Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرعت ابتلای بیشتر، مقاومت بالاتر، فرار از سیستم ایمنی و ابتلای بیشتر جوانان از شاخصه‌های مهم ویروس کرونای جهش یافته موسوم به کرونای هندی است.

کرونای هندی SARS-CoV-۲ حاوی ۱۱ جهش است که همزمانی دو جهش ژنتیکی از بین آنها مخصوص این واریانت است که سبب تغییر پروتئین S ساختار ژنومی ویروس شده و این موضوع موجب شده تا ویروس به احتمال فراوان بتواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دو جهش به نام L۴۵۲R پیشتر در سویه کالیفرنیایی دیده شده و عامل افزایش سرعت انتقال بیماری است و جهش دوم به نام E۴۸۴Q مشابه جهش E۴۸۴K در سویه آفریقای جنوبی و برزیل است و جهشی که مشابه سویه آفریقای جنوبی و برزیل است نقش مهم‌تری در رفتار ضد ایمنی ویروس دارد.

دکتر داود یادگاری متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان این که محققان در حال پژوهش در مورد این گونه ویروس کرونا هستند، افزود: هنوز این شاخصه‌ها به طور دقیق و کامل اثبات نشده اما اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، نشان می‌دهد که این بیماری علاوه بر سرعت انتقال بالاتر به احتمال زیاد قدرت کشندگی بیشتری هم دارد.

وی ادامه داد: سویه هندی ویروس کرونا شامل ۲ موتاسیون همزمان است که یک جهش سبب سرعت انتشار ویروس شده و موتاسیون دوم موجب مقاومت بیشتر و فرار از سیستم ایمنی بدن شده است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در نتیجه این سویه کرونا هم سرعت انتقال بیشتری از سویه انگلیسی دارد و هم خطر و عوارض بیشتری به دنبال خواهد داشت.

یادگاری یادآور شد: تجربه کوتاه این سویه نشان می‌دهد که جوانان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند و مرگ و میر در آنان هم احتمالا افزایش خواهد یافت. در سویه‌های قبلی بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کرد و سبب بستری آنها می‌شد.

وی افزود: در برخی از نقاط کشور هند تا ۷۰ درصد سویه‌های شایع، ویروس جهش یافته است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوع این بیماری در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تاکنون وجود این سویه در ۲۱ کشور گزارش شده است. در آمریکا و حتی در ترکیه هم این مورد را گزارش کرده‌اند. در ایران این موضوع در دست بررسی است.

کدام علایم در کرونای هندی شایع‌تر است؟

یادگاری ادامه داد: هرچند علایم بالینی سویه‌های مختلف ویروس کووید - ۱۹ تفاوت چندانی ندارد اما براساس گزارشات منتشر شده، برخی علایم در گونه هندی شایع‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: علایمی که در سوش هندی شایع‌تر هستند می‌توان به علایم گوارشی، تهوع و استفراغ، تب بالا، راش (ضایعه) پوستی، قرمزی چشم و خستگی مفرط اشاره کرد.

وی یادآور شد: برای اینکه علایم بالینی این سویه به طور دقیق مشخص شود نیاز به بررسی‌های بیشتری‌تری است، به همین دلیل محققان در حال تحقیق و بررسی هستند.

به گزارش ایرنا، گونه جهش یافته ویروس کرونا در هند با نام بی. ۱. ۶۱۷ شناخته شده است. وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که وقتی ویروسی «یک یا چند جهش جدید» داشته باشد گونه جدید ایجاد می‌شود.

طبق گزارش "هندوستان تایمز" گونه هندی ویروس کرونا «دو جهش» داشته است یعنی این جهش‌ها روی دو نوع جهش‌یافته که از قبل وجود داشت رخ داده است.  /ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماری های عفونی و گرمسیری ویروس کرونا کرونای هندی جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین

فضاپیمای «سایکی» ناسا یک پیام را به زمین منتقل کرده که از فاصله ۱۴۰ میلیون مایل دورتر آمده است.

ناسا فاش کرده که زمین به تازگی یک پیام لیزری را از ۱۴۰ میلیون مایلی (۲۲۵ میلیون کیلومتری) دریافت کرده است، اما پیش از اینکه منتظر دیدن بیگانگان باشیم، باید به یک توضیح ساده توجه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، پیام لیزری توسط فضاپیمای «سایکی» (Psyche) ناسا به زمین منتقل شد که در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مایل دورتر از زمین قرار دارد. این فاصله ۱.۵ برابر فاصله زمین و خورشید است.

ناسا توضیح داد: این شاهکار چشمگیر می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده به مریخ هموار کند. این دستاورد یک نگاه اجمالی را به نحوه استفاده کردن فضاپیما‌ها از ارتباطات نوری در آینده ارائه می‌دهد و امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات علمی پیچیده و تصاویر و ویدیو‌های با کیفیت بالا را با سرعت بالاتر فراهم می‌کند که در حمایت از جهش بزرگ بعدی بشر یعنی فرستادن انسان به مریخ صورت می‌گیرند.

پیام لیزری توسط سیستم «ارتباطات نوری فضای عمیق» (DSOC) ناسا که در حال حاضر روی سفینه فضایی سایکی قرار دارد، به زمین فرستاده شد.

«میرا سرینیواسان» (Meera Srinivasan) سرپرست عملیات این پروژه در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا گفت: ما حدود ۱۰ دقیقه از داده‌های فضاپیما را در روز هشتم آوریل دریافت کردیم. این یک نقطه عطف مهم برای پروژه است که نشان می‌دهد چگونه ارتباطات نوری می‌توانند به سیستم فرکانس رادیویی فضاپیما متصل شوند.

این آزمایش اولین بار در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد؛ زمانی که سایکی تنها ۱۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشت. طی آن آزمایش اولیه، داده‌های آزمایشی با سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه منتقل شدند که با سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند قابل مقایسه است.

اکنون که فضاپیما در فاصله بیش از هفت برابر دورتر قرار دارد، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات کاهش یافته است. فضاپیما در جدیدترین آزمایش، داده‌ها را با سرعت ۲۵ مگابیت در ثانیه ارسال کرد.

اگرچه این سرعت ممکن است کم به نظر برسد، اما ناسا می‌گوید که از هدف پروژه برای اثبات امکان‌پذیر شدن ارسال حداقل یک مگابیت در ثانیه بسیار بیشتر است. «کن اندروز» (Ken Andrews) مدیر عملیات پرواز پروژه در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا گفت: اگرچه مقدار کمی از داده‌ها در یک بازه زمانی کوتاه منتقل شدند، اما این واقعیت که ما اکنون چنین کاری را انجام می‌دهیم، از همه انتظارات ما فراتر رفته است.

پیش از این، ناسا برای برقراری ارتباط با ماموریت‌هایی که فراتر از زمین سفر می‌کنند، تنها از امواج رادیویی استفاده می‌کرد. ناسا توضیح داد: مانند فیبر نوری که جایگزین خطوط تلفن قدیمی روی زمین می‌شوند، جایگزین کردن ارتباطات رادیویی با ارتباطات نوری امکان انتقال داده در سراسر منظومه شمسی را با ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ظرفیت کنونی سیستم‌های مورد استفاده فضاپیما‌ها فراهم می‌کند. این امر به همراه پشتیبانی از تجهیزات علمی با وضوح بالاتر، مأموریت‌های اکتشافی انسانی و رباتیک آینده را بهتر امکان‌پذیر می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی؛ سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع!
  • سرعت شبکه 6G در آزمایش جدید به ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسید
  • اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی | سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع!
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • انتقال عجیب ستاره یووه به منچستریونایتد (عکس)
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد