Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:13:02 GMT

اجرای عملیات آبخیزداری در ۷۰ حوزه آبخیز لرستان

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۳۷۵۴

اجرای عملیات آبخیزداری در ۷۰ حوزه آبخیز لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در ۳ سال گذشته در حوزه آبخیزداری استان به‌اندازه ۲۰ سال کار شده است.

شیرزاد نجفی هشتم اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه از نظر زمین‌شناسی تفاوت‌های زیادی بین بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق آن وجود دارد، اظهار کرد: شیب متوسط زمین در بیش از ۶۰ درصد وسعت استان بالای ۱۲ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط این اداره‌کل، عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت‌های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده نرخ فرسایش خاک و تولید رسوب در استان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد و همین عوامل موجب شده با اولین بارندگی‌ها، شاهد جاری شدن سیل در استان باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به شرایط اقلیمی، توپوگرافی، کوهستانی، شیب بالا و آب‌وهوای لرستان که از سیل مصون نیست تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به‌عنوان رسوب را آبخیزداری دانست و تأکید کرد: اتفاقاً در این بخش، استان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور عزیزمان ایران است.

نجفی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع، اقدامات پیشگیرانه با هزینه‌ای کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌های سیل هست که با اجرای پروژه‌های آبخیزداری خسارات را به حداقل رسانده و ایمن‌سازی لازم صورت می‌گیرد.

وی به اعتبارات سنواتی آبخیزداری که از دو محل اعتبارات ملی و استانی تأمین می‌شود پرداخت و افزود: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه‌های اخیر به‌طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد تومان بوده است ولی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هرساله ۵۰ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته به همین منظور روند اجرای کارهای آبخیزداری در سطح استان کُند و گاهی نیز معطل مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: طی سال‌های ۹۹ تا ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص و در بیش از ۷۰ حوزه آبخیز به مساحت بیش از ۶۲۰ هزار هکتار، با هدف کنترل سیل و کاهش رسوب، عملیات آبخیزداری صورت گرفته است به‌طوری‌که در این سه سال به اندازه ۲۰ سال کار شده است.

نجفی تأکید کرد: بر همین اساس در این مناطق به‌طور متوسط ۱۹۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شده است که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل است.

وی بیان کرد: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده‌ای در مراتع و جنگل‌های استان با تخصیص شش میلیارد تومان اعتبار در دو حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم‌آباد بیش از ۳۰ هکتار از مناطق دارای فرسایش توده‌ای تثبیت و پایدارسازی شده به‌طوری‌که در این مناطق بیش از ۴۰۰ هزار مترمکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه‌های استان جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: با اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار، حجم ذخیره‌سازی آب ۵۳۰ مترمکعب، تولید علوفه به میزان ۱۲۰ کیلوگرم، ۴ مترمکعب کنترل رسوب، کنترل ۳ تا ۹ تُنی فرسایش خاک، کاهش ۱۰ درصدی تخریب در مناطق کوهستانی و ۲۵ درصدی در سایر مناطق، نسبت ۵ تا ۹ برابری سود به هزینه‌ها، کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب، افزایش ۱ تا ۳ برابری دبی چاه‌ها و قنات‌ها را به همراه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ایران منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان توپوگرافی آبخيزداري منابع طبيعي لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اجرای عملیات آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سازه‌های آبخیزداری در حوزه شهری بیرجند، مهرشهر، مرک و دیگر مناطق وجود دارد و هم اکنون اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه باقران در مرحله یک و ۲ را داریم.

او افزود: در پی بارندگی‌های اخیر نیز ۲ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سازه‌های آبخیزاری بیرجند داشته ایم.

نصرآبادی بیان کرد: در حوزه منابع طبیعی نیز به طور کلی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی در استان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و در حوزه‌های مدیریتی و پیشگیری، اجرایی و مقابله با متخلفین فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که هم استانی‌ها می‌توانند موارد تخلف را از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اعلام کنند.

بیشتر بخوانید

بستر رودخانه ۸ روستا لایروبی و آزادسازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال قطع درخت و گونه‌های گیاهی حتی اگر در باغ شخصی باشد مطلقاً ممنوع است و می‌بایست با مجوز انجام شود.

ماجرای کلیپ پخش شده با عنوان کوهخواری در جاده بند امیرشاه بیرجند چه بود؟

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان کوهخواری در بند امیرشاه بیرجند توسط برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها بدون صحت سنجی منتشر شد.

او افزود: عنوان کوهخواری صحت ندارد؛ جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه چندین سال است که دچار ریزش کوه شده و محدوده ریزش شناسایی شده به همین دلیل از حدود ۶ ماه قبل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جاده جهت ایمنی مسیر تردد در حال انجام کار است.

نصرآبادی بیان کرد: این اقدام برای حذف قسمتی که ریزش کوه دارد و کم کردن از حادثه خیزی آن‌ قسمت در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقدامات بالادستی که در آنجا صورت گرفته در اراضی شخصی و در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری و کاملا قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیز تا جالیز در لرستان
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه