Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@03:43:19 GMT

ردپای خیرخواهی قماش فروشان از پایتخت تا نقطه صفر مرزی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۹۸۴۸

ردپای خیرخواهی قماش فروشان از پایتخت تا نقطه صفر مرزی

حساب بانکی آن ها قلب های مهربان و دستان سخاوتمندشان است. از شرق تا غرب از شمال تا جنوب انسان های دردمند و آبرومندی هستند که دعای خیرشان پشت خانواده کبریتچی است، آن ها برای کمک کردن به مردم مرزی را نمی شناسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، خانواده کبریت چی از صنف قماش فروشان هستند. آنچه آن ها را زبانزد مردم  کرده است، بازاری بودنشان نیست بلکه کارهای خیر وعام المنفعه آن ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حساب بانکی آن ها قلب های مهربان و دستان سخاوتمندشان است. از شرق تا غرب از شمال تا جنوب انسان های دردمند و آبرومندی هستند که دعای خیرشان پشت خانواده کبریتچی است، آن ها برای کمک کردن به مردم مرزی را نمی شناسند.

مدیر عامل خیریه «عباس کبریت چی» است که 84 سال دارد و سال هاست در راه خیر قدم برداشته است. نشانه های پدر را می توان در فرزند نیز یافت،«علی کبریتچی» 44 سال دارد، قائم مقام خیریه «حضرت امیرالمومنین (ع)» است. پسر شاگرد مکتب احسان و نیکوکاری پدر است.

 

«عباس کبریت چی»

در همین باره «علی کبریت چی» به خبرنگار شبستان می گوید: پدرم از ایام قدیم در کار خیر هستند، ابتدا به صورت سنتی به مردم کمک می کردند تا اینکه  خیریه حضرت امیرالمومنین (ع) صنف قماش را در سال 1374 تاسیس کردند.

 

تاسیس خیریه هم حکایت جالبی دارد که پسر اینگونه روایت می کند: هنگامی که گروهی به پدرم که بزرگ صنف است، مراجعه کردند تا به دانش آموزان مدرسه ای در چهاراه مولویی کمک کند، پدرو هم صنف های او هنگامی به مدرسه سر زدند به عمق گرفتاری و فقر دانش آموزان پی بردند، به آن ها کمک کردند. پس از آن تصمیم گرفته شد خیریه ای تاسیس شود.

او ادامه می دهد: تاسیس خیریه در همین زمان های ماه رمضان و شب های قدر بود، بنابراین تصمیم گرفته شد تا نام آقا امیرالمومنین(ع)  زینت بخش خیریه شود.

 

زیر سایه حضرت امیرالمومنین (ع) 10 هزار پرونده مردم گرفتار و آبرومند در این خیریه بررسی می شود و تا با ارایه تسهیلات مرهمی در درد آن ها شوند. علی کبریت چی تیم تحقیقاتی در این خیریه تشکیل داده است که افراد نیازمند را شناسایی می کنند.

 

این خیّر جوان بیان می کند: خیریه در چهار بخش اشتغال زایی، تامین جهزیه، کمک هزینه مسکن و درمان فعالیت دارد. وام های بلاعوض و به صورت قرض الحسنه به مردم داده می شود. هر کسی را که به ما معرفی می کنند، در قالب تیم دو نفره به خانه آن ها می رویم و نیازها را می سنجیم به میزان نیاز آن ها وام اعطا یا جهیزیه تامین می شود. مشارکت های ما 50 درصدی است، 50 درصد را هم معرف پرداخت می کند. اگر واقعا فردی ناتوان از پرداخت اقساط باشد، بلاعوض برای آن تسهیلات داده می شود. برای جهیزیه تا  10 قلم می دهیم که به صورت اقساط بلند مدت و بدون هیچ سودی عروس خانم ها و آقا دامادها پرداخت می کنند.

 

«علی کبریت چی»

او تاکید دارد: عمده کار ما به صورت قرض الحسنه است، بدون هیچ کارمزدی وام اعطا می شود، هنگامی که وام قرض الحسنه اعطا می شود، آبرو و عزت نفس شخص مقابل هم حفظ می شود. او مجبور است کار کند تا اقساط را بپردازد و از اینکه جایی برای حل مشکلش قرض بدون بهره می دهد بسیار خوشحال می شوند.

آن ها بستری هم برای اشتغالزایی و کارآفرینی زنان بد سرپرست یا بی سرپرست فراهم کرده اند، از سیستان و بلوچستان تا تهران و مشهد و اصفهان و تبریز و دیگر شهرها، نقطه به نقطه کشور رد پایی از خیریه صنف قماش است. نماینده ای در سراسر کشور دارند که اگر نیازمندی معرفی شود، پس از تحقیق مشکل او را حل می کنند.

شیوع ویروس کرونا بر فعالیت آن ها اختلالی ایجاد نکرده است بلکه فعالیت های این خیریه به لطف حضرت امیرالمومنین (ع) بیشتر شده است و دل های زیادی را شاد کرده اند.

اشک شوق بر چهره کسانی نشانده اند که ماه ها به دلیل شرایطی که ویروس کرونا بر آن ها تحمیل کرده حسابشان خالی بوده است. در این باره نیز کبریتچی می گوید: حدود 150 نفر کارگر و باربر در صنف قماش هستند که نزدیک یک ماهه با این شرایط تعطیلی ها بیکار هستند و هیچ درآمدی ندارند.

به صورت بسته های معیشیتی و کارت های هدیه از آن ها حمایت کرده ایم. برای نمونه شماره حساب شخصی آبرودار را بدون اطلاع از او گرفته بودیم و می دانستیم که هیچ درآمدی در این ماه نداشته است 2 میلیون تومان واریز کرده بودیم، با پرس و جو متوجه شده بود از سوی خیریه واریز شده  اشک ریخته بود. انسان های با آبرودار زیادی است که این روزها نیاز به کمک دارند که با شناسایی آن ها این کمک ها صورت می گیرد.

 

خیریه حضرت امیرالمومنین (ع) برای روزهای تعطیلی که کسبه مجبورند فعالیت نداشته باشند و شاید برای خیلی از مردم و مسئولان آسیب های مالی و روانی که به افراد با این تعطیلات وارد می شود اهمیت نداشته باشد آن ها بودجه 200 میلیونی فوری پیش بینی کرده اند تا از مردم نیازمند آبرومند دستگیری کنند.

این خّیر تاکید بر ترویج و نهادینه شدن سنت قرض الحسنه دارد چون این سنت را حفظ عزت نفس و آبروی افراد می داند. او از بانک ها که کارمزد نیز می گیرند گلایه دارد و تاکید دارد باید وام ها به مردم نیازمند بدون سود و بهره ای باشد.

او تمام موفیقت های زندگی را از خدا و دعای خیر مردم می داند. سلامتی، فرزند صالح   و عاقبت بخیری نتیجه  دعاهای خیر مردم است که پشت سر خانواده کبریتچی همواره وجود دارد.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: خیریه حضرت امیرالمومنین قرض الحسنه علی کبریت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای مرد طلبکار در آدم‌ربایی میلیاردی

مرد جوان وقتی از سوی آدم ربایان ربوده شد و برای آزادی‌اش ۱۰ میلیارد تومان خواستند، به‌طور اتفاقی متوجه شد که برادرش در پشت پرده این آدم‌ربایی است.

به گزارش مشرق، چندی پیش رهگذری در حال عبور از یک جاده فرعی در اطراف کرج بود که متوجه شد مردی روی زمین افتاده است. مرد رهگذر ابتدا تصور کرد که مرد جوان فوت کرده است اما وقتی خودرواش را در کنار خیابان متوقف کرد تا با پلیس تماس بگیرد متوجه شد که مرد جوان گرچه بشدت زخمی شده است، اما نفس می‌کشد و زنده است.

گروگانگیری ۱۰ میلیاردی

مرد جوان بلافاصله با اورژانس تماس گرفت و مرد زخمی که آرش نام داشت به بیمارستان منتقل شد و پس از بهبودی نسبی در تحقیقات به پلیس گفت: مرا ربوده بودند و برای آزادی‌ام ۱۰ میلیارد تومان پول می‌خواستند. حدود یک ماه قبل در یکی از خیابان‌های جنوب تهران به انتظار تاکسی ایستاده بودم که خودروی پژویی با ۴ سرنشین مقابل پایم توقف کرد. سرنشینان خودروی پژو از ماشین پیاده شده و با تهدید مرا سوار خودرو کردند. آنها بشدت مرا کتک زدند و دستمالی هم روی دهانم گذاشتند که بی‌هوش شدم. به‌هوش که آمدم، خودم را در باغی دیدم. آنها مرا شکنجه کرده و از من خواستند ۱۰ میلیارد تومان برای آزادی‌ام پرداخت کنم.

او ادامه داد: ۱۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی بود و چنین پولی نداشتم، آدم‌ربایان نیز می‌گفتند که با خانواده‌ام تماس گرفته‌اند و آنها هیچ پولی پرداخت نکرده‌اند. در این مدت وضعیت جسمی‌ام خیلی بد شد به‌طوری که به سختی می‌توانستم نفس بکشم. آنها که وضعیت مرا بحرانی و در چند قدمی مرگ دیدند، با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان و چندین سفته و چک به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان راضی‌شدند، مرا سوار خودروشان کرده و در اطراف کرج رهایم کردند.

ردپای آشنا

با شکایت مرد جوان، تحقیقات به دستور بازپرس جنایی پایتخت آغاز شد. در نخستین گام کارآگاهان به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل ربودن شاکی پرداختند. تصاویر ربوده شدن و رها کردن گروگان به‌دست آمد، اما آدم‌ربایان پلاک خودروشان را پوشانده بودند و در این شاخه از تحقیقات آنها با بن‌بست مواجه شدند.

این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد، خانواده مرد جوان از ترس اینکه برای او اتفاقی بیفتد، گزارش ناپدید شدن او را به پلیس اعلام نکرده بودند. در ادامه بررسی‌ها، بار دیگر شاکی به پلیس مراجعه کرد و سرنخی در اختیار آنها قرار داد: به‌واسطه معاملات ملکی که با برادرم داشتم، او مدعی بود که ۱۰ میلیارد تومان به او بدهکار شدم. درگیری من و مهرداد ادامه داشت تا اینکه ربوده شدم و هرگز تصورش را نمی‌کردم که برادرم سناریوی این آدم‌ربایی را طراحی کرده باشد. تا اینکه شب گذشته به خانه یکی از اقوام دعوت شدم و او گفت مهرداد مدتی قبل به سراغش رفته و از او خواسته برایش چند آدم‌ربا اجیر کند تا من را بربایند. احتمال می‌دهم برادرم می‌خواسته از این راه به طلبش برسد.

به‌دنبال اظهارات شاکی جوان، بازپرس جنایی دستور تحقیقات از مهرداد و بررسی این موضوع که آیا او دستور آدم‌ربایی را داده است یا خیر و همچنین بازداشت آدم‌ربایان فراری را صادر کرد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • ردپای یحیی در آخرین صفرصفر تراکتور استقلال در تبریز
  • کشف و ضبط ۱ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در خرم‌آباد/ ۴ نفر دستگیر شدند
  • «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است | استان تهران تقسیم می شود؟ | قرارداد شهرداری تهران با چین هیچ نقطه منفی ندارد
  • چالش تازه طلا فروشان با ثبت اطلاعات
  • ردپای مرد طلبکار در آدم‌ربایی میلیاردی
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود