Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@06:33:49 GMT

آشنایی با استاندارد ایزو 14001 و نحوه اخذ آن

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۹۲۹۱

آشنایی با استاندارد ایزو 14001 و نحوه اخذ آن

جهان به شدت در حال تغییر است. تلاش ها برای نجات این سیاره و تبدیل آن به مکانی بهتر برای زندگی برای نسل های آینده در حال افزایش است. هر کسب‌وکار به طریقی بر محیط‌زیست تاثیر می‌گذارد و برای شرکت‌ها الزام می شود تا اثر فعالیت‌های تجاری خود را بر روی محیط‌ زیست کاهش دهند. انتظار مشتری از تجارت در حال پیشرفت است و آن ها را وادار می کند تا برای مدیریت تأثیرات محیطی خود به طور موثر کار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست (ایزو 14001) برای هر شغلی بدون در نظر گرفتن اندازه و صنعت کاربرد دارد. در ادامه ایزوسیستم به طور کامل مراحل آشنایی با گواهینامه های ایزو و مراحل اخذ ایزو از جمله ایزو 14001 را برای شما تشریح می کند.

ایزو 14001 چیست؟

ایزو 14001 در سطح بین المللی به عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی پیشرو (EMS) شناخته شده است.  این استاندارد یکی از مهم ترین استانداردهای ایزو بوده و برای آن گواهینامه ایزو صادر می شود.

شرایط گرفتن و اخذ ایزو برای شرکت ، واحد صنفی یا سازمان در تمام استانداردها از یک رویه ثابت که شامل اجرا و سپس صدور گواهینامه ایزو است پیروی می کند.

صدور گواهینامه ایزو 14001 به اندازه کافی گسترده است که مزایای قابل‌ توجهی را برای سازمان‌ها در هر صنعت یا بخش ارائه دهد و تأثیر قابل توجهی در محیط زیست دارد.

سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) هر سازمان متناسب با نیازی که از آن استفاده می کند، طراحی شده‌است. هر EMS  منحصر به فرد است، اما بسیاری از مسائل مربوط به موارد زیر را شامل می شود:

آلودگی هوا مدیریت پسماند کاهش و سازگاری تغییرات آب و هوا استفاده از منابع آلودگی خاک تخلیه فاضلاب تخریب اکوسیستم از دست دادن تنوع زیستی

مزایای اخذ ایزو 14001 چیست؟

اخذ ایزو 14001 توسط بسیاری از سازمان‌ها در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده‌است. مزایای دریافت گواهینامه ایزو 14001 به شرح زیر است:

اخذ ایزو 14001 می تواند با کاهش ضایعات و سرمایه گذاری در مدیریت و بازیافت موثر، در هزینه ها صرفه جویی کند. یک شرکت دارای گواهینامه ایزو 14001 دارای مزیت قابل توجهی نسبت به رقبای فاقد اعتبار در بازار است. مزیت اصلی گواهینامه ISO 14001 کمک به مدیریت خطرات محیط زیست است. دریافت گواهینامه ایزو 14001 باعث بهبود اعتبار سازمان شما می شود. همچنین تعهد در شرکت شما را نشان می دهد که برای مدیریت تأثیرات زیست محیطی به طور کارآمد کار می کنند. اخذ ایزو 14001 تأثیر مثبتی بر کل شرکت دارد. اخذ ایزو 14001، اعتماد کارمندان را زمانی که در یک سازمان سازگار با محیط‌زیست خدمت می‌کنند، افزایش می‌دهد. گواهینامه ایزو 14001 کارایی سازمان ها را افزایش می دهد. این امر منجر به سودهای کلان می شود. دریافت گواهینامه ایزو فرصت های جدیدی را برای تجارت شما ایجاد می کند و مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.

کاربرد گواهینامه ایزو 14001

استاندارد ایزو 14001 کاربرد گسترده ای دارد. در حال حاضر بیش از 300000 گواهینامه ایزو 14001 در بیش از 180 کشور جهان وجود دارد.

هر سازمانی که می خواهد عملکرد زیست محیطی خود را بهبود بخشد و یا از تأثیرات منفی آن بر روی محیط زیست بکاهد، می تواند از صدور گواهینامه ISO 14001 بهره ببرد. این نهادها می توانند استاندارد را در تمام جنبه های زیست محیطی عملیات خود اعمال کنند که بتوانند آنها را کنترل یا تحت تأثیر قرار دهند.

ایزو 14001 عملکرد محیطی در بخشهای مختلف را آسان تر می کند. سازمانهایی که سیستم مدیریت زیست محیطی را اجرا می کنند، ممکن است تصمیم بگیرند که آن را در سیاست های زیست محیطی خود، کاهش اثرات زیست محیطی، جلوگیری از آلودگی، اطمینان از انطباق قانونی، تغییر فرهنگ سازمانی خود، استفاده از منابع کارآمدتر و بسیاری از زمینه های دیگر، اعمال کنند.

صدور گواهینامه ایزو 14001:2015 برای شرکت شما

در صورتی که مایل به پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو 14001 یا سایر گواهینامه های ایزو برای سازمان خود هستید، از طریق وب سایت www.isosystem.org  می توانید به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید. همچنین می توانید با شماره های 33444813-023 و 33444814-023 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان مجرب ما آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 استاندارد زیست محیطی سرمایه گذاری سیاره محیط زیست سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 گواهینامه ایزو 14001 صدور گواهینامه سیستم مدیریت اخذ ایزو 14001 زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت با تاکید بر ضرورت اعتلای فرهنگ محیط زیست در جامعه، گفت: اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان الزامی است.

محمدتقی تقی‌زاده امروز هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های متنوع در هفته زمین پاک، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی زیست محیطی برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ضروری است در همین راستا آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان ابتدایی یک مدرسه دخترانه در روستای پسیخان به مناسبت هفته زمین پاک انجام شد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان، افزود:  برنامه‌های متنوعی به مناسبت هفته زمین پاک با مشارکت یکی از صنایع فعال در شهرستان در خصوص مباحث زیست محیطی برگزار شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت گفت: کارشناسان این اداره با حضور در بین دانش آموزان و ارائه موشن‌گرافی‌های زیست محیطی، آنها را با مفاهیم ساده محیط زیست آشنا کردند.

تقی‌زاده درباره آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان، تصریح کرد: آموزش تعاریف و مفاهیم زیست محیطی همچون تفکیک از مبدا،  موجودات زنده و حیوانات در خطر انقراض، جلوگیری از شکار و صید، تنوع زیستی، صرفه جویی در مصرف آب و روش‌های نگهداری و محافظت از گیاهان و جانوران همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از مهمترین بخش‌های آموزش محیط زیست به دانش آموزان است.

 وی با تاکید بر اینکه برای حفظ محیط زیست و تحویل آن به نسل آینده باید فرهنگ سازی کرد، گفت: هر قدر هزینه برای این سنین از کودکان انجام شود خود یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش زیست محیطی و استمرار این برنامه‌ها برای  اعتلاء فرهنگ محیط زیست ضروری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست