Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@08:41:25 GMT

دود اسپند روزه را باطل می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۶۷۰۸

دود اسپند روزه را باطل می‌کند؟

احکام مربوط به حکم استنشاق دود اسپند از سؤالات متداول روزه‌داران ماه مبارک رمضان است. ناطقان: از مهم‌ترین اعمال عبادی ماه مبارک رمضان روزه‌داری است. در این عمل مستحبی که در این ماه شریف جزو اعمال واجب محسوب می‌شود، مسلمانان از اول وقت نماز صبح تا نماز مغرب باید از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بر اساس احکام شرعی «نزدیک اذان صبح  از طرف مشرق، سفیده‌اى رو به بالا حرکت مى‌کند که آن را فجر اول گویند. موقعى که آن سفیده پهن شد، فجر دوم، و اولِ وقت نماز صبح است. و نیز دقیقاً از همان زمان باید امساک از مبطلات روزه داشت. همچنین مغرب شرعی، وقتى است که سرخى طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا مى‌شود، از بین برودکه این، اول وقت نماز مغرب و پایان زمان امساک برای روزه است».



لذا فهم مبطلات روزه برای هر فرد مسلمانی ضروری است تا در پرتو این احکام بتوانند حق روزه‌داری را ادا کنند. از جمله سؤالات شرعی مسلمانان در ماه مبارک رمضان، احکام مربوط به حکم استنشاق دود غلیظ است که در ادامه حکم مربوط به دود اسفند را بر اساس نظر مراجع عظام تقلید می‌خوانید.

سوال: آیا روزه دار باید از دود اسفند اجتناب کند و در صورت رسیدن آن به گلو، روزه‌اش باطل می شود؟

در صورتی‌که دود آن غلیظ باشد، طبق فتوای بسیاری از مراجع، روزه‌دار باید از آن اجتناب کند و ملاک در تشخیص غلظت آن، عرف است. اما اگر مشکوک بوده است، اشکالى ندارد و با استنشاق آن روزه باطل نمی‌شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

رهبر معظم انقلاب

اگر دود غلیظ به حلق نرسد مانعى ندارد و ضررى به صحّت روزه وارد نمى‌کند.

 آیة الله مکارم شیرازی

اگر در عرف آن را دود غلیظ بدانند، و عمداً و با توجّه، استنشاق شود، روزه باطل است (بنابراحتیاط واجب)، و اگر مشکوک بوده است، اشکالى ندارد.

آیة الله نوری همدانی

در صورتی‌که دود آن غلیظ باشد باید از آن اجتناب کند.

  آیة الله صافی گلپایگانی

به احتیاط لازم باید اجتناب کند و اگر به حلقش رسیده باشد احتیاطاً قضا کند.
برچسب ها: دود ، اسپند ، ناطقان ، روزه ، احکام

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دود اسپند ناطقان روزه احکام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۶۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان بعدازظهر روز یکشنبه در نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه «محفل» اظهار کرد: اخلاص دست اندرکاران عامل مهم موفقیت برنامه محفل بود و موجب برکات آن شد.

کارشناس برنامه محفل بیان کرد: ترویج مفاهیم و بیان نکات قرآن و برخی احکام از ویژگی‌های برجسته برنامه محفل بود.

وی ابراز کرد: آیه «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم‏» مصداق مجموعه تلویزیونی محفل مبنی بر اینکه قرآن غذای آماده الهی است، می‌باشد.

حجت الاسلام قاسمیان با بیان اینکه ایجاد جذابیت از اقتضائات برنامه‌های تلویزیونی است، عنوان کرد: در برنامه محفل رعایت موازین قرآنی و احکام دینی در اولویت قرار داشت.

کارشناس برنامه محفل خاطرنشان کرد: بیان ساده مسائل تفسیری و مفاهیم قرآن از نوآوری‌های این برنامه بود تا مردم به نحوه بهترین با این مسائل آشنا شوند.

کد خبر 6091428

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • سفر رئیس سازمان اورژانس کشور به کهگیلویه و بویراحمد
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند