Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون ۴۸ هزار بیمار کرونا مثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آنها بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح کشور تردد کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا رئیسی اظهار کرد: با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس از این به بعد تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتر وجود دارد و اکثراً ویروس‌های جهش یافته جایگزین ویروس‌های قبلی می‌شوند که این، طبیعت ویروس بعد از یک سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: دلیل اینکه به اسامی مختلفی همچون برزیلی، انگلیسی و هندی از این ویروس نام برده می‌شود، شناسایی ویروس در آن منطقه است؛ گرچه شرایط را رصد می‌کنیم، اما چه بسا جهشی در ایران و کشور‌های دیگرهم رخ داده باشد که ممکن است انواع ویروس پخش شود؛ در ایران هم اکثراً ویروس انگلیسی کشور را درگیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید بهترین راه حل مبارزه با کووید ۱۹ چیست؛ می‌گویم دو اقدام، اول داشتن مسئولیت فردی و دوم مسئولیت اجتماعی. مسئولیت فردی به این معنا که اگر من می‌دانم کرونا مثبت هستم باید در خانه بمانم و بیرون نروم که مسئولیت فردی است؛ متاسفانه تاکنون ۴۸ هزار کرونا مثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آن‌ها بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح کشور تردد کرده‌اند که مسئولیت فردی را زیر پا گذاشته‌اند.

تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود

رئیسی با بیان اینکه در سراسر دنیا راه طولانی را در پیش داریم، عنوان کرد: واکسیناسیون بحثی مهم است و همه دنیا در یک میدان رقابت هستند تا سریع‌تر به واکسن دست یابند؛ اگر واکسیناسیون در سطح دنیا به تعویق افتد، این زنجیره به درستی قطع نخواهد شد و این بی عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد موضوع بسیارجدی است، اکنون هفت کشور در دنیا بیشترین میزان واکسن را تزریق کرده‌اند و تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود که مدت طولانی است و قطعاً این ویروس مرگ و میر و قربانیان بسیار زیادی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: به همین دلیل ما باید خود را در دو جبهه تقویت کنیم؛ در جبهه تولید که دانشمندان اقدامات مناسبی انجام داده‌اند و کار را به درستی پیش می‌برند و اگر روی پای خود نمی‌ایستادیم کسی به ما واکسن نمی‌داد، کما اینکه علی‌رغم پولی که پرداختیم و قراردادی که بستیم میزان ناچیزی از واکسن در اختیارمان قرار گرفته است و بدعهدی‌های متعددی در توزیع واکسن صورت گرفته که مشهود است؛ از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه فشار کار را زیاد کرده است و از طرفی راه مقابله با این اپیدمی این است که خود را تا زمان واکسیناسیون در معرض ویروس قرار ندهیم، چون به طور کلی هیچ نسخه دیگری وجود ندارد، اگر بدون ابزار حفاظتی در مقابل ویروس قرار بگیریم قطعاً مغلوب می‌شویم. ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ابزار‌هایی هستند که ما در اختیار داریم؛ باید خود را آماده کنیم چراکه فعلاً درگیر ویروس هستیم و مبارزه را باید ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: اکنون بسیاری از کشور‌های دنیا مشاغل و کسب و کار‌ها را تعطیل می‌کنند و حمایت‌هایی با توجه به بضاعت مالی از مردم خود دارند؛ برای خانه نشینان حمایت‌هایی را درنظر میگیرند تا از نظر معیشت دچار مشکل نشوند؛ گزارشی خواندم که بسیاری از آلمانی‌ها در دوران همه گیری کرونا پولدارتر شدند، چون اکنون فضایی برای خرج کردن پول ندارند و در عین حال درآمد ثابت دارند.

رئیسی افزود: باید دید واقعی داشته باشیم، آن‌هایی که در ایران می‌گویند تعطیل کنید و کشور را ببندید، کسانی هستند که حقوق ثابت می‌گیرند. هیچ بازاری این حرف را نمی‌زند، آن‌هایی که حقوق ثابت دارند و راحت در خانه می‌خوابند، می‌گویند همه جا را تعطیل کنید، ولی کسی که از صبح تا شب، چهار جفت جوراب نفروشد نان شب ندارد باید چه کند؟ چه کسی به او پاسخگو خواهد بود؟ آیا ما قدرت و توانمندی اقتصادی برای پاسخگویی به این افراد را داریم؟ واقع بینانه باید به مسائل نگاه کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که ما شرایطی متفاوت از دنیا داریم و کسانی که پشت میز نشسته‌اند و تئوری پردازی می‌کنند باید این شرایط را بدانند، گفت: در بسیاری از جا‌های دنیا برعکس این موضوع هم وجود دارد، فردی از خانه خارج نشود، به او پول می‌دهند و اگر بیرون بیاید جریمه می‌شود. ما اگر از خانه خارج شود او را جریمه می‌کنیم، ولی برای خانه نشینی چیزی به او نمی‌دهیم، البته این موضوع دلیلی بر پروتکل شکنی نیست. پروتکل شکنان بیشتر همان‌هایی هستند که وضعشان خوب است، همانی که در رستوران غذای یک میلیون تومانی می‌خورد وگرنه کسی که مشکل نان شب دارد، به رستوران نمی‌رود!

رئیسی بیان کرد: متاسفانه برخی از کارمندان در حالت عادی به زور سرکار می‌آیند، بعد وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند سرکار می‌آیند و به دیگر همکاران هم در اتاق‌های دیگر سر زده و می‌گویند حساسیت فصلی است؛ این یعنی اینکه مسئولیت فردی وجود ندارد. کسی هم که نباید واکسن بزند می‌رود و تزریق می‌کند یعنی مسئولیت فردی ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا به مسئولیت اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم همکاری خوبی با ما در این مدت داشتند، اما عدم رعایت هم داشتیم. وقتی می‌گوییم مراسم برگزار نکنید و عده‌ای توجه کرده و مراسمی برگزار نمی‌کنند به معنای داشتن مسئولیت اجتماعی است؛ در یک شهر کوچک قرمز می‌گوییم مشاغل تعطیل شوند بعد می‌بینیم یک عروسی برگزار شده است و ۵۰۰ را دعوت می‌کنند که ۴۰۰ نفر مبتلا می‌شوند این یعنی اینکه تمام زحمات و خسارت‌های اقتصادی مشاغل منطقه زیر سوال می‌رود.

رئیسی گفت: اگر اکنون روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ بستری مثبت کرونا داریم این موضوع را به خاطر داشته باشید که روزانه ۲۰۰ هزار نفر در حوزه سرپایی مدیریت می‌شوند که اگر این حوزه سرپایی نبود، سیستم درمانی از هم پاشیده می‌شد و هیچ بیمارستانی تاب این حجم بیمار را نداشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: اکنون چرا هندوستان این وضعیت را دارد؟ چون نظام سطح یک ندارد. اگر تناسب ببندیم نسبت بیماران هندی نسبت به ما خیلی بیشتر نیست و تقریبا مانند هم هستیم؛ اگر سطح یک نبود، نظام درمان پاسخگو نبود. سطح یک نیاز به ابزار و تجهیزات دارد و یکی از مهمترین درمان‌های بیماران کرونایی اکسیژن است؛ زمانی که تعداد کافی کپسول داشته باشیم و بیماران را زود شناسایی کنیم با شبی ۳ یا ۴ لیتر اکسیژن در دقیقه درمان می‌شوند. سرمایه‌گذاری طولانی مدت در سطح یک سبب موفقیت ما خواهد شد؛ مراکز ما فعالانه خدمت می‌دهند که خوشبختانه گام پنجم طرح شهید سلیمانی نیز به خوبی انجام می‌شود که جای تقدیر از بسیج و هلال احمر دارد.

وی با بیان اینکه در بحث خانه بهداشت عشایر اقدامات مهمی انجام می‌دهیم که همراه کوچ، یک بهورز در رفت و آمد باشد تا عدالت سلامت پوشش کامل داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: بانک مهر ایران در این راستا هم با وزارت بهداشت همکاری داشته باشد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه اکنون در همه روستا‌ها خانه بهداشت وجود دارد که از افتخارات جمهوری اسلامی است، بیان کرد: در راستای تقویت این خانه‌ها باید اقداماتی را انجام دهیم؛ همه همکاران بهورز ما که باردار هستند و یا همسرشان باردار است و یا فرزند کوچک دارند در اولویت دریافت وام قرار می‌گیرند تا پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست‌های جمعیتی انگیزه بدهیم، البته ۳۳ هزار بهورز روستایی داریم و اولویت بندی‌ها باید مشخص شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجتماعی ویروس ووهان ویروس مسئولیت فردی سطح یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۷۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان

«جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم.» این جمله را قبل‌تر رئیس مرکز تحقیقات سرطان به خبرآنلاین گفته بود، بیماری‌ای که اگرچه این روز‌ها روش‌های زیادی برای درمان و کنترل آن وجود دارد، اما هیچکدام از این روش‌ها جای پیشگیری از ابتلا به سرطان را نمی‌گیرد، پیشگیری‌ای که شاید فقط لازم است تغییری در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم، حتی تغییراتی در خوردن چایی یا استفاده از مسواک، این‌ها نتیجه یک پژوهش ۲۰ ساله است، وقتی مردم یک نقطه از ایران بیشتر از هر جای دنیا به سرطان مبتلا می‌شدند یک تیم پژوهشی برای ۲۰ سال حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را زیر نظر گرفت تا سر نخ این کلاف به‌هم پیچیده پیدا شود؛ رضا ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، سرپرست آن تیم تحقیقاتی بود، او به خبرنگاران می‌گوید: «یک زمانی یک نقطه از ایران در دنیا بیشترین میزان شیوع سرطان‌ها را داشت، آن نقطه گنبد کاووس بود که سرطان مری در این شهر بیشتر از همه جای دنیا بود.»

به گزارش خبرآنلاین، ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «همیشه علاقه داشتم دلیل این مسئله را متوجه شوم، بنابراین حدود ۲۰ سال در این نقطه از کشور و در ۳۶۴ روستا مطالعه خود روی حدود ۵۰ هزار نفر از افراد سالم شروع کردیم، مثلاً از این تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها سرطان مری گرفتند و آن‌ها را با افرادی که به سرطان مبتلا نشدند مقایسه کردیم.»

وزیر اسبق بهداشت بیان می‌کند: «به این نتیجه رسیدیم که ابتلا این افراد به سرطان ۷ علت دارد، عدم مصرف سبزیجات، عدم مصرف میوه‌جات کافی، مصرف آب آب‌انبار، زندگی در خانه‌های تنگ و تاریکی که دود آن را گرفته بود، اصللاحاً به آن آلودگی درون خانه می‌گوییم آن‌ها با چوب و ذغال هم خانه را گرم می‌کردند و هم پخت و پز می‌کردند، بنابراین خانه پر از دود شده بود. مصرف چایی داغ یکی دیگر از دلایل بود، برخی‌ها چایی را در دمای ۶۵ الی ۷۰ درجه مصرف می‌کردند. مصرف تریاک و عدم مسواک زدن دندان‌ها از دیگر دلایل بود.»

ملک‌زاده می‌گوید: «در ۲۰ سال این ۷ علت را پیدا کردیم و برای این پژوهش جایزه بین‌المللی هم گرفتیم، جالب این‌که تاثیر تریاک و چایی داغ بر ابتلا به سرطان را برای اولین بار در دنیا ثابت کردیم، قبل‌تر گمان می‌کردند سیگار سرطان‌زا است، اما ما ثابت کردیم تریاک از سیگار سرطان‌زا‌تر است.»

جوان شدن سن ابتلا به سرطان

وزیر اسبق بهداشت درباره جوان شدن سن ابتلا به سرطان به خبرنگاران می‌گوید: «سرطان‌ها در همه دنیا وارد سن جوانی شده است، در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم تغییر سبک زندگی آدم‌ها است، غذا‌های فست فودی چیز‌هایی هستند که اگر آدم‌ها از سنین کودکی آن را مصرف کنند کمک می‌کند افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا شوند؛ بنابراین شیوه زندگی ما مدرن شده است لذا ما هم با مشکلات غیرمدرنیزاسیون مواجه هستیم و هم با مشکلات مدرن شدن جامعه.»

او بیان می‌کند: «علاوه بر تغییر سبک زندگی به‌ویژه در غذا خوردن، موارد دیگری هم وجود دارند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود، مانند مصرف سیگار، مواد مخدر و آلودگی هوا که متاسفانه در شهر‌های بزرگ خطرات جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • ویژگی مثبت تراکتور در مصاف با استقلال؛ شناخت مطهری از آبی‌ها
  • مطهری: مقابل استقلال برای حیثیت و آبروی خودمان بازی می‌کنیم
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لحبازی درست نیست
  • لواندوفسکی: آقای گلی؟ اگر همه بازیکنان عملکرد خوبی داشته باشند، گلزنی برای من هم راحت‌تر می‌شود
  • ۱۰۸ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی تعطیل شدند
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است