Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:55:54 GMT

فشار خون بالا، رابط بین دیابت و زوال عقل

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۶۶۸۶

فشار خون بالا، رابط بین دیابت و زوال عقل

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، پیش از این محققان متوجه رابطه بین دیابت و زوال عقل شده‌ بودند و بر اساس تخمین برخی، مبتلایان به دیابت دو برابر سایرین دچار زوال عقل می‌شوند. اما دلایل و چگونگی این رابطه تاکنون مشخص نشده است.

اکنون محققان با مطالعه سوابق پزشکی بیش از ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ توانستند حدود ۲۰ هزار نفر را شناسایی کنند که دچار زوال عقل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مقایسه سوابق پزشکی این افراد در طول ۲۰ سال گذشته با سوابق پزشکی سایر بیماران دیابتی مشخص شد که در طول ۲۰ سال قبل از تشخیص بیماری زوال عقل، فشار خون و کلسترول بیماران دیابتی که مبتلا به این عارضه شدند، بالاتر از سایر بیماران دیابتی بوده است.

البته به گفته محققان نتایج این بررسی‌ها وجود رابطه علت و معلولی بین دیابت و زوال عقل را ثابت نمی‌کند، اما نشان می‌دهد فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت، یکی از اعوامل تشدید ریسک ابتلا به زوال عقل است.  

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند و این عارضه عامل اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد فشار خون

- فشار خون یک وضعیت جدی پزشکی است که میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیه و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
- حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند.
فشار خون بالا علت اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است.
- یکی از مهمترین اهداف بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های غیرمسری، کاهش فشار خون بالا به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی است.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون
- کاهش مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم در روز
- مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه
- ورزش منظم
- عدم استعمال دخانیات و مصرف الکل
- اجتناب از مصرف غذاهای چرب
- اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس
- بررسی روزانه فشار خون
- جلوگیری از استرس
- درمان فشار خون در صورت افزایش

گزارش کامل این تحقیقات در کنفرانس Diabetes UK Professional Conference ۲۰۲۱ ارائه شده است.

برچسب‌ها فشار خون کلسترول کلسیم سازمان جهانی بهداشت دیابت برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فشار خون کلسترول کلسیم فشار خون کلسترول کلسیم سازمان جهانی بهداشت دیابت برگزیدگان علم اخبار کنکور سازمان جهانی بهداشت فشار خون بالا سراسر جهان زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، به گفته محققان، نوع کاری که در طول زندگی انجام می‌دهید بر احتمال ابتلای شما به زوال عقل در آینده تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که مشاغل معمولی یا تکراری‌تری دارند- کارهایی که می‌توان بدون درگیری ذهنی بالایی انجام داد- ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شناختی پس از ۷۰ سالگی قرار دارند.

از سوی دیگر، محققان می‌گویند افرادی که شغل‌شان در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان دارای محرک‌های شناختی است، ممکن است بعداً با کاهش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مواجه باشند.

«ترین هولت ادوین»، محقق ارشد، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد محرک‌های شناختی شغلی پایین با خطر بالاتر و زودتر اختلال شناختی مرتبط است.»

برای این مطالعه، محققان سلامت شناختی کار و زندگی ۷۰۰۳ نفر در نروژ را بررسی کردند که نشان دهنده ۳۰۵ نوع شغل منحصر به فرد بود.

محققان مشاغل را با استفاده از مقیاس شدت کار معمول (RTI) امتیاز دادند. کارهای روتین آنهایی هستند که از نظر شناختی کمترین چالش را دارند. چنین مشاغلی اغلب به سرعت و دقت نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که این وظایف تکراری هستند، ممکن است به دخالت ذهنی کمتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به کار در کارخانه، بایگانی و حسابداری اشاره کرد.

کارهای غیر معمول - که درجات RTI پایین‌تری به آنها اختصاص داده شد - به دخالت شناختی بیشتری نیاز دارند. آنها شامل چالش‌های جدید منظمی هستند که ممکن است به تحلیل، خلاقیت یا تفسیر استراتژیک اطلاعات خام نیاز داشته باشند.

برخی از این مشاغل ممکن است بین فردی باشند، جایی که کارگر باید دائماً درگیر، مربیگری و تشویق دیگران باشد. نمونه‌هایی از کارهای غیر معمول شامل برنامه نویسی کامپیوتر و روابط عمومی است.

از بین افراد گروه RTI بالا، ۴۲ درصد در سن ۷۰ سالگی با اختلال شناختی تشخیص داده شدند در حالی که ۲۷ درصد در گروه RTI پایین مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند.

ادوین افزود: «یافته‌های این مطالعه با نشان دادن اینکه توانایی‌های شناختی که از طریق تحصیل و شغل در جوانی و میانسالی به دست می‌آیند، به نظر می‌رسد در برابر تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی مرتبط با سن انعطاف‌پذیری دارند، از این فرضیه حمایت می‌کنند».

نورون‌های جدید با درگیر شدن در فعالیت عصبی فیزیولوژیکی مرتبط با تجربیات یادگیری جدید و چالش برانگیز برای زنده ماندن تحریک می‌شوند. رافنسون به MNT گفت: بنابراین، کار محرک شناختی می‌تواند فعالیت عصبی را تقویت کند و به حفظ یک مغز مناسب سالم کند.

کد خبر 6088227

دیگر خبرها

  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • دهگردشی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در روستا‌های صعب العبور طالقان
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان