Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که پروانه های ساختمانی در چارچوب مقررات صادر می شود، گفت: دیگر اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در تهران داده نخواهد شد.

به گزارش ایسنا مهدی صالحی درباره اظهارات شهردار تهران در زمان تحویل بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر نگاه انسان محور و توجه به مسائل اجتماعی در شهرسازی گفت: در شهرسازی می توان نگاه مگاپروژه ای داشت یعنی ممکن است نگاه تکنوکراتی وجود داشته و همچنان پیشرفت های فیزیکی و پروژه های بزرگ مقیاس و کلانشهری ملاک اصلی کار باشد در این شرایط به منابع مالی بیشتری نیاز است زیرا منابع خود شهرداری برای ساخت این مگاپروژه ها محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به این که عمده ترین منابع مالی در شهر عواید ناشی از صدور مجوزهای ساختمانی است، اظهارکرد: منابع را باید از دل پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز شهری کسب کرد. طبیعتا وقتی هزینه شهر بالا می رود باید منابع مورد نیاز خود را تامین کند.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی افزود: در ابتدای دهه ۹۰ معتقد بودند که باید فعالیت های عمرانی را افزایش دهیم. با این دیدگاه بود که حجم صدور پروانه ها و ساخت و ساز آنقدر افزایش یافت که گفته شد که تهران به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است.

دیدگاهی نو در مدیریت شهری دوره جدید

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه گفت: در گذشته کارگاه های عمرانی و ساختمانی منبع مالی پروژه های شهری بودند و به همین مناسبت با نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی مراودات سنگینی برقرار شده بود تا این پروژه ها پیش بروند اما مدیریت شهری جدید این نگاه را به چالش کشید.

صالحی در تشریح تغییر نگاه مدیریت شهری جدید اظهارکرد: مدیریت شهری جدید معتقد است پروژه ای که هزینه آن بر دوش شهر سنگینی می کند را اجرا نخواهد کرد. از سوی دیگر اجرای پروژه های محلی را مد نظر قرار داد. ضمن آن که پروانه های ساختمانی نیز در چارچوب مقررات صادر می شود و از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ برای صدور تراکم بالا نیز استفاده نشد. به همین دلیل اجازه ساخت بلندمرتبه های ۱۵، ۲۰ یا ۴۰ طبقه در این دوره صادر نمی شود. در حالی که کارگاه ها منابع درآمدی برای پروژه های شهری بودند.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس محلی

وی افزود: پروژه های کوچک مقیاس محلی که برای مردم ملموس باشد، در دستور کار قرار گرفت و پروژه ها به سمت پروژه های بهسازی پیاده روها، مسیرهای دوچرخه سواری، بهسازی فضاهای شهری، میدانگاه های پیاده و پروژه های کوچک مقیاس رفت تا زندگی محلی بهتری را برای مردم رقم بزند. این رویکردی است که در پایتخت اجرا می شود و تلاش شهردار تهران برای نهادینه کردن این رویکرد و به دنبال آن است که پروژه های کوچک مقیاس به مطالبه مردمی تبدیل شود و مردم پیشران این دیدگاه باشند.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که پروژه های کوچک مقیاس در بودجه شهر تهران نیز پیش بینی شد، اظهار کرد: به جز مترو هیچ پروژه کلانی در تهران وجود ندارد. دنیا نیز به سمت پروژه های کوچک مقیاس محلی حرکت کرده و تجربیات خوبی در این موضوع به دست آورده است و پروژه های بزرگراهی کلان کمتر اجرا می‌شود.

انتقال تجربیات جهانی از طریق فضای مجازی

به گزارش سایت شهر صالحی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مدیران سابق شهری در دستیابی به تجربه جهانی تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: نمی توانم درباره تاثیر سفرهای مدیران شهری سابق در نگرش های آن زمان صحبت کنم اما واقعیت این است که در حال حاضر انتقال تجربه الزاما با سفر مستقیم همراه نیست. کرونا با سمینارها و گفت وگوهای آنلاین، لایوهای اینستاگرام و... فضایی ایجاد کرد که با پیدا کردن اتاق های گفت وگو آخرین تجربه شهرسازی هر کشور و شهری به راحتی قابل دستیابی است. مدیریت شهری نیز با حضور در فضای مجازی و گفت وگوهای بین المللی تجربیات خود را منتقل کرده و از سوی دیگر تجربیات خوبی را دریافت کرده است. کرونا علیرغم تمام سختی هایش، تجربیاتی نیز به بشر اضافه کرد و ارتباطات در فضای مجازی، انتقال تجربیات و آموزش بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهرداري تهران ساختمان بلند مرتبه پروژه های کوچک مقیاس مدیریت شهری پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران

 مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان از پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرستان تفتان
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر
  • ۱۳ خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد
  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم