Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست ششم اردیبهشت ماه شورای دانشگاه تربیت مدرس، گزارش عملکرد کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش دانشگاه و کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ارائه شد.

به گزارش ایسنا، این نشست مدیر امور پژوهشی و آزمایشگاه‌ها، در گزارشی از فعالیت‌های کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش، اظهار کرد: تعداد پرونده‌های طرح‌شده در کمیته تخصصی اخلاق در پژوهش دانشگاه در سال ۹۹، ۱۹ مورد بود که این پرونده ها طی شش جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دکتر جعفریان گفت: بیشترین فراوانی شکایات، مربوط به نویسندگی مقالات و پس از آن، پایان نامه و رساله، جعل امضا، سوء استفاده از داده ها و طرح های پژوهشی بود.

 وی در ادامه، پرونده ها و مصداق های تخلف را تشریح کرد و گفت: برخی از تخلفات به دلیل عدم اطلاع دانشجویان از قوانین مربوط به مالکیت معنوی است که با اطلاع رسانی بیشتر در این مورد می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

در ادامه رییس دانشگاه خاطر نشان کرد: جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی های لازم در خصوص ضوابط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه، جلساتی به صورت منظم در دانشکده های مختلف و با توجه به نوع فعالیت هر دانشکده، اولویت بندی و برگزار شود تا در سال آینده بتوانیم در زمینه مسائل اخلاق در پژوهش دانشگاه به بلوغ خوبی برسیم.

در ادامه دکتر جوان گزارشی از عملکرد کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ارائه کرد.

وی تعداد جلسات برگزار شده کمیته اخلاق در پژوهش در سال ۹۹ را ۵ مورد و جلسات کارگروه های غربالگری را دو مورد عنوان کرد.

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی تصریح کرد: تعداد طرح های پژوهشی بررسی شده در کمیته اخلاق در پژوهش در سال ۹۹، ۲۵۸ عنوان بود که پس از بررسی و رفع برخی از موارد، برای آنها کد اخلاق در پژوهش صادر شد.

وی گفت: در سال گذشته کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارگاه تئوری کار روی حیوانات آزمایشگاهی ویژه اعضای هیات علمی و نیز دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد.

جوان در ادامه بروزرسانی فرم رضایت آگاهانه برای طرح های با سوژه انسانی، بروزرسانی فرم طرح های با سوژه حیوانی، صدور احکام ناظرین اخلاقی طرح های کارآزمایی بالینی، نظارت بر ۸ طرح کارآزمایی بالینی توسط ناظرین، انعقاد قرارداد با دامپزشک ناظر بر مرکز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی، نظارت بر ۱۰ طرح حیوانی توسط دامپزشک ناظر کمیته اخلاق و تعیین رابطین گروههای آموزشی جهت انتقال مسائل و مشکلات در حیوانخانه به گروه، دامپزشک و مسئول آزمایشگاه حیوانات را از دیگر اقدامات کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی برشمرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس؛ وی خاطر نشان کرد: لزوم تصویب پروپوزال و تایید اخلاقی طرحها با / یا بدون داشتن حمایت مالی، لزوم اطلاع رسانی در مورد محل نگهداری حیوانات به کمیته اخلاق و اخذ مجوز، همکاری با ناظران طرح ها و محل نگهداری حیوانات،الزام دانشگاههای پزشکی به عدم حمایت و تشویق طرح های غیر مصوب و بدون کد اخلاق، الزام دانشگاههای پزشکی به عدم امتیازدهی در ترفیع و ارتقا به طرحهای غیر مصوب و بدون کد اخلاق، درخواست کد اخلاق و عدم شروع کار قبل از تصویب طرح ، پیشنهاد گذراندن کارگاه اخلاق در نشر برای تمامی اساتید (فعلا اختیاری و با امتیاز در ترفیع) و لزوم گذراندن کارگاه کار با حیوانات و یا سوژه های انسانی برای اساتید مجری (راهنما) این طرح ها (با امتیاز در ترفیع) از ضرورت های اجرایی کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه تربيت مدرس اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی اخلاق در پژوهش دانشگاه کد اخلاق طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت الله شهید مرتضی مطهری و روز معلم، نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور استان خوزستان با موضوع نقش اخلاق بر موفقیت استاد در در سالن جلسات ستاد دانشگاه برگزار گردید.

در این نشست، حجت الاسلام نبوی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در  دانشگاه پیام نور، در ابتدا با اشاره به عملیات وعده صادق در پاسخ به جنایت  رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، این عملیات را غرورآفرین و مایه مباهات و افتخار بیان کرد. 

وی در ادامه به بیان اهمیت موضوع نشست پرداخته و اخلاق را یکی از مؤلفه‌های مهم در زمینه معلمی معرفی کرد.

حجت الاسلام نبوی  با بیان مثال‌ها و داستان‌هایی در خصوص اهمیت اخلاق عملی بر تاثیرگذاری بر مخاطب، التزام به اخلاق عملی استاد در برخورد با مخاطبین خود را گامی مهم و موثر بر جذب مخاطب دانشگاهی خصوصا جوانان دانشجو دانست.

وی ضمن تقدیر از زحمات اساتید دانشگاه و تبریک فرارسیدن روز معلم، از همه اساتید درخواست نمود تا هر زمانی از کلاس‌های درسی خود را (هر چند کوتاه) برای بیان مطالب دینی و معنوی جهت آشنایی و معرفت هر چه، بیشتر دانشجویان با معارف الهی اختصاص دهند.

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی چین حضور خواهد داشت
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • وکیل: مقابل بی‌نظمی و اخلال در فوتبال می‌ایستیم
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد