Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:53:00 GMT

شناسایی خانواده‌های چند معلولیتی در استان یزد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۷۴۰۶

شناسایی خانواده‌های چند معلولیتی در استان یزد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی محمد عطابخش، مدیر کل بهزیستی استان در نشست خبری خانه مطبوعات یزد گفت: طرح شناسایی خانواده‌های چند معلولیتی با هدف پیشگیری از بروز مجدد اختلال در خانواده‌ها و به منظور شناسایی علت معلولیت در خانواده‌های دارای سه و چهار معلول اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عطابخش ادامه داد: در سال ۹۹ با فعالیت یازده مرکز مشاوره ژنتیک پزشکی فعال تعداد چهار هزار و ۵۲۸ مشاوره ژنتیک انجام شده است.

او افزود: در مجموع برای ۲۴ خانواده دارای چهار معلولیت و ۹۴ خانواده دارای سه معلولیت که احتمال اختلال ژنتیک مطرح بود، آزمایشات و مشاوره ژنتیک انجام شده است.

عطابخش همچنین از دفاتر مشاوره بهزیستی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی خبر داد و گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و مشکلات روحی که خانواده‌ها درگیر آن بودند در پیک‌های اول، دوم و سوم کرونا ساعت فعالیت مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ افزایش یافت.

مدیر کل بهزیستی استان یزد ادامه داد: خدمات مشاوره تلفنی از طریق سامانه ۱۴۸۰ به ۴۶ هزار نفر و خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی به ۳۸ هزار نفر از شهروندان در سراسر استان ارائه شد.

او افراد معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان یزد را بیش از ۲۸ هزار نفر عنوان کرد و تشخیص زود هنگام معلولیت‌ها و بازتوانی از طریق ۷۵ مرکز روزانه خدمات توانبخشی را از اهداف این سازمان بیان کرد.

مدیر کل بهزیستی استان یزد از دیگر فعالیت‌های حوزه توانبخشی را وسایل کمک توانبخشی و توانپزشکی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از چهار هزار و ۸۱۱ وسیله توانپزشکی و توانبخشی بین معلولان نیازمند توزیع شد.

عطا بخش مراکز توانپزشکی را از دیگر مراکز برای بازتوانی افراد دارای معلولیت نام برد وگفت: هم اکنون ۱۳ واحد توانپزشکی فعال در استان دایر است که خدمات توانبخشی متنوع مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی را ارائه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد افزود: ۲۹ مرکز خدمات توانبخشی در منزل برای بازتوانی هزار و ۱۶۷ نفر خدمت یارانه‌ای ارائه می‌دهند که از این تعداد ۱۳ مرکز مخصوص بیماران روانی مزمن، ۹ مرکز مخصوص سالمندان، پنج مرکز مخصوص معلولین جسمی حرکتی و دو مرکز مخصوص معلولین ذهنی است.

او از تشکیل دو هزار و ۵۳۴ پرونده در مرکز اورژانس اجتماعی در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از هفت هزار مورد تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفت و به چهار هزار و ۹۸ نفر خدمات مداخله‌ای ارائه شد.

مدیر کل بهزیستی در ادامه به دیگر فعالیت‌های حوزه اجتماعی در دفتر امور شبه خانواده، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و افزود: مراکز خانه امن، مرکز بازپروری زنان، خانه سلامت دختران، مرکز ندای مهر دختران، مرکز شبانه روزی کودکان خیابانی و کار، مرکز حمایتی آموزشی کودک وخانواده از جمله دیگر مراکز فعال در حوزه اجتماعی هستند.

او افزود: استخدام معلولین در بخش دولتی بر اساس قانون ۳% و در بخش غیردولتی به صورت خویش فرمایی و کارفرمایی انجام می‌شود. در سال گذشته نیز در زمینه اشتغال، دو هزار و ۱۵۱ نفر تحت پوشش بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی قرار گرفتند و وام اشتغال به این افراد پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان به پنج هزار و ۲۰۰ نفر خانوار عادی فاقد مسکن تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۴۱۹ نفر خانوار دارای حداقل دو عضو معلول هستند که به ۷۹ نفر از آن‌ها واگذاری مسکن صورت گرفته است.

او ادامه داد: به خانواده‌های دارای دو عضو معلول در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زمینی که قابلیت اخذ پروانه داشته باشد تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده می‌شود که این مبلغ برای خانواده‌های روستایی دو معلولی معادل ۸۵ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان هم وام تسهیلات تبصره‌ای ۴ درصد است. امتیاز آب و برق و گاز نیز رایگان است.

عطابخش خاطر نشان کرد: امسال خانه ۳۱ خانوار دو معلولی در دست ساخت است لذا افراد خیّر می‌توانند با مراجعه به سایت و در طرحی با عنوان پویش سقف همدلی که اطلاعات خانواده‌های تحت پوشش فاقد مسکن در سایت بارگذاری می‌شود، بخشی از کار را به عهده بگیرند.

انتهای پیام/ غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مشاوره ژنتیک اختلال ژنتیکی مدیر کل بهزیستی سال گذشته مرکز مخصوص خانواده ها هزار نفر تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز

به گزارش خبرنگار مهر، وجیهه محمدی فلاح صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران از برقراری ۴۶ هزار و ۴۴۰ تماس با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان البرز خبر داد و بیان کرد: ۲۱ درصد تماس‌ها مرتبط با خدمات اورژانس اجتماعی و حدود ۷۹ درصد برای پیگیری مسائل غیرمرتبط از جمله درخواست راهنمایی و ارجاع به مراکز درمانی، مسائل بهداشتی، خدمات مشاوره‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی تماس‌ها به ترتیب مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، افکار خودکشی، سالمند آزاری، اقدام به خودکشی و فرار از منزل بوده است، گفت: بهزیستی البرز با دارا بودن ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در محمدشهر، کمالشهر، مرکز کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ به افراد در معرض آسیب، آسیب دیده اجتماعی و کسانی که به هر دلیلی در شرایط بحرانی به سر می‌برند خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز، فعالیت‌های سازمان بهزیستی به‌ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی مردم محور است و افراد می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ یا مراجعه حضوری به پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند. وظیفه ذاتی مراکز ۱۲۳ (مرکز فوریت‌های اجتماعی) ارائه انواع خدمات روانشناسی، مددکاری، درمانی و حقوقی به جامعه هدف است.

محمدی فلاح افزود: نحوه پذیرش مددجویان به دو صورت خود معرف و ارجاعی و ارجاعات به دو شیوه درون سازمانی (توسط خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و سایر مراکز وابسته به سازمان بهزیستی در حوزه‌های گوناگون) و برون سازمانی (از طریق مراجع قضائی، مراجع انتظامی و سایر سازمان‌ها و نهادها) است و جامعه هدف پس از پذیرش از خدمات تخصصی مورد نیاز بهره مند خواهند شد.

کد خبر 6094920

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران «برتر کشوری» شد
  • بهره مندی ۱۷ هزار نفر از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی در گلستان
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌وبختیاری
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد