Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:14:02 GMT

روانشناسی و مشاوره جایگاه مطلوبی در کشور دارد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۹۲۰۴

روانشناسی و مشاوره جایگاه مطلوبی در کشور دارد

چنگیز رحیمی در این آیین ادامه داد: رسیدن به جایگاه مطلوب روانشناسی و مشاوره نتیجه تلاش های صورت گرفته دردودهه اخیر است و جای بسی خوشحالی است که امسال آیین بزرگداشت روز روانشناسی و مشاوره برای اولین بار در مجموعه وزارت علوم به شکل ملی و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.
وی به نقش مهم روانشناسی در زندگی اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: امیدوارم دست اندرکاران و افراد فعال در این عرصه با انجام کارهای علمی و پژوهشی در دانشگاه ها بتوانند بیش از پیش خدمات مربوط به روانشناسی را به صورت علمی و تخصصی به مردم ارائه دهند و گام های مؤثری را برای پیشبرد اهداف مان در این مسیر بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رحیمی با اعتقاد به اینکه شغل هر فرد بر روی شخصیت و زندگی اش تأثیر گذار است، گفت: این سوال همواره مطرح می شود که روانشناسان تا چه اندازه تحت تأثیر پیامدهای ناشی از شغل خود قرار می گیرند؟

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: در واقع روانشناسانی که باید در طول عمر شنونده غم ها، دردها و مشکلات مردم باشند و برای حل معضلات روحی و روانی به جامعه کمک کنند، تا چه اندازه تحت تأثیر مسائلی که می شنوند قرار می گیرند؟ برای بررسی این موضوع تصمیم گرفتیم جلساتی برای روانشناسان و مشاوران ترتیب دهیم.
دبیر منطقه هفت مراکز مشاوره دانشگاه های شیراز، افزود: قرار است که ظرف چند هفته آینده در دانشگاه شیراز سمپوزیومی تحت عنوان بررسی سلامت روان روانشناسان و مشاوران برگزار کنیم.


لزوم افزایش سهم خدمات روانشناسی در سبد خانوار
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این بزرگداشت، اظهار داشت: همه ما در زندگی با مشکلات و بحران های متعددی رو به رو می شویم که این بحران ها علاوه بر افزایش فشار روحی و روانی به مشکلات فیزیکی و جسمی نیز تبدیل می شود.
حمید نادگران ادامه داد: بحث بهبود کیفیت زندگی، برخورداری از محیطی پرنشاط و پرتلاش و ایجاد فضایی امن برای خانواده بخصوص فرزندان، یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: در زندگی امروزی که با زندگی کردن در سده های قبل بسیار متفاوت است همان طور که برای بررسی هر مشکل به افراد متخصص مراجعه می کنیم، برای مسائل درون زندگی و چگونگی مواجه با آنها نیز باید به فرد متخصص مراجعه شود.
نادگران بیان داشت: مراجعه به روانشناس و مشاور باید در خانواده ها نهادینه شود و حتی بایستی جایی برای آن در سبد هزینه خانواده در نظر گرفته شود. در واقع مردم می بایست برای سلامت روان خود در سبد خانوار سهمی بگذارند.
وی بیان کرد: برای مراجعه به روانشناس حتما نباید مشکلی به لحاظ روحی و روانی وجود داشته باشد و نیاز اساسی به مشاوره در خانواده احساس شود بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا مراجعات متوالی به متخصصان مربوطه با دستور کار مشخص برای بهبود کیفیت زندگی، نحوه تعامل افراد خانواده با یکدیگر، چگونگی برخورد با بحران ها و تعارضات اجتماعی صورت بگیرد.
نادگران اضافه کرد: در این میان گفت و گوی بین نسلی و فهم دقیق و صحیح از علاقه مندی ها و دغدغه ها در نسل های مختلف نیز مورد توجه قرار دارد تا قبل از اینکه شاهد بروز مشکلات روحی و روانی در خانواده و جامعه باشیم بتوانیم به پیشگیری از بروز این مشکلات بپردازیم.
وی بیان داشت: روانشناس و مشاور به عنوان یکی از نیروهای متخصص می تواند برای بهبود کیفیت زندگی به مردم و خانواده ها کمک شایانی کند.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: فرهنگ مراجعه به روانشناس و آگاهی عموم مردم از نقش روانشناسان، مدت زیادی نیست که در سطح جامعه ما رواج پیدا کرده است. بنابراین می توان گفت قدر و منزلت و جایگاه روانشناس و مشاور هنوز هم در میان افراد جامعه و حتی در بین بسیاری از مسئولین کشور جا نیفتاده و این جایگاه برای مردم تبیین و مشخص نشده است.
نادگران عنوان کرد: نیاز است که جایگاه روانشناس و مشاور در جامعه تبیین و مستحکم شود. البته نقش مهم روانشناسان و تلاش آنها برای تحقق این امر نیز انکارناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه باید از نیروهای توانمند و علاقه مند در حوزه روانشناسی بهره ببریم، گفت: وجود نیروهای ضعیف و بی انگیزه در این عرصه باعث از بین رفتن جایگاه روانشناسان و سلب اعتماد مردم می شود. تخصص روانشناسی و مشاوره دادن به خانواده ها و جامعه، تخصصی است که نیاز به افرادی علاقمند دارد که این کار را با عشق و از دل و جان انجام دهند.
 

برچسب‌ها مشاوره دانشگاه شیراز سلامت روان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشاوره دانشگاه شیراز سلامت روان مشاوره دانشگاه شیراز سلامت روان اخبار کنکور روانشناسی و مشاوره روانشناس و مشاور دانشگاه شیراز روحی و روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند

 مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت های سالجاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

مصطفی صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش در دنیا قرار گیرد، گفت: همگام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با بکارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته بسیاری از دانشگاه های کشور گام های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشته اند و تلاش می شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: در این راستا، پروژه های هدفگذاری شده در سالجاری با تمرکز بر بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفتگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش بینی رفتارهای پر خطرشان است.

مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری این همایش سه روزه، اظهار کرد: چالش های فراروی مراکز را با همکاری و همفکری یکدیگر باید برطرف کنیم و همه دانشگاهها مکمل همدیگر باشیم.

 ابراهیم نعیمی تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها باید شورای سلامت و سبک زندگی را تشکیل داده و جریان سلامت در حوزه دانشجویی را پویا نگه دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • مقابله فناورانه با چالش‌های استارت‌آپی/ کسب‌وکارهای نو در رشته‌های روانشناسی و مامایی ایجاد شد
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است