موسوی: نیازمند احزاب قوی و مسئولیتپذیر هستیم
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۵۲۵۲
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سید نظامالدین موسوی نماینده تهران در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه یکی از ضعفهای ساختار سیاسی که داریم این است که ما یک نظام حزب قوی نداریم، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما نداشتن نظام حزبی قوی به معنی احزاب مسؤلیتپذیر است، ما الان افرادی که از احزاب داریم مسؤلیتپذیر نیستند، تازه یک پُزی هم هست که افراد میگویند ما وابسته به حزبی نیستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان در ادامه توضیح داد: ما نیاز به حضور حزب مسؤلیتپذیر داریم، حزبی که اخلاق قبول شکست و پیروزی داشته باشد، هم منافع ملی را بفهمد و هم پالایش درونی داشته باشد، اگر نظام حزبی درستی داشته باشیم، بسیاری از مشکلات انتخابات حل میشود، امروز حتی مردم به منجیگرایی سیاسی رسیدهاند یعنی منتظرند یک رابینهودی پیدا شود و از پس فضای هیجانی همه مشکلات را یک شبه حل کند، در حالیکه در عالم سیاسیت چنین چیزی اتفاق نمیافتد.
وی همچنین تصریح کرد: اگر یک نظام حزبی جامع و مسؤلیتپذیری باشد که عواقب کارهای خود را بپذیرد و بابت کارهایی که میکند ضمانت اجرایی بگذارد، بسیاری از ادعاها مطرح نمیشود، حزب مسؤلیتپذیر آن است که بداند در چه جایگاهی ورود پیدا کرده و فردا نگوید نگذاشتند من کار کنم.
موسوی در پاسخ به این سؤال که «متأسفانه در ایران افراد از اینکه خود را به حزبی منتسب کنند ترس دارند و ترجیح میدهند نام حزبی دنبال آنها نباشد» یادآور شد: این ریشه تاریخی دارد و مربوط به الان نیست، از قبل از پیروزی انقلاب به دلیل عملکرد برخی از احزاب ریشه منفی حزبگریزی در کشور ما وجود داشت، باید بدانیم در غرب هم فرآیند شکلگیری احزاب یک فرآیند۲۰۰ ساله بوده نه یک شبه، حتی نظام حزبی هم محصول فرهنگ جامعهشان است.
وی با اشاره به اینکه در ایران بخشی از نگاه منفی محصول اتفاقات تاریخی و بخشی مربوط به عملکرد احزاب است، گفت: برخی هم شاید به این برمیگردد که برخی اتفاقات پوپولیستی در برخی انتخابات رخ داده، اما در هر صورت یکی از اتفاقات مثبتی که میتواند به اصلاح ساختار سیاسی موجود ما کمک کند وجود احزاب مسؤلیتپذیر است.
این چهره سیاسی عنوان کرد: البته نماینده حزب هم وقتی سر کار میآید باید همچنان به دیدگاهها و باورهای حزب پایبند باشد نه اینکه بعد از انتخاب همه چیز را کنار گذاشته و بگوید مردم به من رأی دادند و به باورهای حزب پشت پا بزند، تا حزب در دورههای بعد هم بتواند کمک کند، ضمن اینکه حزب به پالایش درونی افراد هم کمک میکند یعنی در حزب افراد پخته شده و پالایش صورت میگیرد و قطعا افرادی که خروج از مرکز دارند، مشورتپذیر نیستند، تک محورند، جمعگرا نیستند و اداهای الکی در میآورند و ادعاهای پوچ میکنند از دایره انتخاب کنار گذاشته میشوند، البته حزبی که به منافع ملی پایبند باشد و آن را بفهمد و طبق قانون و بر اساس منافع ملی حرکت کند.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در پایان در پاسخ به این مطلب که «ساختارهای موجود مانع شکل گرفتن احزاب، برگزاری انتخابات درست و همچنین عملکرد دولتها میشود» گفت: ساختارهای موجود که ساختارهای مقدسی نیستند، جدای قانون اساسی یک سری قوانین عادی دارید که قابل تغییر هستند، در قانون اساسی احزاب به رسمیت شناخته شدند و قوانین عادی قابلیت تغییر دارد، این را میشود در قوانین عادی مشخص کرد و تغییر داد، تغییرات رفتار دولتها هم زیاد است و بنا به شرایطی تغییر میکند، مثلا ما در دولت آقای هاشمی با عربستان خیلی نزدیک شدیم و مسیر تنشزدایی را پیش گرفتیم اما یک موقع دیگر دچار تنش شدیم، این مسائل در دولتهای مختلف فرق دارد، در مجموع به نظر من حاکمیت به نظر کلان ایده مرکزی مردم کمک میکند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سید نظام الدین موسوی نماینده تهران برنامه بدون توقف نظام حزبی نظام حزب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۵۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
به گزارش سایت امام جمعه مشهد، سید احمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار(ع)نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
ایشان ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَكبنا بِه فَهُوَ شَریك مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق(ع)عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
ایشان تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین استایشان بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کانال عصر ایران در تلگرام