Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@01:00:32 GMT

تکواندوی زنان ایران، پیش به‌سوی المپیک توکیو

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۶۳۷۵

یکی از رشته‌هایی که انتظار آن می‌رود تا ورزش بانوان در آن سهمیه کسب کنند، تکواندو است. رشته‌ای که بی‌شک باید گفت سهم خوبی از افتخارات ورزش بانوان کشور به نام آن خورده است؛ از مدال‌آوری در میادین آسیایی و جهانی تا افتخارآفرینی کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو. تیم ملی تکواندوی زنان که تا پیش‌ازاین سه‌بار در المپیک‌های 2008 پکن، 2012 لندن و 2016 ریودوژانیرو، در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا شرکت کرده و دستاوردش یک مدال برنز بوده، امیدوار است برای المپیک سی‌ودوم که قرار است مردادماه در توکیو برگزار شود بازهم نماینده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ملی‌پوشان این تیم در شرایطی آماده شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک می‌شدند که با آمدن ویروس کرونا برنامه‌های آنها نیز به هم ریخت. این ورزشکاران طبق برنامه قرار بود خردادماه سال گذشته راهی اردن شوند تا در مسابقات انتخابی المپیک حضور یابند؛ اما این رقابت‌ها به‌خاطر شیوع گسترده این ویروس مرگ‌بار به تعویق افتاد. با توجه به این موضوع اردوی آنها نزدیک به 9 ماه تعطیل شد تا اینکه از ابتدای دی‌ماه سال قبل، اردوها دوباره از سر گرفته شد و کماکان ادامه دارد.
اعضای تیم ملی تکواندوی زنان ایران به‌دلیل اینکه در رده‌بندی جهانی صاحب جایگاه درخورتوجهی نیستند، نتوانستند از طریق سیستم رنکینگ سهمیه بازی‌های المپیک توکیو را کسب کنند. آنها تنها یک فرصت برای المپیکی‌شدن دارند و آن‌هم شرکت در رقابت‌های قاره‌ای است.
مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا در روزهای ۳۱ اردیبهشت و یکم خرداد به میزبانی «امان» اردن برگزار می‌شود و ایران می‌تواند در دو وزن شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کند.
با اعلام سازمان تیم‌های ملی تکواندو، مهلا مؤمن‌زاده در وزن منفی ۴۹ کیلوگرم و ناهید کیانی در وزن منفی ۵۷ کیلوگرم به‌عنوان نمایندگان ایران به مصاف رقبای خود می‌روند.
سهمیه مسابقات قاره‌ای تکواندو فقط به فرد قهرمان داده می‌شود. با این شرایط باید گفت که زنان هوگوپوش ایرانی رقابت دشوار و حساسی در اردن خواهند داشت. بااین‌حال کادر فنی تیم خوش‌بین است که بتواند مثل دوره قبل که کیمیا علیزاده سهمیه المپیک را گرفت، به این مهم دست پیدا کنند.
بعد از مهاجرت علیزاده به آلمان، ناهید کیانی به‌عنوان نفر اول وزن منفی 57 کیلوگرم معرفی شده است. رقیب مهم کیانی در این انتخابی، نماینده تایلند است که در این وزن مبارزه می‌کند. او قبلا توانسته این بازیکن را در بازی‌های دانشجویان جهان شکست بدهد. کیمیا علیزاده هم که قبلا عضو تیم ملی بود، موفق شده بود این تایلندی را شکست بدهد؛ بنابراین چون کادر فنی شناخت کافی از این بازیکن دارد، خیلی بابت رویارویی کیانی و این تکواندوکار نگرانی ندارد. کیانی مدال طلای بازی‌های کشورهای اسلامی و برنز نوجوانان جهان را در کارنامه دارد.
مهلا مؤمن‌زاده، نماینده وزن منفی 49 کیلوگرم که وزن اول نامیده می‌شود، یکی از استعدادهای جوان ناب تیم ملی تکواندوی بانوان است که بعد از کیمیا علیزاده توانست مدال نقره رقابت‌های بزرگسالان قهرمانی جهان را صید کند.
مهرو کمرانی، سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان، درباره پیش‌بینی‌اش از مسابقات کسب سهمیه المپیک توکیو می‌گوید: «ما تا پیش از این به‌واسطه تک‌مهره‌هایی که داشتیم، در میادین بین‌المللی مدال گرفتیم. توانستیم نفرات اول رنکینگ را هم شکست بدهیم. تکواندو بازی شانس نیست. باید خوب باشی تا بتوانی به پیروزی برسی. بچه‌هایی که الان داریم، از لحاظ فنی خوب هستند؛ اما نکته این است که باید تا آن موقع به خودباوری لازم برسند. مهم‌تر از همه باید این را هم در نظر بگیریم که معلوم نیست روز مسابقه چه اتفاقی خواهد افتاد. ان‌شاءالله بتوانیم ملی‌پوشان را به‌لحاظ ذهنی به خودباروی لازم برسانیم که شرمنده مردم نشویم. فدراسیون تکواندو تا به الان همه‌جوره از تیم زنان حمایت کرده و حقوق مربیان و ورزشکاران را پرداخت کرده است. من خودم چون چند رشته مختلف را امتحان کردم و اردونشین بودم، می‌دانم که فدراسیون تکواندو بالاترین سطح پشتیبانی از زنان این رشته دارد. حمایتی که از ما می‌شود، مثل کشورهای دیگر نیست؛ اما در سطح کشورمان بهترین است».
تنها افتخار ورزش زنان ایران در بازی‌های المپیک درحالی به نام کیمیا علیزاده زده شده که او دو سال پیش در اقدامی جنجالی از ایران مهاجرت کرد. او ابتدا به هلند رفت و مدتی بعد اعلام کرد از کشور آلمان درخواست پناهندگی کرده است. کیمیا حالا به‌عنوان ملی‌پوش تیم تکواندوی زنان آلمان حضورش را در مسابقات آغاز کرده است. مسابقات قهرمانی اروپا اولین رویدادی بود که نایب‌قهرمان تکواندوی جهان بعد از مدت‌ها در آن حاضر شد. علیزاده نیز این شانس را دارد که سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد؛ البته چون این ورزشکار پناهنده است، تنها می‌تواند زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در المپیک توکیو شرکت کند، آن‌هم درصورتی‌که سهمیه بگیرد. کیمیا علیزاده پیش‌ازاین در ۱۷سالگی در ترکیب تیم ملی تکواندوی ایران راهی رقابت‌های المپیک ریو شد و توانست مدال برنز آن رقابت‌ها را از آنِ خودش کند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تیم ملی تکواندوی بازی های المپیک تکواندوی زنان کیمیا علیزاده المپیک توکیو وزن منفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!

به گزارش خبرنگار مهر، قوانینی که برگزارکنندگان بازی های المپیک برای تعیین تعداد اعضا و همراهان کاروان ورزش کشورهای شرکت کننده وضع کرده اند، نه تنها محدودیت هایی را برای اعزام مربیان ایجاد کرده است بلکه منجر به کوچک شدن کادر سرپرستی اعزامی به این بازی ها هم خواهد شد.

برگزارکنندگان بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به هر کشور به نسبت تعداد سهمیه هایی که ورزشکارانش کسب می کنند، مجوز اعزام همراه می دهند. این همراهان شامل اعضای کادر فنی (سرمربی، مربی، سرپرست و ...) و همچنین اعضای کادر سرپرستی می شود.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی به چالش ورزش ایران در المپیک برای اعزام مربیان اشاره کرده بود و اینکه با توجه به سهمیه های کسب شده تا به امروز، ورزش ایران با چالش اعزام اعضای کادر فنی همراه می شود. این چالش اما گریبان مسوولان برای تعیین کادر سرپرستی را هم خواهد گرفت چرا که مجوز اعزام تعداد همراهانی که برگزارکنندگان بازی ها به ازای سهمیه های ورزشکاران تخصیص می دهند، شامل کادر سرپرستی هم می شود.

ورزش ایران تا به امروز در ۹ رشته صاحب ۳۲ سهمیه برای بازی های المپیک پاریس شده است. طبق آنچه کمیته برگزاری بازی‌های المپیک به آن تاکید دارد، تقریباً به ازای حدود ۵۰ درصد از کل سهمیه‌هایی که ورزش هر کشور کسب کرده، مجوز برای اعزام همراه داده می شود. با این اوصاف مسوولان ورزش ایران فعلا مجاز به معرفی حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر - غیر از ورزشکاران - برای قرار گرفتن در ترکیب کاروان اعزامی هستند.

بنابراین نه تنها در تعیین اعضای کادر فنی هر یک از تیم ها و رشته های اعزامی محدودیت اعمال می شود بلکه کادر سرپرستی کاروان ایران نیز متاثر از این موضوع جمع و جورتر از همیشه خواهد شد.

برای بازی های المپیک ۲۰۲۰ علاوه بر نصرالله سجادی که سرپرست کاروان ورزش ایران بود، ۱۱ نفر هم عضور کادر سرپرستی بودند و با حکم رسمی که از سیدرضا صالحی امیری رییس وقت کمیته ملی المپیک گرفته بودند به توکیواعزام شدند اما به نظر می رسد با توجه به قوانین، ترکیب کادر سرپرستی اعزامی به پاریس به نصف دوره قبل یا کمتر از آن کاهش یابد.

شاید به همین دلیل باشد که تا به امروز و در فاصله حدود ۹۰ روز مانده به بازی های المپیک، هنوز اعضای کادر سرپرستی کاروان ایران به صورت رسمی معرفی نشده اند. البته جلسات «ستاد آماده سازی کاروان اعزامی به المپیک» به صورت منظم و با حضور تمام افراد در حوزه های مختلف پشتیبانی، حراست، رسانه و ... در حال پیگیری است اما به جز مناف هاشمی که مهر ۱۴۰۱ حکم خود را به عنوان سرپرست کاروان گرفت، برای دیگر اعضا حکمی صادر نشده است.

سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد در پاریس برگزار می شود.

کد خبر 6087474 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • «پائز»: می‌خواهیم بهترین اتفاق را برای والیبال ایران رقم بزنیم
  • تاج طلسم تاریخی علیه فوتسال زنان را شکست؛ دلتنگی برای جام ملت ها به پایان رسید
  • ناکامی شمشیرباز اپه ایران در گرفتن سهمیه المپیک پاریس
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهمیه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • قایقران‌ها را با تمرین پشت سد به جنگ المپیک نفرستید
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • پرسپولیس به سرنوشت استقلال دچار شد/ شمسایی، ناپلئونی به فینال رفت!
  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک