Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:01:35 GMT

رئیس‌جمهور سومالی از تمدید دوره ریاست جمهوری منصرف شد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۵۳۹۵

رئیس‌جمهور سومالی از تمدید دوره ریاست جمهوری منصرف شد

"محمد عبداللهی محمد"، رئیس‌جمهور سومالی گفت به دنبال درگیری‌ها در موگادیشو، پایتخت سومالی بین نیروهای امنیتی و خطوط قبایل، تلاش برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود تا ۲ سال دیگر را متوقف می‌کند و در مقابل فشار داخلی و بین‌المللی تسلیم می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیش از آن، "محمد حسین روبله"، نخست‌وزیر سومالی، تمدید دوره پیشنهادی را محکوم کرده بود و خواستار مقدمات برای انتخابات تازه ریاست جمهوری شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره ریاست جمهوری در ماه فوریه به پایان رسیده، اما سومالی نتوانست طبق برنامه‌ریزی انتخابات برگزار کند.

اوایل ماه، مجلس عوام پارلمان به تمدید دوره چهارساله محمد، تا دو سال دیگر رأی داد. سنا با این موضوع مخالفت کرد و موجب یک بحران سیاسی شد.

فرماندهان هم در پلیس و هم ارتش، به مخالفان پیوسته بودند و جناح‌های رقیب نیروهای امنیتی، به تقویت مواضع خود در مرکز موگادیشو پرداختند که ترس از درگیری در قلب شهر را به وجود آورد و خلأ امنیتی در مناطق اطراف می‌توانست مورد استفاده شورشیان الشباب (دارای پیوند با القاعده) قرار گیرد.

رئیس‌جمهور سومالی اوایل گفت تلاش نخست‌وزیر و دیگر رهبران سیاسی را تمجید می‌کند و از بیانیه‌هایی که آن‌ها صادر کرده و خواستار برگزاری بدون تأخیر انتخابات شده‌اند، استقبال می‌کند. وی همچنین خواستار صحبت فوری با امضاکنندگان توافقی شد که سپتامبر گذشته در مورد برگزاری انتخابات به امضا رسید.

گروه بین‌المللی بحران اعلام کرد: ناآرامی‌ها در دور دوم خشونت در موگادیشو، به خاطر تمدید پیشنهادی دوره محمد است. تداوم درگیری‌ها می‌تواند موجب متلاشی شدن نیروهای امنیتی سومالی در برابر خطوط قبیله‌ای شود.

این اندیشکده اعلام کرد: سومالی بار دیگر در آستانه یک شکست بزرگ قرار دارد.

وعده آمریکا به استفاده از امکانات موجود برای پشتیبانی از فارماجو

محمد عبداللهی محمد که با نام "فارماجو" نیز شناخته می‌شود، متحد نزدیک آمریکا است و طی دوره تصدی او، عملیات فرماندهی آمریکا در آفریقا علیه گروه نظامی الشباب متحد با القاعده، به طرز چشمگیری گسترش یافت. وی همچنین بر گسترش منافع نفتی آمریکا و انگلیس در منطقه، نظارت داشته و حتی "حسن علی خیر"، رئیس سابق نفت و گاز "سوما"، شرکت بریتانیایی را به عنوان نخستین نخست‌وزیر خود منصوب کرد.

بر این اساس آمریکا در مناقشه انتخاباتی از فارماجو حمایت کرده و ضمن صدور بیانیه‌ای، خشونت را تقبیح کرده و از طرفین خواست خویشتن‌داری کنند و اختلافات خود را به صورت مسالمت‌آمیز برطرف کنند.

"ند پرایس"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا آماده در نظر گرفتن تمام ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ و محدودیت‌های ویزا برای پاسخ به تلاش‌ها در جهت تضعیف صلح و ثبات در سومالی است.

سفارت آمریکا در موگادیشو  به مداخله مستقیم در مناقشه جاری پرداخت و در مورد یورش پیش از سحرگاه پلیس به یک رسانه مستقل در پایتخت، توییت کرد.

این سفارت‌خانه در توییتی نوشت: ما تمامی حملات به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ مستقل در سومالی را محکوم می‌کنیم. آزادی مطبوعات برای حاکمیت شفاف و پاسخ‌گو، ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سومالي ریاست جمهوری تمدید دوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۵۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی