بهداشت جهانی قرارگرفته است امسال تمرکز بهداشت جهانی بر روی این شعار بوده تا همه افراد بر روی گروه خاکی از یک زندگی سالم‌تری برخودارباشند و این شاخص بدون هرگونه تبعیض و در هرکجا و در هرمکانی عادلانه در اختیار افراد قرار گیرد.

به گفته وی؛  روز جهانی بهداشت بیشترین تمرکز خود را با توجه به شیوع بحران کرونا بر این امر گذاشته که همه افراد از یک شرایط زندگی و کار مناسب برای داشتن سلامتی برخوردار باشند و از رهبران جهان خواسته‌شده تا نابرابری بهداشتی را کنترل کنند و همه انسان‌ها در همه جای کره خاکی از بهترین امکانات بهداشتی و سلامت بهره‌مند شوند .

وی می‌افزاید: طبق گزارش بهداشت جهانی؛ سالانه 100 میلیون نفر به دلیل فقر در پرداخت هزینه‌های سنگین بهداشت و درمانی فقر شدیدی می‌شوند بیماری کووید 19 در همه کشورها آسیب رسانده است برخی جوامع با توجه به عدم دسترسی به خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی با آسیب‌هایی جدای از آسیب ویروس کرونا روبرو شدند.

 شعار همراهی با مدافعان سلامت از سوی وزارت بهداشت 

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم بیان می‌کند: 14 ماه است که کاردرمانی ما یک‌نفس و بی‌وقفه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قراردادند حتی اجازه خستگی ندارند و برای حفظ سلامت مردم خستگی‌ها را به جان می‌خرند امر در همه دنیا رخ‌داده ولی در کشور ما پررنگ‌تر جلوه گری کرده است.

سلطانی عنوان می‌کند: هرچه از زمان این بحران می‌گذرد فرسودگی کادر درمانی هم افزایش می‌یابد لذا وزارت بهداشت هفته سلامت را در سال 1400 بانام «همراهی با مدافعان سلامت» نام‌گذاری کرده است کادر درمان در این مبازره سخت با مشکلات روحی و روانی بسیاری روبرو هستند و عواملی مانند امنیت شغلی؛ عوامل جنسیتی و سن جوانی و هم‌چنین منابع حمایتی محدود در این فرسودگی نقش داشته باشد لذا نام‌گذاری شعار هفته سلامت می‌تواند برای بالا بردن انگیزه کادر درمانی و مدافعان سلامت نقش اساسی داشته باشد.

وی می‌افزاید: یک نگرانی شغلی ممکن است هزینه‌های کلافی برای ارائه‌دهندگان درمان و بهداشت به همراه داشته باشد در بیماری‌های هم گیر مانند کووید 19 اغلب دست‌اندرکاران امر بهداشت با شیفت طولانی و اختلال در تعادل زندگی و غیره همراه و با یک فرسودگی عاطفی روبرو می‌شوند باید از قبل برای این کار آماده باشند این نام‌گذاری می‌تواند انگیزه‌ای برای کادر درمانی باشد و باید این امر از سوی رسانه‌ها و مسئولان تقویت شود.

 مدیریت مشکلات اجتماعی و روانی با طولانی شدن بیماری کرونا 

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به طولانی شدن مدت بحران کرونا و به دنبال آن افزایش مشکلات روحی و روانی در بین افراد می‌گوید: مرکز بهداشت در طول این 14 ماه مطالب آموزشی و راهنمای آموزشی را برای خانواده‌ها درسایت های وزارتخانه و معاونت بهداشتی و هم‌چنین سایت خود مرکز بهداشت دنبال کرده است هم‌چنین بروشورهای آموزشی برای خانواده‌های درگیر با کرونا در نظر گرفته است.

سلطانی عنوان می‌کند: برای حمایت از خانواده‌ها در طول بحران کرونا سامانه 4030 به‌صورت 24 ساعته برای مشاوره خانواده‌ها در نظر گرفته‌شده است این خدمات برای خانواده‌ها به‌ویژه مادران باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد چراکه تحقیقات نشان داده که مادران باید از سلامت روانی بیشتری برخوردار باشند آن‌ها بر سلامت روحی و جسمی دیگر اعضای خانواده تأثیر دارند.

 تأثیر معنویت و فرایض دینی بر مقابله با کرونا 

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم بیان می‌کند: خانواده‌ها باید مدیریت صحیح سلامت و الگوسازی در شرایط بحران‌ها را داشته باشند انجام فرایض دینی و دعا و نشایش باید بیشتر به آن توجه کنند هرچه سلامت معنوی در افراد تقویت شود ناامیدی دیرتر به سمت خانواده‌ها می‌آید و سطح تاب‌آوری آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

سلطانی اظهارمی کند: خواب کافی ؛استراحت کافی و هم‌چنین بهره‌گیری از یک نظام غذایی متنوع و سالم می‌تواند سیستم ایمنی خانواده‌ها را بالا و آن را در برابر ویروس بیمه کند فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند موسیقی و بازی را افزایش دهند و از فضای مجازی دور شوند ذهن‌ها را از اخبار منفی و درگیری با اخبار کرونا دور سازند.

به گفته وی؛ لازم نیست هرروز سر به فضای مجازی زده  و اخبار ابتلا و مرگ‌ومیر را چک کنیم اخبار و شایعات امروز با اخبار درست همراه شده و تمیز کردن  بین اخبار کذب و درست مشکل شده باید به اخبار سایت دانشگاه علوم پزشکی بیشتر متکی باشیم سایت‌های خبری معتبر و رسانه را دنبال کنیم.

 بهره‌گیری از افراد شاخص و الگو در جامعه برای فرهنگ‌سازی  

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم عنوان می‌کند: در همه کشورها برای بهره‌گیری از افراد شاخص و محبوب مانند ورزشکار و بازیگران و فرهنگ‌سازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم‌چنین مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌شود می‌توان در کشور و استان هم از افراد مذهبی ؛روحانیون و مراجع عظام برای این امر به‌عنوان الگو استفاده کرد .

سلطانی می‌افزاید: بهترین الگوی ما بیانات مقام معظم رهبری است مقام معظم رهبری تأثیرگذارترین شخصیت هستند که می‌توان در امر بهداشت و سلامت و الگو گیری استفاده کرد ایشان بارها اشاره کردند که مصوبات ستاد مقابله با کرونا برایشان ملاک است.

 معضل چندصدایی در مقابله با بحران کرونا 

این مسئول در پایان گفت‌وگوی خود با اشاره به معضل چندصدایی در بحران کرونا در جامعه می‌گوید: در جامعه با معضل چندصدایی روبرو هستیم افرادی هستند که به دنبال منابع خود اقدام به نشر اکاذیب و شایعات می‌زنند و این اقدام خود به مردم آسیب و صدمه می‌زنند خیلی‌ها به کرونا با دید شک نگاه می‌کنند به همین خاطر همین الگوها هستند که به مردم بیشتر صدمه زدند باید در مقابله با کرونا دنبال وحدت و انسجام باشیم.

انتهای پیام/454/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهانی عادلانه تر و سالم تر همراهی با مدافعان سلامت بهداشت جهانی بحران کرونا کادر درمانی خانواده ها هفته سلامت نام گذاری بهره گیری هم چنین کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • ویدیو کامنت| کاکائو معضل جهانی شد!
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا