Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:10:09 GMT

مردمانی که صدای آژیر قرمز را نمی‌شنوند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۰۲۶۹

مردمانی که صدای آژیر قرمز را نمی‌شنوند

ایسنا/کردستان سهل انگاری‌های گاە بە گاە، بی احتیاطی‌های مفرط و گوش ندادن به هشدارها همیشه برای انسان‌ دردسر ساز بوده و هست.

حاکم شدن دوبارە قرنطینەهای اجباری و وضعیت قرمز موجود در برخی از استان‌ها و به ویژه استان کردستان ارمغان همین بی‌احتیاطی‌ها و سهل‌انگاری‌های شهروندان کردستانی در ایام عید است؛ بی‌احتیاطی که نه تنها جان خود بلکه سلامت جان اطرافیانمان را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل شیوع ویروس کرونا بی‌توجهی مردم از جایی نشات می‌گرفت کە هنوز بسیاری از خانوادەهایی بودند کە تنها اخبار کرونا بە گوششان رسیدە بود و تجربە درون خانوادگی از ابتلا به کرونا و یا از دست دادن عزیزهایشان نداشتند؛ اما حال بیش از نیمی از خانوادەهای ایرانی ابتلا و یا مرگ عزیزان بر اثر کرونا را در خانوادە تجربه کرده‌اند؛ اما باز با این وجود نسبت بە این مهم بی‌مسئولیت بودە و بیش از پیش سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی را پیشە کردەاند.

با فرا رسیدن ایام تعطیلات عید همگی باروبندیل خود را جمع کردند و به دل جاده زدند و با این بهانه که دیگر در خانه ماندن و تحمل قرنطینه برایمان دشوار است به اقصی نقاط کشور سفر کردند و بساط شب‌نشینی‌ها و عیددیدنی‌ها هم همانند سال‌های گذشته به راه بود و همین که وضعیت استان در حالت آرامی قرار گرفت عروس و دامادها از این فرصت استفاده کردند تا جشن عروسی خود را برگزار کنند؛ انگار که کرونا تمام شده بود! و این بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی و هشدارها تا جایی ادامه پیدا کرد که وضعیت استان در وضعیت حاد کرونایی قرار گرفت و شهر به ناچار در قرنطینه‌ای اجباری فرو رفت.

حال با قرار گرفتن در دومین ماه بهار و هوای بهشتی اردیبهشت، حتی با وجود اعلام قرنطینه و هشدارها مبنی بر اینکه برای کنترل و مهار کرونا باید در خانه ماند؛ هنگام عبور از جاده‌های استان افرادی را می‌بینید که در دسته‌های خانوادگی برای گشت و گذار به بیرون شهر روی آورده‌اند.

حال و هوای سنندج در روزهای قرنطینه

این روزهای سخت و طاقت‌فرسای کرونایی و قرنطینه از خیابان‌های شهر که عبور کنی متوجه کم شدن جمعیت و رفت‌وآمد ماشین‌ها در خیابان‌ها خواهی شد، مغازه‌های بسیاری را خواهید دید که با وجود شرایط بد اقتصادی مجبور شده‌اند کرکره مغازه‌ها را پایین بکشند تا بلکه از بار کرونا در شهر کم شود.

وارد خیابان فردوسی که می‌شوی، اکثر مغازه‌ها کرکره‌های خود را پایین کشیده‌اند اما هستند مغازه‌هایی که هنوز نیمه‌باز هستند و حاضر نشده‌اند که کسب و کار خود را رها کنند.

در این میان هم مردمی هستند که برای رفع مایحتاج و خرید وسایل موردنیاز خود با آسودگی خاطر و انگار که هیچ کرونایی وجود ندارد گاه با ماسک و گاه بدون ماسک در حال رفت‌وآمد در مرکز شهر هستند.

در این گیرودار بسته شدن مغازه‌ها و تعطیلی کسب و کارها در شهر، مغازه‌دارهایی را هم میبینی که جلوی مغازه‌های به ظاهر بسته خود ایستاده و به آرامی به عابرانی که در حال گذر از خیابان هستند اعلام می‌کنند که هنوز مغازه آن‌ها باز است.

برخی از مغازه‌ها هم کرکره خود را نیمه باز گذاشته بودند و مشتری‌ها را با هزار زحمت و سختی از زیر کرکره نیمه باز به داخل هدایت می‌کنند.

مغازه‌های بسته و گاه نیمه بسته تنها یک گوشه از حال و هوای این روزهای قرنطینه در سنندج است، گویی قرنطینه تنها برای مغازه‌داران است و دستفروشان میوه از این قاعده مستثنا هستند؛ دستفروشانی که بدون ترس از حضور کرونا سرشان به کار خودشان گرم است.

خسته از کرونا

یکی از دستفروشان میوه در خیابان فردوسی می‌گوید: هیچ‌چیزی عزیزتر از جان آدمی نیست و هرکسی عقل و شعور این را دارد که در این شرایط کرونایی در جمعیت حضور پیدا نکند؛ اما شرایط اقتصادی و گرانی و کسادی این روزهای بازار سرپرست‌های خانواده را به شدت تحت فشار قرار داده است.

یکی دیگر از دستفروشان نیز می‌گوید: این تنها منبع درآمد خانواده است و به ناچار برای گذران زندگی باید تحت هر شرایطی کار کنیم.

از خانمی هم که به همراه بچه‌اش به خیابان آمده بود وقتی که پرسیدم آیا از حضور خود و فرزندش در این اوضاع کرونایی هراس ندارد گفت: به فرض اینکه کرونا برای همیشه ماندگار باشد تا کی باید در قرنطینه بمانیم و زندگی خود را محدود به شرایط کرونایی کنیم.

پیرمردی هم که برروی نیمکت‌های پیاده‌راه فردوسی بدون ماسک نشسته بود نیز معتقد است بیمار شدن یا نشدن دست خداست و اگر خدا نخواهد برگی از درخت نخواهد افتاد.

مغازه کیف‌فروشی در خیابان فردوسی که کرکره مغازه را نیمه باز گذاشته بود و رفت‌وآمد مشتریان خود را دشوار کرده بود نیز می‌گوید: نمیتوان در این شرایط بد اقتصادی که اجناس مغازه قسطی است و اجاره مغازه هم باید بپردازم مغازه را تعطیل کرد، اگر مغازه را تعطیل کنیم چه کسی قرار است اجاره بها مغازه را می‌پردازد؟

تمدید دوباره محدودیت‌ها در سنندج

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: تعطیلی و محدودیت های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی به مدت یک هفته دیگر و از 11 اردیبهشت تا تاریخ 17 اردیبهشت تمدید شد.

ابراهیم زارعی در گفت و گو با ایسنا با توجه به وضعیت رنگ بندی شهرها از لحاظ کرونا اظهار کرد: بیجار، سقز، کامیاران و مریوان در وضعیت نارنجی و دهگلان و سروآباد هم در وضعیت زرد هستند.

وی با قدردانی از همکاری خوب اصناف استان در موج چهارم کرونا و رعایت محدودیت ها، افزود: در حال حاضر شیب شیوع کرونا در استان ملایم شده و از حالت انفجاری اپیدمی خارج شده‌ایم، اما در صورت بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ورود به موج‌های بعدی دور از انتظار نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ذکر کرد: در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک و ضروری مجاز به فعالیت هستند که شامل مراکز زیرساختی، اداره‌ها و مراکز نظامی، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، کارخانه‌های تولیدی، حمل و نقل عمومی، خدمات سالمندان، خدمات ارتباط الکترونیک، چاپخانه‌ها، رسانه‌ها، خشکشویی و آرامستان‌هاست.

زارعی ذکر کرد: در شهرستان‌های نارنجی مشاغل گروه‌های یک و ۲ اجازه فعالیت دارند و گروه‌های سه و چهار با محدودیت مواجه است.

وی هر مرحله از کرونا مشمول دستورالعمل خاصی اعلام و افزود: وقتی شهری نارنجی و قرمز می‌شود بیش از بیماریابی، اعمال محدودیت‌های شدید برای کاهش گردش ویروس لازم است.

زارعی خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها بر اساس مصوبه‌ها و دستورهای ستاد مقابله با کرونا اعمال می‌شود و با توجه به وضعیت استان، گروه‌های شغلی سه و چهار در شهرهای نارنجی نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس قرنطینه سنندج استانی اجتماعی محدودیت ها بی احتیاطی نیمه باز مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!

به گزارش خبرآنلاین،به نقل از سرانه به عنوان مثال فردی یک مغازه در راه پله را برای اجاره گذاشته است.

هزینه اجاره یک راه پله با فضای ۵ مترمربع در تهران ماهی ۵ میلیون تومان است.

نکته جالب توجه اینجاست که برای اجاره این مغازه باید ۲۰۰ میلیون تومان هم پول پیش بدهید.

به نظر می‌رسد که باید فکری به حال هزینه اجاره مغازه ها شود.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901018

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد/ حمله جدید به المالکیه
  • آژیر خطر در کریات شمونا از بیم حمله پهپادی به صدا درآمد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد