Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش‌های تند مقام‌ها و سازمان‌های مختلف ترکیه به تغییر موضوع آمریکا درخصوص آنچه «نسل‌کشی ارامنه» خوانده می‌شود، پارلمان و حزب حاکم این کشور نیز این اقدام را محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» حزب حاکم ترکیه (عدالت و توسعه) با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این تصمیم واشنگتن، گفت اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «‌غیرمسئولانه» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عمر چلیک» سخنگوی این حزب در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه گفت: «ما هرگز استفاده از لفظ نسل‌کشی علیه ملت خود، کشور و تاریخ خود را نمی‌پذیریم. ما قویاً کسانی که از این کلمه استفاده می‌کنند، محکوم می‌کنیم».

چلیک همچنین افزود: «این رویکردی غیرمسئولانه است که هیچ پایه و اساس قانونی و تاریخی ندارد. رئیس‌جمهور یا پارلمان هیچ کشوری، اختیار یا توانایی قضاوت درباره تاریخ یک کشور دیگر را ندارند».

همزمان، پارلمان ترکیه نیز روز گذشته ادعای بایدن درباره وقایع سال ۱۹۱۵ را محکوم کرده و گفت این ادعای «بی‌اساس» فقط بر مبنای ادعاهای گروه‌های لابی‌گری ارمنستانی در واشنگتن است.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، در بیانیه پارلمان ترکیه آمده است: «ما به عنوان مجلس ملی کبیر ترکیه، قویاً بیانیه روز بیست‌وچهارم آوریل جو بایدن درباره اتفاقات سال ۱۹۱۵ را محکوم کرده و رد می‌کنیم. این اظهارات که برمبنای ادعاهای لابی‌های ارمنستانی است، بی‌اساس بوده و هیچ هدفی جز مخدوش کردن حقایق تاریخی ندارد».

پارلمان ترکیه با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا صلاحیت قضاوت درباره حوادث تاریخی را ندارد، افزود: «بایدن باید از ادعای خود عقب‌نشینی کرده و اجازه حصول صلح منطقه‌ای را دهد. این بیانیه برای ما، پوچ و بی‌اعتبار است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به‌رسمیت شناخت.

وزارت خارجه ترکیه نیز برای اعتراض به تصمیم آمریکا در این باره، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرده و گفت ادعاهای رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌ارزش است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه آمریکا پارلمان حزب حاکم عدالت و توسعه نسل کشی ارامنه رئیس جمهور آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه از اینکه جنبش حماس توافق آتش‌بس را پذیرفته رضایت دارد و از رژیم صهیونیستی نیز انتظار دارد که این توافق را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رجب طیب اردوغان امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: ما از پذیرش توافق آتش‌بس توسط حماس خشنود هستیم، اسرائیل نیز باید گام مشابهی را بردارد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش بس در غزه خبر داده است.

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرده است: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش امروز دوشنبه در تماس تلفنی با شیخ محمد عبدالرحمان نخست وزیر قطر و عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر، موافقت خود را با آتش بس در غزه اعلام کرد.

کد خبر 751246

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت