Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: اگر جهت‌گیری در تغییرات شخصی یا حوزه‌ای باشد و یا به نفع اشخاص حقوقی خاص باشد، حتما باید مواخذه شود.

احمد توکلی درباره مباحث اخیر پیرامون وقوع برخی تغییرات در جداول لایحه بودجه توسط رئیس مجلس، گفت: ببینید ما در مسیر «تهیه و تنظیم» و «رسیدگی و تصویب» لایحه بودجه یک سری مشکلات داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این توضیح که تهیه و تنظیم بودجه در دولت انجام می‌شود و بعد به مجلس می‌آید و رسیدگی و تصویب در آنجا صورت می‌گیرد.

وی افزود: اولاً در تمام طول این مسیر از تهیه تا تصویب، قواعد بودجه‌ریزی تقریبا به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و قوانین را نقض می‌کنند. 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: در بحث بودجه، همیشه باید یک‌ قانون از پیش وجود داشته باشد و برای آن تکالیف که در قانون در نظر گرفته شده، پول درنظر بگیرند. اما این وجود ندارد، در نتیجه مجبور می‌شوند در روند تنظیم و تصویب بودجه «قانونگذاری» کنند.

وی افزود: من از شروع مجلس هفتم در ۸۳ تا سال ۹۰ تلاش زیادی داشتم تا نمایندگان را قانع کردم که این کار خلاف قانونگذاری است، که در حین رسیدگی به بودجه قانونگذاری کنند. این روش اقتصاد ملی را متزلزل می‌کند و ثبات روانی را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که این کار را هم دولت‌ها و هم مجالس انجام می‌دهند.

توکلی درباره چرایی وجود این روند نادرست، ابراز داشت: علت این است که اولا زمان رسیدگی بسیار کوتاه است و در عمل نمی‌رسند که بخواهند دقیق شوند. از سوی دیگر برخی افراد تجربه کافی ندارند، افرادی که امسال در کمیسیون تلفیق بودند از ۴۴ نفر عضو تقریبا ۳۴ نفرشان هیچ سابقه بودجه‌ریزی نداشتند. خب این چقدر کار را سخت می‌کند؟ زمانی که این شرایط وجود دارد خود به خود تخلفات به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در زمانی که ما عضو مجلس و کمیسیون تلفیق بودیم، من در شب‌های آخر اصلا نمی‌ماندم و می‌رفتم به این علت که مجبور بودند آئین نامه را بشکنند و درجا رای بگیرند برای اصلاح آئین نامه، خب این معنا ندارد که در ضمن بازی قواعد بازی را عوض کنی. این موارد باعث می‌شد که هیات رئیسه کمیسیون برای تلفیق کارهایی بکنند که بودجه به شب عید برسد. چراکه اگر نمی‌رسید از روز اول فروردین هر پولی که دولت خرج می‌کرد غیرقانونی بود. در چنین شرایطی امان از روزی که دولت بودجه را دیر بدهد که در زمان آقای احمدی نژاد زیاد اینطور بود و حالا اگر یک تعطیلات هم می‌افتاد وسط این رسیدگی به بودجه دیگر سخت‌تر هم می‌شد. در چنین شرایطی به این دلیل که کار پیش نمی‌رود و با این هدف که از شب عید جلو نزند، ناچار به برخی تغییرات می‌شدند.

نماینده اسبق تهران درخصوص تغییرات مورد ادعای نمایندگان پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با مواردی که اشاره کردم انجام تغییرات مسبوق به سابقه است اما اگر جهت‌گیری در تغییرات شخصی یا حوزه‌ای باشد و یا به نفع اشخاص حقوقی خاص باشد، حتما باید مواخذه شود.

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با پیگیری‌های این موسسه پیرامون مساله تغییر در لایحه بودجه، اظهار داشت: آقای نادران به صورت مجازی در جلسه هیات مدیره دیده‌بان حضور پیدا کردند و توضیحاتی را ارائه دادند. من هم ایشان فرد رُک و صریحی می‌دانم. حالا در مواجهه با نمایندگان معترض هم حرف خود را بیان می‌کند. اگر ظلم مرتکب شده باشد، حتی اگر نادران باشد ما پیگیری می‌کنیم اما اگر روشن شود تخلف و کوتاهی کرده، ناچار بوده و تقصیر نداشته در این مواردی که شبهه‌ناک هستند و قطعیت وجود ندارد که تغییرات ایجاد شده، یقه‌شان را نمی‌گیریم.

توکلی در پاسخ به این سوال که «آیا توضیحات نادران به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق برای شما قانع کننده بود؟»، بیان داشت: ما در این رابطه حرف نهایی را نزده‌ایم به این علت که حرف مخالفین را نشنیدیم. فقط به ایشان گفتیم قبل از اینکه دعوا بالا بگیرد تا فرصت هست حرف‌های خود را در محضر مردم بیان کنند. این نامه‌ای که مخالفین نوشتند را بردارند و در صحن علنی توضیح بدهند که پاسخ هر کدام از موارد چیست، اگر قانع شدند که هیچ، اگر قانع نشدند، سند بیاورند؛ به این علت که مخالفین هم تاکنون حرف‌های کلی زده‌اند. در صورت ارائه سند هم کمیسیون اصل نود رسیدگی کند و هم ما رسیدگی خواهیم کرد. ما تاکنون نشان دادیم که رودربایستی با کسی نداریم، ان‌شاءالله بعد از این هم نخواهیم داشت.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 احمد توکلی مجلس شورای اسلامی بودجه 1400 دستکاری بودجه 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 لایحه بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود : تشکیل کارگروهی برای تشخیص اطلاعات قابل انتشار یک کارگروه به جای شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود تا در مورد انتشار یا عدم انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

جوکار اظهارداشت : با توافق مجلس و شورای نگهبان، ابهامات مربوط به مصالح عالی نظام و ترکیب کارگروه رفع شد.

وی افزود : این قانون به مطالبات دیرینه مردم و جوانان برای شفافیت پاسخ می‌دهد و از سوی نمایندگان مجلس نیز با رای بالا به تصویب رسید.

جوکار ابراز داشت : با رفع ایرادات، انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز این قانون را تایید کند و زمینه اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طبق این قانون، آراء نمایندگان، دارایی‌های مجلس، دولت و سایر نهادها و همچنین آراء شوراها و کمیسیون‌ها باید به طور شفاف در دسترس عموم قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان
  • کمیسیون اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • در مجلس آینده تضارب آرا وجود خواهد داشت
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم