Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-با اعلام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان، شیوع پوسیدگی‌های ریشه درختان خرما در برخی از نخلستان‌های استان هرمزگان مشاهده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، طبق بازدیدهای به‌عمل آمده اخیرتوسط عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان شیوع پوسیدگی‌های ریشه درختان خرما در برخی از نخلستان‌های استان هرمزگان مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکترآزاده گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: نخستین علائم بیماری به صورت تغییر رنگ برگ‌های مسن (برگ‌های بیرونی) به زرد تا ارغوانی و خشک‌شدن تدریجی این برگ‌ها پدیدار شده که در صورت عدم کنترل بیماری، علائم ذکرشده به برگ‌های میانی و مرکزی تاج درختان مبتلا نیز پیشروی می‌کنند. 

گودرزی با اشاره به اینکه علائم بیماری روی بخش‌های زیرزمینی به صورت تغییر رنگ و پوسیدگی بافت ریشه‌ها مشاهده می‌شود تاکید کرد: در صورتی که مدیریت بیماری به طور صحیح انجام نشود، درختان آلوده طی چند هفته تا چند ماه پس از وقوع نخستین علائم بیماری، از بین می‌روند. 

وی افزود : بر اساس بررسی‌های میکروسکوپی مبتنی بر خصوصیات ریخت‌شناسی جدایه‌های قارچی به‌دست آمده از ریشه‌ها و همچنین انجام آزمون‌های مولکولی، تعدادی از گونه های فوزاریوم به عنوان عوامل مولد پوسیدگی‌های ریشه درختان خرما در این استان شناسایی شده‌اند هر چند که سایر عوامل بیمارگر قارچی و شبه‌قارچی نظیر Phytophthora spp.،Rhizoctonia solani، Thielaviopsis punctulata  و Macrophomina phaseoli نیز با فراوانی کمتری از ریشه‌های آلوده درختان خرما جداسازی شده‌اند. 

عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تصریح کرد: انتشار عوامل مولد پوسیدگی‌های ریشه عمدتاً از طریق جابجایی پاجوش‌های آلوده از نخلستان‌ها و مناطق مسبوق به این بیماری به نخلستان‌ها و مناطق عاری از بیماری صورت می‌گیرد و عدم اعمال راهکارهای مؤثر و به موقع برای مدیریت پوسیدگی‌های ریشه درختان خرما منجر به از بین رفتن این درختان و واردشدن خسارت‌های قابل توجه به کشاورزان این منطقه می‌شود. 

وی همچنین اظهار داشت: یکی از اقدامات مدیریتی مؤثر در کاهش وقوع و شدت بیماری، مدیریت صحیح آبیاری و اجتناب از آبیاری بیش از اندازه است. به علاوه، کاربرد قارچ‌کش‌هایی نظیر کاربندازیم (WP 60%) و یا ایپرودیون+کاربندازیم (WP 52.5%) به میزان 150-100 گرم برای هر درخت همراه با آب آبیاری در کنترل بیماری از اثربخشی قابل توجهی برخوردار است.

خطر طغیان آفت سن در مزارع کردستان؛ کشاورزان بخوانندتمام شهرستان‌های فارس درگیر آفت سن گندم است/ احتمال حمله آفت ملخ به مزارعخطر گسترش آفت "ملخ مراکشی" بیخ گوش زنجان/ جهاد کشاورزی چه تمهیداتی اندیشیده است؟

انتهای پیام/864 ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نخلستان ها برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • روند پیشرفت خوابگاه‌های دانشجویی استان هرمزگان بررسی شد
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال