Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درپی انتشار گزارش " آیا اصفهان ناصرخسروی دارویی دارد؟!/ قصه پر غصه تهیه دارو و امنیت درمانی بیماران" مردم اصفهان دغدغه‌ها و مشکلات خود را در زمینه تهیه دارو با خبرگزاری بیان کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان ، در تاریخ 31 فروردین بود که خبرگزاری تسنیم گزارشی را مبنی بر معضلات و مشکلات کمبود دارو در اصفهان تحت عنوان " آیا اصفهان ناصرخسروی دارویی دارد؟!/ قصه پر غصه تهیه دارو و امنیت درمانی بیماران" همراه با مستنداتی از قبیل صحبت با مسئولان فنی داروخانه‌ها و مردم و البته پاسخ کتبی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز از انتشار این خبر و فیلم مندرج در این گزارش در شبکه‌های اجتماعی زمان زیادی نگذشته است که مردم اصفهان دغدغه‌ها و مشکلات خود را در زمینه تهیه دارو به خبرنگار تسنیم گزارش دادند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر با ضمن تاکید بر وجود ناصرخسرو داروی در اصفهان می‌گویند: ما هر بار با سامانه 190 که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده تماس می‌گیریم داروخانه‌هایی را معرفی می‌کند، اما زمان مراجعه برای تهیه دارو به این داروخانه‌ها می‌گویند دارو وجود ندارد و شبکه‌ای از دلالان در حوزه دارو وجود دارد و این شبکه در خود داروخانه‌ها هستند به طوری که اگر متوجه شوند شما به این دارو نیاز واجب دارید، قیمت سرسام‌آوری را برای دریافت دارو می‌خواهند، به طور مثال انسولین که در بازار آزاد 65 تا 85 تومان است تا قیمت 150 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

برخی دیگر از کاربران شبکه اجتماعی می‌گویند که شبکه بازار سیاه دارو در اصفهان هست اما جای مشخصی ندارد. نکته قابل توجه این است که برخی از مردم معتقدند اگر کسری دارو وجود نداشته باشد آنگاه بازارسیاه نیز راه‌اندازی نمی‌شود و ای کاش سامانه آنلاینی در خصوص موجودی داروهای هر داروخانه‌ای وجود داشت که مردم برای دریافت دارو سردرگم نباشد.

نکته دیگری که مردم به آن اشاره کردند در بحث تهیه دارو از دلالان بحث کیفیت و تقلبی بودن آن است که اشاره شده برخی از داروها که توسط دلالان ارائه می‌شود تقلبی و تاریخ گذشته بوده هستند.گفتنی است بیان این دغدغه‌ها و دردهایی که بیش از این در حوزه دارو و تهیه آن توسط بیماران خاص وجود دارد، تنها بخش کوچک و قابل انتشار است.

آیا اصفهان ناصرخسروی دارویی دارد؟!/ قصه پر غصه تهیه دارو و امنیت درمانی بیماران + فیلموزارت بهداشت: تجویز داروهای خارج از پروتکل برای بیماران کرونایی ممنوع استافزایش قیمت داروهای بیماران کلیوی در سکوت خبری / عمل پیوند کلیه ‌تعلیق شد

 صنعت دارویی کشور اوضاع اسفباری دارد 

براتی از متصدیان یکی از داروخانه‌های اصفهان در واکنش به این خبر اظهار داشت: متاسفانه از زمانی که تحریم‌های ترامپ بر علیه ایران شروع شد، صنعت دارویی کشور از تولید تا توزیع و عرضه با معضلات وحشتناکی روبرو شد و عدم توانایی در جابجایی بین المللی پول سبب شد که شرکت‌های واردکننده دارو باوجود عدم تحریم دارو ولی عملاً برای واردات به بن بست بخورند این موضوع باعث شد تا کم‌کم داروهای وارداتی کمیاب و داروهای کمیاب قیمت بالا پیدا کنند و نایاب شود و با قیمت سرسام آور در بازار سیاه یا به اصطلاح ناصرخسرو سر درآورد.

وی افزود: بعضی از داروهای وارداتی هم که در بازار پیدا می‌شود با ارز نیمایی وارد شدن که قیمت آنها روز به روز در حال افزایش است و مردم توانایی خرید این داروها را ندارد و در بحث تولید دارو ما با معضلاتی از جمله عدم اقبال مسئولان و عدم توانایی علمی و مهمتر از همه عدم دستیابی به دستگاه‌ها و ماشین آلات ساخت دارو که از نظر تکنولوژی خاص و پیچیده هستند مواجه هستیم.

این متصدی داروخانه بیان کرد: در مورد داروخانه ها به عنوان مثال همان کپسول استنشاقی "کی پی تیوا" که در گزارش خبرگزاری هم به آن اشاره شده بود جزء داروهای سهمیه‌بندی هر داروخانه بوده که سهمیه داروخانه در واقع برای تامین داروی مشتریان خودش و در حقیقت بیماران محدوده محله خودش است و اینکه بیماران به دنبال دارویی در روز بیش از 20 داروخانه را می‌گردند و داروخانه با این حال مثال دو بسته از این کپسول دارد خیلی راحت می‌گوید ندارم خیلی هم غیر منطقی و ظالمانه نیست زیرا این دارو سهمیه بیماران محدوده داروخانه بوده، البته اگر اتفاق خاصی نیفتد از جمله ثبت بارکد داروهای خاص و کمیاب به درستی انجام شود بسیاری از معضلات از جمله بازار سیاه دارو کم می‌شود، متاسفانه صنعت دارویی کشور اوضاع اسفباری دارد و چون دارو با جان انسان‌ها در ارتباط بوده نیاز است که مسئولان توجه جدی‌تری به این موضوع داشته باشند.

 تاکید بر افزایش نظارت بر زنجیره توزیع دارو 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که راهکار اثربخش و راهگشای دانشگاه علوم پزشکی برای رفع دغدغه بیماران برای تهیه دارو چیست؟ پاسخ داد: مهمترین راهکار برای رفع دغدغه بیماران، رفع تحریم‌های ظالمانه حوزه غذا و دارو است که بتوان داروی مورد نیاز بیماران را تامین کرد. راهکار دوم تجویز داروهای تولید داخل است  که با همت همکاران پزشک و همراهی بیماران این امر تحقق یافتنی است.  راهکار سوم افزایش نظارت بر زنجیره توزیع دارو، پاسخگویی موثر و راهنمایی شهروندان از طریق سامانه 190 ، توزیع برخی داروها بصورت پرونده‌ای، پیگیری از طریق سازمان غذا و دارو برای افزایش سهمیه‌ها است که برنامه ما در  معاونت غذا و دارو است و از سال 96 تاکنون این پیگیری ها روزانه ادامه دارد.

ابوالفضل اصلانی در پاسخ به این سوال که در بحث داروهای بیماری‌های خاص تولید دارو، تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای توجیح پزشکان متخصص و مردم به مصرف داروی مشابه ایرانی به چه صورت بوده، اظهار داشت: وظیفه توجیه پزشکان برای تجویز داروی تولید داخل بعهده سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه است. وظیفه معاونت غذا و دارو معرفی داروهای تولید داخل و عرضه آن در داروخانه‌ها است که بصورت مستمر انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این دغدغه که در طول یکسال گذشته تاکنون روند افزایش پله‌ای قیمت دارو در داروخانه‌ها کاملا قابل مشاهده است،  دلیل این امر چیست، چه سیاستگذاری مشخصی بر قیمت‌گذاری دارو وجود دارد؟ تصریح کرد: سیاستگذاری قیمت دارو، خارج از حیطه اختیارات دانشگاه‌ها بوده و از طریق کمیته قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو بصورت متمرکز و کشوری انجام می‌گیرد. البته افزایش قیمت به موازات افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه طبیعی است، همچنان که سایر کالاها در یکسال اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند،  ولی این افزایش در مورد دارو تحت کنترل سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت از مصرف کننده بوده و با حداقل ممکن اتفاق می‌افتد.

حال باید دید با توجه به اینکه بحث دارو با جان و سلامتی تک تک افراد درگیر با بیماری و به ویژه بیماران خاص ارتباط مستقیم دارد، آیا دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو نقش نظارتی خود را برای کم کردن سایه شوم دلالان دارو و همچنین نظارت به نحوه توزیع و قیمت‌گذاری دارو تا چه میزان افزایش می‌دهد و از طرف دیگر با توجه به معرفی برخی از دلالان دارو از سوی مردم و اطلاع آن به معاونت غذا و دارو، آیا غصه تهیه دارو و سردرگمی در این حوزه خاتمه می‌یابد، یا خیر!

انتهای پیام/163/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی معاونت غذا و دارو غصه تهیه دارو داروخانه ها بازار سیاه صنعت دارو دارو وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد

کمبود نگران‌کننده انسولین بیماران دیابتی در بریتانیا را به چالش کشیده و موجب افزایش استرس و اضطراب در میان ۴۰۰ هزار مبتلا به دیابت نوع یک در این کشور شده است‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بریتانیا در حال حاضر با کمبود داروهایی از جمله داروهای اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی، صرع و انسولین مواجه است که این امر به‌ویژه موجب افزایش نگرانی میان بیماران دیابتی نوع یک و خانواده‌های آن‌ها شده است.

تأمین منظم انسولین در بدن برای زندگی ضروری است و دسترسی قابل‌اعتماد به آن بخشی حیاتی از زندگی مبتلایان به دیابت نوع یک به‌شمار می‌رود که بدن آن‌ها به دلیل یک وضعیت خود ایمنی، نمی‌توانند به‌طور طبیعی انسولین بسازد، بنابراین باید هر روز آن را تزریق و دوز انسولین خود را تنظیم کنند.

کمبود انسولین و افزایش خطر زندگی

اخبار مربوط به هر گونه کمبود این دارو موجب ایجاد اضطراب قابل‌توجهی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌شود که برای سلامتی این بیماران به‌شدت مضر است. مبتلایان به دیابت نوع یک در عرض چند روز بدون انسولین جان خود را از دست می‌دهند و استرس ناشی از کمبود آن این امر را تسریع می‌کند.

گفته می‌شود که کمبود دارو در بریتانیا یک امر عادی است که برگزیت به تشدید آن منجر می‌شود، با این حال اداره ملی سلامت بریتانیا درصدد اطمینان‌بخشی به مبتلایان به دیابت نوع یک برآمده است تا بدانند در صورت در دسترس نبودن محصولات انسولین معمولی که استفاده می‌کنند، می‌توانند از فرمول‌های جایگزین بهره ببرند. با این حال تعدادی از افراد به دلیل تزریق «دوز نامناسب» با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل کتواسیدوز (یک عارضه جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت نوع یک) در بیمارستان بستری شده‌اند.

بنابراین تأثیر کمبود این دارو بر بیماران و داروخانه‌های جامعه بریتانیا همچنان یک نگرانی عمیق محسوب می‌شود. این قبیل کمبودها نه‌تنها بر توزیع به موقع داروها تأثیر می‌گذارد، بلکه فشار زیادی را از نظر عملیاتی و مالی بر داروخانه‌های جامعه وارد می‌آورد. از سوی دیگر ماهیت نامطمئن عرضه دارو، شرایط تهدید کننده زندگی را برای بیماران سراسر بریتانیا برجسته کرده است و مردم خواستار ساماندهی سیستم شکننده عرضه داروهای بریتانیا توسط دولت شده‌اند.

کمبود نگران‌کننده انسولین به‌عنوان جدیدترین موردی که بریتانیا را تحت‌تأثیر قرار داده است، باعث ایجاد استرس بالایی برای ۴۰۰ هزار فرد مبتلا دیابت در این کشور شده است و گفته می‌شود این محصولات در میان کمبود تولید جهانی تا سال آینده در دسترس نخواهد بود.

کد خبر 749027

دیگر خبرها

  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت