Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از حواشی امینتی دولت تدبیر و امید در هفته اخیر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، با حاضر شدن در برنامه کلاب هاوس به بیان نکاتی عجیب درباره کارنامه عملکرد دولت آقای روحانی و خدمات آن در طول عمر هشت ساله خود پرداخت.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، کلاب هاوس که تقریباً چند ماهی است به ابزاری تبلیغاتی و توجیحی برای جناح‌های سیاسی تبدیل شده، این بار پای معاون اول رئیس‌جمهور را نیز در خود باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که حواشی پیرامون فایل سرقت شده ظریف و اظهارات عجیب او جنجال‌های زیادی را به پا کرده، اسحاق جهانگیری با حاضر شدن در کلاب هاوس و بیان نکاتی عجیب درباره عملکرد دولت تدبیر و امید و برنامه انتخاباتی خود در انتخابات پیش‌رو سعی در آرام کردن اذهان عمومی و تغییر دید آن نسبت به جناح اصلاح‌طلب را داشت.

تناقض در صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور

جهانگیری سخنان خود را با طعنه به کسانی که موافق با بحث‌های اینترنتی در برنامه‌هایی مثل کلاب هاوس نیستند، آغاز کرد و گفت: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه ی دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می‌کنند که از فضای مجازی و توسعه آن، می‌ترسند، می‌گویم که چرا می‌ترسید؟ اتفاقاً شفافیت در همین جا معنا پیدا می‌کند؛ بگذارید مردم آزادانه صحبت کنند.

وی‌ افزود: دولت از همه فعالیت‌های اجتماعی - اقتصادی حمایت می‌کند اما دولت یک ‌بخش است و بقیه بخش‌ها هم‌ باید همکاری کنند. اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی برای اخلال‌گران در این شبکه‌ی اجتماعی ایجاد شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که گویا جهانگیری فراموش کرده‌ است که شدیدترین دوران فیلترینگ و محدودیت‌های مجازی در دوران معاونت وی بر دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است. نمونه بارز آن هم سال ۹۶ و با محدود کردن کامل ابزارهایی مثل تلگرام و قطع کردن چند روزه اینترنت‌های مردم رخ داده است. به درست یا غلط بودن این ماجراها کاری نداریم، اما این که آقای جهانگیری دقیقاً از چه کسی می‌خواهد تا اجازه دهد مردم آزادانه در فضای مجازی حرف بزنند، جای سوال دارد؟

وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بخش دیگر سخنان جهانگیری را به خود اختصاص داده است. معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی مردم در عمر هشت ساله دولت بیان کرد: در دوره‌ی جنگ اقتصادی، وقت موسعی را گذاشتم که کالاهای اساسی برای مردم تامین شود، همینطور برای داروها، هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، هم مسئول اقتصاد مقاومتی، فکر می‌کنم در این زمینه، از اینکه ماندم و خدمت به مردم کردم، کار خوبی انجام گرفت.

جهانگیری بی‌تقصیر در دلار جهانگیری

وی اضافه کرد: ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم. ارز ۱۲۰۰، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد. روزهای اول، دو ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می‌کردیم که باید تک نرخی شود. مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده‌ی ثابتی حرکت کرد. در پایان دولت یازدهم، دلار در کانال سه هزارتومان بود. در سال ۹۵، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای چند ماه قرار بود ارز ۴۲۰۰ باقی بماند. در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد. در آن جلسه بحث سیاست‌های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می‌شد. آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه‌گانه، تصمیم بر این شد که ارز ۴۲۰۰ بماند.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: اینکه گفته شد ارز جهانگیری، باید بگویم وقتی آن شب تصمیم‌گیری شد. اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، پایان تصمیم‌گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه‌ای آقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم. این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه اقایان در موردش اظهار نظر نکردند بعداً به خودشان برمی‌گردد.

سخنان عجیب جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی کشور در طول هشت سال عمر فعالیت دولت این سوال را مطرح می‌کند که آیا وی معاون اول رئیس‌جمهور کشور ایران بوده یا خیر؟

درحالی که ایشان مدعی شده همواره در طول معاونت خود برای تأمین کالاهای اساسی مردم تلاش کرده و هیچ‌گاه نیز کمبودی در این زمینه در کشور وجود نداشته است، اما یادآوری این نکته لازم است که تا همین چندماه پیش کالاهای اصلی سبد غذایی مردم مثل مرغ، روغن، لبنیات و ... هم با کمبود مواجه بوده‌اند و هم با افزایش قیمت بی‌سابقه روبه رو شده‌اند.

نکته بعدی صحبت‌های جهانگیری درباره ارز دولتی و یا همان "دلار جهانگیری" بوده است. نکته جالب اظهارات جهانگیری اینجا بود که او هیچ‌گاه ارز جهانگیری را تدبیری از جانب خود ندانسته است و طبق معمول همیشه که معاون اول رئیس‌جمهور و باقی مسئولان تدابیر و اعمال اندیشیده شده را دست پخت دیگر مسئولان کشوری دانسته‌اند، جهانگیری نیز دلار جهانگیری را تدابیر سران قوه کشور دانست و به نوعی خود را قربانی آن‌ها بیان کرد. یعنی همان سیاستی که بارها جهانگیری پس از وقوع مسائل حساس اتخاذ کرده است.

گردن نگرفتن ارز جهانگیری از سوی معاون اول رئیس‌جمهور از یک سو جای بحث دارد و از طرفی دیگر ادعاهای عجیب او مبنی بر ثابت نگه‌داشتن ارز در سال‌های اخیر با وجود نوسانات بالای بازار آن، بسیار بحث برانگیز است.

سناریوی همیشگی دولت تدبیر و امید؛

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات گذشته و نقش اصلاح‌طلبان در آن بیان کرد: آقای روحانی خودشان هیچ وقت نگفته‌اند که اصلاح طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح طلب تشکیل داده، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده است. اتفاقا پست‌های کلیدی هم در دست کسانی است که سبقه اصلاح‌طلبی دارند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در دو انتخابات گذشته با حمایت از روحانی می‌خواستند، قطعنامه‌های تحریمی رفع شود و روند توسعه ایجاد شود.

معاون اول دولت در پاسخ به سوالی گفت: مجلس فعلی مجلس طرح‌هاست، درحالی که ۱۰۰ لایحه دولت دارد خاک می‌خورد. لایحه شفافیت و تعارض منافع و هشت لایحه دیگر دولت، علی‌رغم گذشت زمان بسیار، حتی در مجلس اعلام وصول نشده و این حتماً خلاف قانون اساسی است. البته مجلس حق دارد رد کند، ولی حق ندارد آن را اعلام وصول نکند.

وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد در ۱۱ بند از من شکایت کرد. در مرحله دادسرا رفتم و دفاع کردم از خودم و در نهایت منع تقعیب صادر شد. یکی از فسادهای دوره احمدی نژاد بابک زنجانی بود. با ۴ امضای وزیرش، بیش از ۱.۷ میلیارد دلار به زنجانی نفت دادند. نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت. ایشان یک کاری کرده که ما تا ۵۰ سال دیگر نمی‌توانیم به پول‌هایمان دسترسی پیدا کنیم .

جهانگیری بیان کرد: هر وقت درمورد شرایط دولت احمدی‌نژاد صحبت می‌شود، آدم اعصابش خورد می‌شود، چراکه شرایط بسیار بدی ایجاد کردند. حرف‌های زیادی برای گفتن با مردم دارم.

معاون اول دولت حسن روحانی طبق معمول دولت تدبیر و امید به شکوه و گلایه از دولت احمدی‌نژاد پرداخت و مشکلاتی که کم و بیش هنوز در بخش‌های دیپلماسی و معیشتی مردم وجود دارد را گردن دولت پیشین خود انداخت. درحالی که بسیاری از افزایش قیمت‌های ارزی و کالاهای معیشتی در دوران روحانی و دولت او رخ داده است اما گویا دولت فعلی به هیچ وجه قصد قبول کردن آن را ندارد.

دعوت به صلح جهانگیری در موضوع ظریف و حاج قاسم

بخش پایانی صبحت‌های معاون دولت مربوط به حواشی اخیر پیرامون انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف با سعید لیلاز بوده است.
معاون اول رئیس جمهور در رابطه با مطالب مطرح شده در فایل صوتی ظریف نسبت به میدان و دیپلماسی گفت: سردار سلیمانی فقط فرمانده میدان نبود بلکه او به نقش تعیین کننده مذاکره در حل مسایل باور داشت داشت. او در خیلی از مذاکرات حضور داشت و بسیار مذاکره می‌کرد.

او اساساً در سفری شهید شد میخواست با نخست وزیر عراق درباره مذاکره با عربستان و موضوع یمن مذاکره کند. سردار سلیمانی از هوشمندی و دلسوزی بالا برخوردار بود و شخصیت همه‌جانبه‌ای داشت.

لقب سردار دلها که مردم به او دادند فقط از میدان برآمده نبود بلکه این لقب محصول گذشتنش از منافع شخصی و جناحی و دغدغه ایران داشتن و از تلاشهای بسیارش برای حل مسایل و دشواری‌های سیاسی به وجود امده بود.

رییس‌جمهور به وزارت اطلاعات ماموریت جدی داده که منشا افشای فایل صوتی و رسیدن آن به شبکه سعودی ایران اینترنشنال را پیدا کنند. باید مواظب باشیم در میدانهای بازی که دیگران با اهداف مختلف می‌خواهند وضع کنند، قرار نگیریم. میدان و دیپلماسی هر دونقش جدی دارند و میدان در منطقه ما موضوعی بسیار حساس است. حاج قاسم می‌دانست که اگر داعش سوریه را بگیرد به سمت ایران خواهد آمد لذا همه تلاش خود را گذاشت تا داعش را شکست بدهد.

بخش پایانی صبحت‌های جهانگیری نیز جای حرف بسیار دارد. در وهله اول جهانگیری بسیار تلاش کرده تا حدالامکان نشان دهد ظریف در دیپلماسی و میدان همراه جدی قاسم سلیمانی است و هیچ گاه اختلافی با او نداشته است.

معاون اول دولت در ادامه سعی کرده تا حواشی که پیرامون فایل صوتی ظریف پیش آمده را دسیسه معاندین بخواند و هرگونه تحرکات داخلی درباره آن را بازی کردن در میدان دشمن بیان کرده است. نکته قابل تامل موضع‌گیری‌ جهانگیری اینجاست که او هیچ‌گاه ظریف را به خاطر صحبت‌هایی که انجام داده محکوم نکرده است و یا حتی در حد گلایه نیز چیزی نگفته، تنها نکته‌ای که در این باره از سوی اسحاق جهانگیری گفته شده، دستگیری هرچه سریع تر عاملان این سرقت است و لاغیر‌.

ادامه پروژه فاصله‌گذاری جهانگیری با روحانی: قهر کردم؛ مخالف بودم و در تصمیمات نبودم ‌

شب گذشته اسحاق جهانگیری در کلاب‌هاوس تلاش کرد با روحانی و دولتش فاصله گذاری کند حال آنکه در سال ۹۶ کاندیدای پوششی او بود و معاونت اولی روحانی را داشت؛ حتی دلار جهانگیری را هم سعی کرد از دوش خود بردارد. بخش‌هایی از اظهارات او را بخوانید:‌

من در دور دوم، در تغییر هیچ معاون وزیری نقش نداشتم، تماما در دفتر رئیس جمهوری تصمیم گیری می‌شود، من فقط بعد از اینکه حکم داده شود، خبردار می‌شدم.‌

مطلبی که راجع به منشی گفتم، اولین نفری که از من سئوال کرد، اقای رئیس جمهور بود؛ به اقای روحانی گفتم من از یک موضوعی ناراحتم؛ رفتم در جلسه می‌بینم فردی به نام وزیر صنعت معرفی شده، در حالیکه خبر نداشتم اما صنعتگران از من توقع داشتند و می گفتند یک کسی که تحصیلاتش الهیات است، باید وزیر شود؟ من هم در پاسخ، آن حرف ها را زدم.‌

در ابتدای دولت دوازدهم من به آقای روحانی پیشنهاد دادم که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.

با پیشنهاد آقای هاشمی و آقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال ۹۶ وارد صحنه انتخابات شدم.

در بحث بنزین، من در سال 98، در جلسه سران سه قوه، من پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم، پیشنهاد داشتم که بنزین به جای اینکه به خودرو دهیم.......برخورد بدی با من شد....قهر کردم...گفتم دیگر نمی‌آیم و دیگر ادامه نمی‌دهم...‌

اینکه گفته شد ارز جهانگیری، وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود تصمیم‌گیری کردند.‌

در پایان تصمیم‌گیری، اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه‌ای رئیس جمهور پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند؛ من ابتدا مخالف بودم اما بعد بخاطر تصمیم جمع من اعلام کردم.‌

دین خودم را به مردم ایران فراموش نکردم؛ من سعی و تلاش خودم را حرکتم؛ من در بخش امنیتی مثلا هیچ وظیفه ای بر دوشم نبود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جهانگیری دولت روحانی ظریف حاج قاسم سلیمانی معاون اول رئیس جمهور دولت تدبیر و امید اسحاق جهانگیری دلار جهانگیری ارز جهانگیری آقای روحانی تصمیم گیری احمدی نژاد فایل صوتی کلاب هاوس هیچ گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه

امیر آشتیانی در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران  به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ونزوئلا گفت: حدود 10 سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزای برخوردار است.

وزیر دفاع تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

آشتیانی با اشاره به  کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به 40 هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است  تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر  اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاستهای دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا( سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت های زیمباوه را برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران بیشتر می کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف  آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • ثبت تصویری از خودروی عجیب یک روحانی در شهر قم
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه