Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «حوض خون» روایتی است از خاطرات تعدادی از زنان اندیمشک که به شست‌وشوی لباس‌ها و ملافه‌ها و پتوهای آورده‌ شده از خطوط مقدم جبهه می‌پرداختند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «حوض خون» از جمله تازه‌ترین آثار منتشر شده توسط انتشارات راه یار است که به روایت زنان اندیمشک از رختشویی در ایام دفاع مقدس می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر که به قلم فاطمه سادات میرعالی تدوین شده، گوشه‌ای از ایثار زنان در هشت سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در یادداشتی کوتاه در صفحه شخصی خود درباره کتاب تازه منتشر شده «حوض خون» نوشت: دفاع مقدّس، عرصه حضور مخلصانه و حماسی تمامی اقشار مردم ایران در دفاع از دین و سرزمین و آیین خود دربرابر تهاجم رژیم بعثی_که پشتیبانی وسیع استکبار جهانی را با خود داشت_ بود.

یکی از این گروه‌های مردمی که علی‌رغم گذشت ده‌ها سال از ایثارشان هنوز حتّی داستان فداکاری‌های آنها هم به طور کامل بازگو نشده‌ است، شیرزنانی از میان عموماً طبقات متوسط و ضعیف جامعه از نظر مادّی و غنی‌ترین طبقات از نظر روحی و معنوی بوده‌اند که در شهرهای مختلف نزدیک به مناطق جنگی به شست‌وشوی لباس‌ها و ملافه‌ها و پتوهای آورده‌شده از خطوط مقدّم اقدام کرده و با این کار خود حماسه‌ای بزرگ اما ناگفته و ناشنیده را رقم زدند.

کتاب «حوض خون» روایتی است از خاطرات تعدادی از زنان قهرمان اندیمشک که همچون دیگر زنان قهرمان در اهواز و دیگر مناطق در شهر خود به این کار خطیر و باارزش می‌پرداختند.

آنچه از مطالعه 64 بخش این کتاب که هریک به روایت خاطرات یکی از این بانوان زینبی اختصاص یافته نشان می‌دهد: این شیرزنان از بالاترین درجات عاطفی و معنوی نسبت به دین و سرزمین و انقلاب و امام و خانواده خود برخوردار بوده‌اند.

اغلب این زنان یا مادر شهید و در برخی موارد مادر چند شهید، یا خواهر شهید یا همسر شهید بوده‌اند. متأسفانه برخی از این بانوان نیز در طول سال‌های گذشته از دنیا رفته‌اند یا دچار بیماری بوده و امکان بازگو کردن خاطرات خود را از دست داده‌اند. با اینکه این مهربانوان و حماسی‌زنان در برابر آنچه در راه خدا انجام دادند و علی‌رغم بیماری‌های ناشی از همین فداکاری خود هیچ انتظار و توقّعی نداشته‌اند، امّا باید اذعان کرد که برخی دستگاه‌ها نیز به وظیفه خود در حمایت و رسیدگی به این عزیزان کوتاهی کرده‌اند.

کتاب حاوی مقدمه، 64 بخش روایت خاطره‌ها و سه بخش تصویری شامل تصاویری از محل شست‌و‌شو در سال‌های دفاع مقدّس، تصاویر شهدای منتسب به برخی از این بانوان و تصاویر برخی از زنانی که خاطراتشان در کتاب درج شده، می‌باشد.

و سخن آخر اینکه خواندن این کتاب ربط این حوض‌های خون به حوض کوثر را در فکر انسان تداعی‌ می‌‌کند؛ صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی.

کتاب «حوض خون؛ روایت زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع مقدس» با تدوین و نگارش فاطمه‌سادات میرعالی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب، خاطرات و روایت‌های 64 نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.

روایت بانوان اندیمشکی از رختشویی در «حوض خون»از امدادگری تا ازدواج با جانباز قطع نخاع؛ تلخ و شیرین زندگی «نعمت جان» از روزهای جنگ«دختر تبریز»؛ سیمای دیده نشده زن ایرانی در جنگ تحمیلی/ این زنان سرنوشت جنگ را تغییر دادند

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‌‎توانند با شماره 02142795454 تماس بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس انتشارات راه یار کتاب دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس انتشارات راه یار کتاب زنان اندیمشک دفاع مقدس حوض خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات ناگفته از سرقت بانک ملی توسط کاراگاه پرونده

دریافت 7 MB کد خبر 6090785

دیگر خبرها

  • جزییات ناگفته از سرقت بانک ملی توسط کاراگاه پرونده
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • دفاع متزلزل پرسپولیس پیش از جدال حساس با سپاهان
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • یادی از شهید دفاع و حماسه مجتبی آگلی
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت