Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:45:02 GMT

مقام مذهبی روس: تلاش های ایران الگویی برای وحدت جهان اسلام است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۵۴۹۰

مقام مذهبی روس: تلاش های ایران الگویی برای وحدت جهان اسلام است

‍‍‍‍‍‍

دریافت 43 MB

مفتی محی الدینوف در حاشیه برپایی خیمه رمضان در مسکو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد که موضوع وحدت بین مسلمانان، از مهم ترین موضوعات و مباحث در جهان اسلام است که متاسفانه در بین ملل اسلامی به آن توجه لازم و کافی نمی شود.  

وی اضافه کرد: ما شاهد تلاش ایران برای رفع اختلافات بین پیروان مذاهب اسلامی و دعوت به گفتمان اسلامی بوده و این رویکرد را ارج می نهیم و معتقدیم که همه مسلمانان باید از چنین رفتار معقولانه و توام با مسئولیت استقبال و از آن در عمل و نه صرفا در حرف و سخن پیروی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون شورای مفتیان روسیه تصریح کرد که همه کشورهای اسلامی باید برای وحدت مسلمانان تلاش کنند و این وظیفه یک یا چند کشور خاص نیست بلکه فراخوان پیامبر اسلام (ص) است که همه کشورهای اسلامی و پیروان همه مذاهب برای این منظور کوشش و اهتمام کرده و از هیچ سعی و تلاشی دریغ نکنند.  

محی الدینوف ضمن مهم خواندن تداوم گسترش روابط مذهبی ایران و روسیه، اظهار داشت: مسلمانان روسی با رضایتمندی به روابط دو کشور می نگرند و ما امیدواریم این روابط روز به روز گسترش بیابد.

مقام ارشد شورای مفتیان روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تلاش های مسلمانان روسیه برای به دست آوردن جایگاه شایسته خود بین امت جهان اسلام حمایت می کند، از این اقدامات ایران قدردانی کرد.  

وی سطح عالی روابط مسلمانان روسیه و ایران اسلامی را مرهون تلاش ها و رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب خواند که همواره بر وحدت بین مسلمانان و پرهیز از هرگونه اقدامات تفرقه افکنانه تاکید داشته و این گونه اعمال را رد کرده و در زمان حاضر نیز این رویکرد از طرف ایران اسلامی پیروی می شود.   

معاون شورای مفتی های روسیه تصریح کرد که ایران برای برقراری صلح و آرامش و برخورداری مسلمانان از برکات آن برنامه ریزی و تلاش می کند و این اقدامات ایران ارزشمند است.

برپایی خیمه رمضان برای تقویت وحدت مسلمانان است 

معاون شورای مفتیان روسیه در ادامه مصاحبه گفت که هر ساله در مسکو در محوطه مسجد شهدا خیمه ماه مبارک رمضان برپا می شود که نشانه توجه فراوان به وحدت مسلمانان از همه مذاهب است.

وی گفت: ما در این خیمه هر روز در ایام ماه مبارک رمضان دعوت به صلح و دوستی می کنیم.

محی الدینوف گفت: در طول ایام ماه رمضان در این خیمه با گنجایش بیش از ۵۰۰ نفر هر روز دعا می کنیم و با دعوت به وحدت مسلمانان، همه با هم افطار می کنیم که باعث تقویت دوستی و اخوت بین مسلمانان روسیه و کشورهای مختلف مقیم مسکو می شود.

  معاون شورای مفتییان روسیه در سخنانی در برنامه روز ایران در خیمه رمضان در روز هفتم اردیبهشت ماه هم  گفت که ایران دارای آب و هوای متنوع از زیباترین کشورهای دارای تمدن باستانی و فرهنگ غنی است که فرهنگ اسلامی به آن غنای بیشتری بخشیده است.

وی در مورد خیمه ماه مبارک رمضان در مسکو، برپایی آن را سنت نیکویی خواند که دهها قوم اسلامی را در روسیه و نیز ملت های کشورهای دیگر را متحد می کند.

محی الدینوف با بیان اینکه مسلمانان از هر مذهبی با یکدیگر دوست شده اند، برگزاری روز ایران در خیمه رمضان را به سفیر ایران در مسکو تبریک و شادباش گفت.

وی با بیان اینکه روابط مسلمانان روسیه بسیار دیرینه است، اظهار داشت: این روابط مانند تاریخ حضور اسلام در روسیه که به ۱۴۰۰ سال می رسد دیرینه است. نخستین جامعه اسلامی در روسیه در شهر دربند در منطقه داغستان شکل گرفت و سال آینده یکهزار و چهارصدمین سال پذیرفتن اسلام در روسیه را جشن می گیریم.

روابط مسلمانان روسیه با ایران توسعه یافته است

معاون شورای مفتی های روسیه خاطرنشان کرد که چه در دوره امپراتوری روسیه و چه در دوره شوروی و چه در دوره روسیه معاصر، مسلمانان روسیه روابط خوبی با ایران داشته و دارند و این روابط همواره رشد کرده است.

وی گفت: زبان فارسی همزمان با زبان های ترکی و عربی زبان سوم بود که در مدارس اسلامی و مساجد روسیه تدریس می شد. در دوره فعلی، روابط دو کشور روسیه و ایران به سطح کیفی جدیدی رسیده و سفرهای مقامهای دوکشور حاکی از این امر است.

وی افزود: نمایندگی های ایران در روسیه در عرصه های فرهنگی و روشنگری بسیار فعال هستند و از آن جمله می توان  دانشگاه جامعه المصطفی، رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و بنیاد ابن سینا و موسسه صدرا را نام برد که فعالیت آنها را نمی توان نادیده گرفت.  

وی در ادامه به فعالیت مرحوم ایت الله محمد علی تسخیری دبیر کل فقید مجمع تقریب مذاهب اشاره و از وی به عنوان نزدیکترین برادر مسلمانان روسیه یاد کرد و گفت: ایشان خاطره نیکی از خود در قلب های ما باقی گذاشت.

محی الدینوف گفت: آرزو می کنیم که مردم ایران آزمون ها و چالش ها را پشت سر بگذارد و ایران اسلامی تبدیل به یکی از ستون های حمایت از دین اسلام در جهان تبدیل شود.

برچسب‌ها روسیه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه ایران روسیه ایران اخبار کنکور مسلمانان روسیه وحدت مسلمانان معاون شورای خیمه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است

حجت الاسلام و المسلمین «سیدعلی قاضی عسکر»، دهه کرامت را فرصت مناسبی برای ترویج سیره ائمه معصومین(ع) دانست و اظهار کرد: مردم طالب معارف و آموزه های دینی هستند، از همین رو اگر بتوانیم از نظر محتوایی پاسخگوی نیازهای روز جامعه و مردم باشیم، در مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی که در جامعه با آن روبرو هستیم و برنامه های دشمن برای معرفی الگوهای غربی به دختران و بانوان، ایام دهه کرامت فرصتی مغتنم برای معرفی الگوهای برتر معرفی شده از سوی جهان اسلام است.

وی با اشاره به برنامه دشمن برای انحراف نسل جوان و تأثیر سوء بر جامعه بانوان، گفت: ضرورت دارد که همه دستگاه ها و مراکز فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تلاش کنند، مبارزه با آسیب های اجتماعی باید به شکل صحیح و با اقناع صورت گیرد و برخوردهای تند نمی تواند اثربخش باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مساجد، دستگاه ها و نهادها، چهره ها و شخصیت های فرهنگی و هنری برای تحقق شعار سال تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت های لازم، با تعامل و همکاری میان مجموعه ها و دستگاه ها می توان برای تحقق شعار سال با مشارکت مردمی تلاش کرد تا شاهد یک جهش اقتصادی در حوزه اقتصادی و صنایع باشیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی