Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ معاون وزیر بهداشت درحالی به نقض قرنطینه ۴۸۰۰۰ کرونا مثبت در ایران اشاره کرد که به اعتقاد وی در شرایط فعلی امکان و قدرت اقتصادی برای اعمال قرنطینه کامل در کشور نیست. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور اعلام کرد در طول 15 ماه گذشته نزدیک به 48000 بیماری که نتایج آزمایش کووید 19 آنها مثبت بوده شرایط قرنطینه را نادیده گرفته و آزادانه در سطح جامعه تردد داشته یا سرکار خود حاضر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا رئیسی همچنین اظهار کرد: در زمینه اعمال قرنطینه کامل برای مدیریت بحران باید واقع بین باشیم و به دلیل اینکه امکان اقتصادی کافی برای مدیریت شرایط مثل سایر کشورهای برخوردار وجود ندارد نمی‌توان کل کشور را تعطیل کرد.

وی معتقد است گروهی از اقشار جامعه با توجه به محدودیت‌های مالی که تجربه می‌کنند اگر یک روز سرکار خود حاضر نشوند؛ برای تأمین معاش خود درگیر مسائلی خواهند بود که نهایتاً تصمیم به بی‌تفاوتی درباره پروتکل‌های بهداشتی می‌گیرند و تنها افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند از اعمال قرنطینه سراسری سخن می‌گویند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود رسماً اعلام کرد: مبارزه با ویروس منحوس همچنان ادامه دارد و باید خودمان را آماده کنیم تا با استفاده از پروتکل‌های بهداشتی مانع از بحرانی‌تر شدن شرایط بشویم.

اظهار این مقام مسئول در وزارت بهداشت درحالی مطرح می‌شود که همواره در بسیاری از موارد مسئولیت اتفاق‌های کرونایی در دوره بیش از یکسال گذشته به نوعی توسط دولت به عهده مردم قرار گرفته و اعلام می‌شود هموطنان به دلیل عدم توجه به موارد و پروتکل‌های بهداشتی باعث بروز موج جدید همه‌گیری در سال 1400 بوده‌اند، درحالی که این وزارتخانه با توجه به اطلاعات و آماری که از نحوه رفتار ویروس و خطرات احتمالی داشته می‌توانسته در مدیریت شرایط اثرگذاری بهتری داشته باشد و حداقل نسبت به اطلاع رسانی دقیق‌تر اقدام کند.

این درحالی است که نباید فراموش کنیم که حتی قبل از رسیدن به نقطه بحرانی کرونا بسیاری از کارشناسان نسبت به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت انتقاد داشته و حکایت از سوء مدیریت آشکار در این زمینه می‌کردند. بنابراین اینکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رسماً اعلام کرده " باید واقع بین بود و ببینیم آیا امکان قرنطینه در کشور وجود دارد؟" عذری بدتر از گناه است، چون ریشه این مشکلات یکی دو سال قبل از کرونا شکل گرفته و اکنون به دلیل بروز همه‌گیری سوء مدیریت‌های پنهان مدیران دولتی بیشتر از قبل نمایان شده است.

در این زمینه نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد اگرچه سربازان خط مقدم سلامت تا پای جان تلاش کرده و می‌کنند، اوضاع را با کمترین هزینه مدیریت کنند؛ اما این تناقض‌‌گویی‌هایی که در اصلی‌ترین مجموعه مدیریت بحران کرونا وجود دارد به نوعی تلاش‌های کادر درمانی را بی‌اثر کرده و عاملی شده تا هموطنان بدون نگاه ویژه به خطرات احتمالی با توجه به مشکلاتی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به آن اشاره کرد؛ روزگار سپری کنند و یک‌باره ببینیم 48000 کرونا مثبت در جامعه تردد داشته‌اند.

اتفاقی که با در نظر گرفتن مدل‌های موجود انتقال ویروس می‌توانیم دقیقاً بحران‌های شکل‌گرفته را تعبیر کنیم و شاهد مثال این مورد هم اظهار نظر اخیر سعید نمکی وزیر بهداشت است که می‌گوید "فرهنگ سازی نقش کلیدی در مدیریت بحران کرونا دارد"؛ اظهار نظری که بیش از 14 ماه بعد از آغاز همه‌گیری مطرح شده است!

به‌هرحال نباید فراموش کنیم برخی نهادها که دارای امکانات و سیستم‌های متشکل ارایه خدمات مثل سپاه پاسداران، بسیج و ... بودند برای بهبود شرایط وارد میدان شده‌ و با اجرای طرح‌هایی مثل طرح شهید قاسم سلیمانی تلاش کرده‌اند تا کمی از مشکلات و سوء مدیریت‌های این مجموعه را بطرف کنند. به عنوان مثال ایجاد پایگاه‌های ارایه خدمات، توزیع کمک‌های مؤمنانه که مقام معظم رهبری از ابتدای آغاز همه‌گیری به آن تاکید داشته‌اند و اعزام گروه‌های جهادی برای ارایه خدمات درمانی و بهداشتی به دورافتاده‌ترین نقاط ایران.

پایتخت رکوردار فوتی‌های کرونا

در چنین شرایطی با نگاهی آماری و البته سرانگشتی کاملا مشخص است که مشکلات یاد شده از سوی معاون وزیر بهداشت در کلانشهرها و مراکز صنعتی خودنمایی می‌کند. چون در این شهرها با توجه به تراکم بالای اداره‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تردد و جابجایی پرسنل علی‌رغم اعلام محدودیت‌ها وجود داشته به دلیل عدم حمایت کامل مسئولان دولتی از مشاغل همچنان کارمندان و پرسنل صنوف مختلف مجبور به حاضر شدن در محل کارشان حتی با داشتن علائم کرونا یا نتیجه مثبت آزمایشات بوده‌اند.

این اتفاق به‌ تایید سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آنچنان در کاهش اثرگذاری اجرای محدودیت‌های کرونایی داشته که دقیقاً در زمان اجرای این محدودیت‌ها سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهرها مثل روزهای عادی به متقاضیان خدمات ارایه کرده‌اند و شاهد مثال آن هم جابجایی 800 هزار مسافر در مترو تهران در دومین روز از اعمال محدودیت‌های اخیر کرونایی بوده است.

این درحالی است که به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت مدیریت شرایط کرونا با جمعیت سیال تقریباً غیرممکن و نشدنی بوده و به نوعی عامل افزایش تعداد مبتلایان و در نهایت فوت تعداد بالاتری از هموطنان شده است. به صورتی که در تازه‌ترین بررسی‌ها مشخص شده تهران با ثبت بیش از 40 درصد کل متوفیان قطعی کرونا در صدر جدول قرار گرفته و 60 درصد مابقی در 30 استان کشور رقم خورده است.

کدام آزمایشگاه‌ها برای تست کرونا فعال هستند؟

در شرایط حاضر و بادرنظر گرفتن اهمیت قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس در کشور یکی از مفیدترین راهکارها در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شناسایی زودهنگام بیماران و البته افراد مرتبط با آنها است.

راهکاری که با انجام تست‌های دوره و مشخص محقق می‌شود و هموطنان لازم است برای همراهی بیشتر کادر درمان و مسئولان مربوطه و البته حفظ جان خود از خدمات این مراکز استفاده کنند تا به این ترتیب درصورت ابتلا با رعایت دستورهای پزشکی نسبت به اعمال جدی شرایط قرنطینه اقدام کنند. به این ترتیب برای بهبود ارایه خدمات و کاهش تراکم جمعیت در مراکز فعال فعلی فهرستی تازه از آزمایشگاه مرتبط در سراسر ایران اعلام شده است.

از این رو برای دریافت فهرست آزمایشگاه‌های تایید شده وزارت بهداشت و فعال تشخیص کووید 19 کافی است روی لینک فهرست جدید آزمایشگاه های تشخیص کووید-19 کلیک کنید.

آخرین اخبار کرونا در ایران| ویروس منحوس افسارگسیخته همچنان یکه‌تازی می‌کند/ خدمات خانگی و سودجویان سلامت/ آمار قربانیان کرونا از مرز 70هزار نفر گذشت+ نقشه، نمودار و فیلم آخرین اخبار کرونا در ایران | هر 5 دقیقه یک فوت کرونایی/ بیماران خاص نیازمند توجه ویژه در واکسیناسیون/ تهران در شرایط فوق‌بحرانی+ نقشه و نمودار آخرین اخبار کرونا در ایران| تداوم روز‌های سیاه کرونایی / افزایش شمار مبتلایان در تمام استان‌ها / انگار صحبت‌های وزیر بی‌فایده بود + نقشه و نمودار

  تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در قشم برای مقابله با ورود کرونای هندی  

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم ، فرمانده پایگاه دریابانی شهرستان قشم از تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج نیروهای این یگان در این قرارگاه با هدف پیشگیری و مقابله با کرونای هندی در این جزیره خبر داد.

سرهنگ مهدی مرادپور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: این قرارگاه با حضور مقتدرانه دریابانان قشم برای تشدید اقدامات مراقبتی در سطح نوار مرزی این جزیره و پیشگیری از خطر ورود ویروس هندی، فعالیت خود را آغاز نموده است.

به گفته وی، با تشکیل این قرارگاه، نیروهای دریابانی قشم در پست کنترل‌ها و گشتی‌های سطح حوزه استحفاظی تقویت شده‌اند و نیروهای این یگان همه روزه آمار و اطلاعات اتباع بیگانه را رصد می‌کنند.

فرمانده پایگاه دریابانی قشم بیان داشت: اقدامات پیشگیرانه ورود ویروس هندی به شهرستان قشم براساس دستور فرمانده مرزبانی استان هرمزگان و تاکید فرماندار قشم، در دستور کار این یگان قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه صدها ملوان هندی و پاکستانی در شناورهای محدوده آب‌های منطقه‌ای شهرستان قشم فعالیت می‌کنند، افزود: تمام مرزهای دریایی این شهرستان از سوی پرسنل دریابانی قشم با هدف جلوگیری از ویروس گونه هندی به شدت تحت کنترل قرار گرفته است.

به گفته مرادپور، بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس نوع هندی بسیار خطرناک‌تر از نوع چینی و انگلیسی است و به همین دلیل تمهیدات ویژه‌ای برای تشدید کنترل پیشگیری از ورود این ویروس در اسکله‌ها و بنادر جزیره قشم در نظر گرفته شده است.

متاسفانه حال و روز این روزهای جزیره با توجه به قرمز بودن رنگ کرونایی قشم اصلاً خوب نیست و با توجه به فعالیت صدها ملوان هندی و پاکستانی در محدوده آب‌های این شهرستان، نگرانی‌ها از تشدید وضعیت کرونایی قشم در میان مردم افزایش یافته است.

ایجاد قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج نیروهای دریابانی قشم برای پیشگیری از ورود نوع هندی ویروس کرونا به این شهرستان خبر خوشی است که امیدواریم در مأموریت مهم خود موفق باشند.

سیر ابتلا در سمنان همچنان صعودی است

نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان ، اظهار داشت: متأسفانه روند ابتلا و بستری سیر سریع دارد و این شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای را برای مردم استان سمنان رقم زده است.

وی با اشاره به اجرای واکسیناسیون عمومی در استان سمنان گفت: امروز پنجمین روز واکسیناسیون عمومی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بود؛ اما همچنان نیاز است مردم با رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از دورهمی و تجمعات خانوادگی به مجموعه سلامت استان سمنان کمک کنند تا از این روزهای سخت عبور کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه کادر درمان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌شدت تحت‌فشار بوده و دچار خستگی فزاینده‌ای شدند؛ از مردم خواست تا مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام ویژه داشته باشند.

دانائی درباره شرایط واکسیناسیون و نحوه اطلاع‌رسانی به مردم برای حضور به مراکز درمانی برای انجام واکسیناسیون گفت: هنوز هیچ سامانه‌ای برای این مهم در نظر گرفته نشده است و دعوت از افراد به این‌گونه است که از مراکز بهداشتی با توجه به پرونده‌های سلامت موجود با افراد تماس گرفته می‌شود و برای آنان نوبت در نظر گرفته می‌شود و از آن‌ها می‌خواهند برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی از مردم خواست تا بدون هماهنگی به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند تا ازدحام ایجاد نشود و زمینه انتقال بیماری فراهم نشود.

خبردرحال تکمیل است... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آخرین اخبار کرونا در ایران ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های بهداشتی آزمایشگاه ها دریابانی قشم استان سمنان وزیر بهداشت ارایه خدمات محدودیت ها پروتکل ها همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهروز همتی، در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و اینکه توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آنها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استاندارد‌های سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جواب دهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد؛ بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده‌اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: به رغم اینکه سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهاد‌های کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملاً قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که به رغم تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تأثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته، زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تأثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران افزود: در شرایط سختی که آزمایشگاه‌ها با آنها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می‌دهند که آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند تا به کار‌های خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه‌ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه‌های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده‌ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت‌های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش‌ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها