Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@16:53:04 GMT

تأثیر کرونا در افزایش اضطراب کودکان

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۷۶۱۸

تأثیر کرونا در افزایش اضطراب کودکان

معاون پبشگیری اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: نتایج بدست آمده از طرح غربالگری کودکان ۵ و ۶ ساله کرمانشاهی در سال ۱۳۹۹ بیانگر آن بود حدود ۴۴ درصد از آنها نمره بالایی در اضطراب داشته‌اند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، دکتر مسعود پایدار روز پنجشنبه به مناسبت روز روانشناس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های بهزیستی در راستای ارتقای سلامت روانی کودکان، طرح غربالگری اضطراب است که هر سال برای کودکان ۵ و ۶ ساله اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به اینکه غربالگری اضطراب کودکان در سالیان قبل به صورت حضوری انجام می‌شد، اکنون این طرح با توجه به همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

پایدار تاکید کرد: به همین منظور در ابتدا سامانه ای به صورت مجازی برای غربالگری اضطراب کودکان راه اندازی و پس از انجام آگاه سازی های لازم، غربالگری در این سامانه توسط والدین انجام گرفت.

وی یادآور شد: نتایج غربالگری اضطراب کودکان برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حدود ۲۴ درصد بود که برخی به نشانه‌های اضطرابی مبتلا بودند که این میزان برای سال ۱۳۹۹ به ۴۴ درصد افزایش داشته که نشان دهنده افزایش حدود دو برابری میزان ابتلا به اختلال‌های اضطرابی کودکان نسبت به سال‌های گذشته است.

معاون پبشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: نتایج بدست آمده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیانگر آن بود که عمده اختلال اضطرابی در کودکان از نوع ترس از تنهایی با حدود ۷۰ درصد است که این میزان برای سال ۹۹ نشان دهنده افزایش اضطراب های دیگری مثل بیماری جسمی و نگرانی و وقوع رویدادهای خطرناک است.

وی گفت: از کل آزمودنی‌ها با تشخیص نشانه های اضطرابی در سال ۹۹ میزان ۳۷ درصد مبتلا به ترس از تنهایی، ۲۴ درصد ترس از رها شدن، ۱۹ درصد ترس از بیماری جسمی و  ۲۰ درصد نگرانی درباره رویدادهای خطرناک را داشتند.  

پایدار تاکید کرد: می‌توان بیان داشت اضطراب ناشی از همه گیری کرونا موجب افزایش اضطراب در کودکان مورد بررسی شده است.

پایدار اظهار داشت: در بررسی مربوط به خانواده ها مشخص شد این میزان اضطراب در تک فرزندها بیشتر از چند فرزندی است و در این بین شنیدن و پیگیری اخبار توسط والدین عامل تشدید اضطراب در کودکان بوده است.

به گفته پایدار، همچنین در کودکان ساکن در شهر کرمانشاه میزان اضطراب بیش از کودکان ساکن در شهرستان های دیگر مشاهده شده است.  

معاون پبشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: گزارش والدین بیانگر آن بوده که کودکان دچار اضطراب، علائـم بـدنی و جسمی مانند عرق کردن، حالت تهـوع، درد، بی خوابی، ترس از تاریکی و به خواب رفتن، تنگی نفس، عملکرد نامناسب دستگاه گوارش، التهاب و درد معده را بیشتر تجربه کرده‌اند.

پایدار اضافه کرد: همچنین میزان ناخن جویدن، انگشت مکیـدن، احساس اضطرار و اجبار و یک حالـت گـوش بـه زنگـی افراطی، در کودکان افزایش پیدا کرده که با قطعیت می‌توان با توجه به مقایسه نتایج در سال‌های قبل آن را به عامل همه گیری کرونا نسبت داد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 کرونا کودکان عوارض کرونا عوارض کرونا در کودکان تأثیر کرونا بر کودکان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 غربالگری اضطراب اضطراب کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۷۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟