Web Analytics Made Easy - Statcounter

رتبه‌بندی سایماگو برای سال ۲۰۲۱ منتشر شد که در این رتبه‌بندی ۱۶۱ دانشگاه و موسسه پژوهشی از ایران حضور دارند و رتبه این مراکز نسبت به سال ۲۰۲۰ با رشد مواجه شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نظام رتبه‌بندی سایمگو یا رتبه‌بندی SCImago توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این رتبه‌بندی از سه شاخص تحقیقات و نوآوری و اجتماعی به صورت ترکیبی استفاده شده و شاخص تحقیقات ۵۰ درصد و شاخص نوآوری ۳۰ درصد و شاخص اجتماعی ۲۰ درصد وزن دارند. در شاخص تحقیقات تأثیر عادی، تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات متعلق به خود، مجلات خود، برتری، انتشارات با کیفیت بالا (Q ۱)، همکاری بین‌المللی، دسترسی باز و مجموعه استعداد‌های علمی در نظر گرفته می‌شود.

 

در شاخص نوآوری دانش نوآورانه، ثبت اختراعات و تأثیر فناوری در نظر گرفته شده و در شاخص اجتماعی نیز استاندارد‌های چندگانه، لینک‌های ورودی و اندازه وب سایت مدنظر بوده است. در این بررسی مجموعه شاخص‌ها به صورت ترکیبی دیده شده‌اند. برای اهداف رتبه‌بندی، محاسبه هر سال از نتایج به دست آمده در طی یک دوره ۵ ساله به پایان می‌رسد که دو سال قبل از چاپ این رتبه بندی است.

 

به عنوان مثال، اگر سال انتشار سال ۲۰۲۱ باشد، نتایج مورد استفاده نتایج مربوط به دوره ۵ ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. تنها استثناء در مورد شاخص‌های وب سایت است که فقط برای سال گذشته محاسبه شده است. معیار این است که مؤسسات حداقل ۱۰۰ اثر را در پایگاه داده اسکوپوس (scopus) در طول سال گذشته در دوره زمانی انتخاب‌شده منتشر کرده‌اند. منبع اطلاعات مورد استفاده برای شاخص‌ها برای نوآوری پایگاه اطلاعاتی PATSTAT است. منابع اطلاعاتی که برای نشانگر‌های وب استفاده می‌شود، Google و Ahref هستند.

 

برای شناسایی اسناد دسترسی آزاد از بانک اطلاعاتی Unpaywall و برای تعیین استاندارد‌های چندگانه شاخص اجتماعی از معیار‌های PlumX و Mendeley استفاده شده است. برای رتبه‌بندی موسسات نیز سایماگو، موسسات آموزشی و پژوهشی را در چند بخش دولتی، سلامت، آموزش عالی و خصوصی و سایر دسته‌بندی می‌کند. در رتبه بندی ۲۰۲۱ نیز یک رتبه بندی جامع، یک رتبه بندی تحقیقاتی، یک رتبه بندی نوآوری و یک رتبه بندی اجتماعی را درنظر گرفته است.



بررسی موقعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی سایماگو در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱


در رتبه بندی جامع ۱۶۱ موسسه آموزشی و پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که به ترتیب ۱۰ موسسه اول ایرانی حاضر در این رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند.

 


۱۰ موسسه آموزشی و پژوهشی ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ سایماگو (رتبه جامع)

 

۱۰ موسسه آموزشی و پژوهشی ایرانی برتر حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ سایماگو (شاخص تحقیقات)

 

۱۰ موسسه آموزشی و پژوهشی ایرانی برتر حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ سایماگو (شاخص نوآوری)

 

۱۰ موسسه آموزشی و پژوهشی ایرانی برتر حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ سایماگو (شاخص اجتماعی)

در این رتبه بندی حوزه‌های مختلف علوم نیز رده بندی شده‌اند.

 

حوزه‌های علوم شامل «کشاورزی و علوم زیستی»، «هنر و علوم انسانی»، «بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی»، «تجارت، مدیریت و حسابداری»، «شیمی»، «علوم کامپیوتر»، «دندانپزشکی»، «علوم زمین و سیاره»، «اقتصاد، اقتصاد سنجی و امور مالی»، «انرژی»، «مهندسی»، «علوم محیط زیست»، «ریاضیات»، «پزشکی»، «داروشناسی، سم شناسی و داروسازی»، «فیزیک و نجوم»، «روانشناسی»، «علوم اجتماعی» و «دامپزشکی» است.

 

موسسه‌های آموزشی و پژوهشی ایرانی برتر حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ سایماگو (رتبه جامع) بر اساس حوزه‌های مختلف علوم

 

در نسخه ۲۰۲۱ رتبه بندی موسسات آموزشی و پژوهشی سایماگو از میان ۷ هزار و ۵۳۳ موسسه‌ای که رتبه بندی شده‌اند رتبه‌های اول دنیا به ترتیب به آکادمی علوم چین، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، دانشگاه هاروارد آمریکا، مدرسه پزشکی هاروارد آمریکا، انجمن مراکز تحقیقاتی هلمولتز آلمان، آکادمی علوم روسیه، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اختصاص دارد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه ها سایمگو اسکوپوس دانشگاه علوم پزشکی رتبه بندی شاخص تحقیقات شاخص اجتماعی یک رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، شهنام عسکرپور گفت: وزارت بهداشت با پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موافقت کرده است.

وی افزود: این موضوع در نامه دکتر ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به دکتر محمد حسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام شده است.

عسکرپور ادامه داد: بنا بر این نامه، طبق مصوبه بیست و هفتمین جلسه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی مصوب ۲۰ اسفندماه سال گذشته، پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش هوشبری مطرح شد و با برگزاری این دوره، بر اساس برنامه آموزشی مصوب دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی موافقت شده است.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم