Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «حوض خون» از جمله تازه‌ترین آثار منتشر شده توسط انتشارات راه یار است که به روایت زنان اندیمشک از رختشویی در ایام دفاع مقدس می‌پردازد. این اثر که به قلم فاطمه سادات میرعالی تدوین شده، گوشه‌ای از ایثار زنان در هشت سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی کوتاه در صفحه شخصی خود درباره کتاب تازه منتشر شده «حوض خون» نوشت: دفاع مقدّس، عرصه حضور مخلصانه و حماسی تمامی اقشار مردم ایران در دفاع از دین و سرزمین و آیین خود دربرابر تهاجم رژیم بعثی ـ که پشتیبانی وسیع استکبار جهانی را با خود داشت ـ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این گروه‌های مردمی که علی‌رغم گذشت ده‌ها سال از ایثارشان هنوز حتّی داستان فداکاری‌های آنها هم به طور کامل بازگو نشده‌ است، شیرزنانی از میان عموماً طبقات متوسط و ضعیف جامعه از نظر مادّی و غنی‌ترین طبقات از نظر روحی و معنوی بوده‌اند که در شهرهای مختلف نزدیک به مناطق جنگی به شست‌وشوی لباس‌ها و ملافه‌ها و پتوهای آورده‌شده از خطوط مقدّم اقدام کرده و با این کار خود حماسه‌ای بزرگ اما ناگفته و ناشنیده را رقم زدند.

کتاب «حوض خون» روایتی است از خاطرات تعدادی از زنان قهرمان اندیمشک که همچون دیگر زنان قهرمان در اهواز و دیگر مناطق در شهر خود به این کار خطیر و باارزش می‌پرداختند.

آنچه از مطالعه ۶۴ بخش این کتاب که هریک به روایت خاطرات یکی از این بانوان زینبی اختصاص یافته نشان می‌دهد: این شیرزنان از بالاترین درجات عاطفی و معنوی نسبت به دین و سرزمین و انقلاب و امام و خانواده خود برخوردار بوده‌اند.

اغلب این زنان یا مادر شهید و در برخی موارد مادر چند شهید، یا خواهر شهید یا همسر شهید بوده‌اند. متأسفانه برخی از این بانوان نیز در طول سال‌های گذشته از دنیا رفته‌اند یا دچار بیماری بوده و امکان بازگو کردن خاطرات خود را از دست داده‌اند. با اینکه این مهربانوان و حماسی‌زنان در برابر آنچه در راه خدا انجام دادند و علی‌رغم بیماری‌های ناشی از همین فداکاری خود هیچ انتظار و توقّعی نداشته‌اند، امّا باید اذعان کرد که برخی دستگاه‌ها نیز به وظیفه خود در حمایت و رسیدگی به این عزیزان کوتاهی کرده‌اند.

کتاب حاوی مقدمه، ۶۴ بخش روایت خاطره‌ها و سه بخش تصویری شامل تصاویری از محل شست‌و‌شو در سال‌های دفاع مقدّس، تصاویر شهدای منتسب به برخی از این بانوان و تصاویر برخی از زنانی که خاطراتشان در کتاب درج شده، می‌باشد.

و سخن آخر اینکه خواندن این کتاب ربط این حوض‌های خون به حوض کوثر را در فکر انسان تداعی‌ می‌‌کند؛ صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی.

کتاب «حوض خون؛ روایت زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع مقدس» با تدوین و نگارش فاطمه‌سادات میرعالی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب، خاطرات و روایت‌های ۶۴ نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‌‎توانند با شماره ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دفاع مقدس زنان علیرضا مختارپور حوض خون دفاع مقدس حوض خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند


آقای حامد محقق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: این کتابخانه‌ها را ما به عنوان « برنده‌های کتاب » می‌شناسیم. چرا که هم کتاب را به مناطق مختلف می‌برد و هم با ورود کتاب به این مناطق یک « برندگی » ایجاد می‌کنند.
وی گفت:بنابر قانون برای دستگاه‌های مختلف الزاماتی دیده شده که کتاب و کتابخوانی را در مناطق عشایری و روستایی با استفاده از کتابخانه‌های سیار رقم بزنند.
معاون شعر و ادبیات خانه کتاب گفت: این کتابخانه‌ها بهترین راه است برای این که ما در مناطق روستایی و عشایری کتابخانه‌هایی را ببینیم.
وی افزود: بردن کتاب با دوچرخه در کشور‌های اروپایی متداول است و تبلیغات زیادی برای آن می‌شود در حالی که ما هم همین کار را انجام می‌دهیم، اما کمتر درباره آن اطلاع رسانی کرده ایم.
یکی از معاونت‌های مرتبط با امر توسعه کتاب در نهاد کتابخانه‌ها یک سال قبل  طراحی کتابخانه‌های عشایری را شروع کرد و در دستور کار قرار داد.
جدیدترین کتابخانه عشایری ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در خوزستان افتتاح شد.
این کتابخانه با عنوان رویش در بزرگترین سایت عشایری کشور در منطقه فتح المبین شوش با استقرار چادر در میان چادر‌های عشایر و مدارس چادری و کانکسی آنان گشایش یافت.

دیگر خبرها

  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند