Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ معاون مدیریت حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر با هر یک سن در متر مربع مبارزه صورت نگیرد، می‌تواند ۵۰۰کیلو از محصول گندم نهایی کم کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، تقی شیخ علی در جمع خبرنگاران در مورد زمان مبارزه با آفات و عوامل خسارت‌زا، اظهار داشت: زمان مبارزه با آفات گیاهی موضوعی است که از ماهی تا ماهی دیگر و از سالی به سال دیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت شرایط اقلیمی امسال نسبت به سال گذشته افزود: سال گذشته با وجود بارندگی رطوبت هوا بالاتر از سال جاری بود و امسال متاسفانه با خشکسالی روبه رو هستیم.

شیخ علی بیان کرد: تفاوت شرایط آب و هوایی، تغییراتی در زمان مبارزه با عوامل خسارت‌زا را می‌طلبد و با توجه به مراحل مختلف آفات و حشرات از جمله تخم، پوره و حشره کامل، اکنون در مزارع این آفت به مرحله حشره کامل رسیده است که با تغذیه کامل از گیاه جفت‌گیری و تخم‌ریزی می‌کند و هر سن ماده 60 الی 70 تخم در دسته‌های14 تایی می‌گذارد.

وی ادامه داد: این بدین معنی است که سن غلات را روی خوشه‌ها یا انتهای برگ نمی‌توان دید و تخم‌های خود را در قسمت‌های طوقه و نزدیک خاک و در پرچم برگ‌های پایین می‌گذارد.

شیخ علی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان در زمینه‌های کنترل و مبارزه با آفات پیشرو هستند، گفت: برای تشخیص زمان مبارزه کارشناسان جهاد کشاورزی و یا متخصصان بخش خصوصی همراه کشاورزان هستند، اگر مبارزه با آفات در زمان مقرر صورت نگیرد، به تعداد تخم‌ریزی سن اضافه و منجر به خسارت کشاورز می‌شود.

معاون مدیریت حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: هر یک سن در زمان تخم ریزی بیش از 40 تا 50 پوره در هر متر مربع را آلوده می‌کند.

آفات بیش از 5 میلیارد تومان به کشاورزان و باغداران اصفهان خسارت وارد کرد

بهره‌گیری کشاورزان مشهدی از روش‌های نوین/کنترل بیولوژیک آفات سطح تولید را مضاعف کرد

آفات محصولات کشاورزی را قاچاقچیان وارد کشور کردند

وی با اشاره به راه های تشخیص سن در مزرعه توسط کشاورزان، اظهار داشت: با آبیاری مزرعه، سطح خاک مرطوب می‌شود و سن در گیاه حرکت می‌کند و بالاتر از سطح خاک قرار می‌گیرد و اگر مزرعه به خوشه رفته، سن روی خوشه‌ها دیده می‌شود که در این وضعیت سم‌پاشی پشت تراکتور لانستار کافی نیست و باید از سم‌پاش توروبولاینر استفاده کنند.

شیخ علی در مورد مزیت این نوع سم پاش افزود: سم پاش توربولاینر سم را با فشار و با باد بین30 تا50 متر می‌پراکند و با عبور سم پاش از کنار مزرعه در حرکت رفت و برگشت، سم‌پاشی صورت می‌گیرد.

معاون مدیریت حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان تاثیر 4 الی 5 ساعتی سم روی سن غلات بیان کرد: سم با تاثیر روی سیستم عصبی، سن را گیج کرده و روی زمین می‌اندازد و با جدا شدن از میزبان ظرف 1یا 2 ساعت از بین می‌رود.

وی با اشاره به صرفه‌ اقتصادی خرید سم برای کشاورزان تصریح کرد : خوشبختانه سموم مورد استفاده برای سن غلات ، به میزان کم و بین 50 تا200سی سی است؛ از طرفی اگر با هر یک سن در متر مربع مبارزه صورت نگیرد،می تواند 500 کیلو از محصول گندم نهایی کم کند.

شیخ علی با بیان اینکه قیمت خرید هر کیلو گندم توسط دولت 4هزار تومان اعلام شده، خاطر نشان کرد: اگر 4 سن در هر متر مربع در مزرعه باشد، 2 تن از محصول کم می‌کند و در واقع 8 میلیون تومان خسارت می‌زند،در صورتی که کل هزینه این سم‌پاشی 200 تا250 هزار تومان می‌شود.

انتهای پیام/163/س

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مبارزه با آفات جهاد کشاورزی زمان مبارزه متر مربع شیخ علی سم پاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۶۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود