Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی-چهارمحال و بختیاری|نزدیک به 50 روز تا انتخابات ریاست جمهوری مانده اما برخلاف تجربه دوره‌های گذشته که از ماه‌های قبل از رای‌گیری تنور انتخابات داغ می‌شد، این روزها شور سیاسی آنطور که باید احساس نمی‌شود؛ این موضوع بهانه‌ای شد تا در روزهای منتهی به انتخابات با برگزاری سلسله جلساتی، به شبهات و سوالات موجود در فضای عمومی جامعه پاسخ دهیم و از این طریق شور انتخاباتی را به رگ‌های مردم تزریق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته اولین جلسه از این سلسله جلسات با حضور عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و تعدادی از فعالان سیاسی و دانشجویی در دفتر خبرگزاری برگزار شد. (جزییات این جلسه را اینجـــــــــــــا و اینجــــــــــا ببینید)

در دومین جلسه از جلسات پرسش و پاسخ، مراد کاظمی عضو شورای ائتلاف و دبیر حزب موتلفه اسلامی در چهارمحال و بختیاری پاسخگوی سؤالات و شبهات بود.

چگونه سیاست‌های غلط دولت، باعث کاهش شور سیاسی شد؟

 

کاظمی: انتخابات بحث مهمی برای نظام جمهوری اسلامی است اما این روزها شاهد دلسرد شدن بخشی از مردم نسبت به انتخابات هستیم که قسمتی از آن حتما متاثر از شیوع ویروس کروناست، اما عملکرد بد دولت نیز به این امر دامن زده است.

متاسفانه دولت تدبیر و امید با بی‌تدبیری در ایام نوروز و برداشتن محدودیت‌ها باعث شیوع بیش از حد ویروس کرونا در روزهای منتهی به انتخابات شد و زمانی که باید تنور انتخابات داغ باشد، مردم عملا قادر به انجام هیچ فعالیتی نیستند.

سیاست حاکمیت، دوقطبی‌زدایی از فضای سیاسی است

دوقطبی کردن فضای کشور در این روزهای پایانی دولت زیان‌های زیادی برای نظام جمهوری اسلامی به وجود می‌آورد، پس بهتر است در حال حاضر فضای کشور را دوقطبی نکنیم.

اگر به یاد داشته باشید در رقابت سال 84 یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود با فشارهایی به کارزار انتخابات بازگشت تا فضای دو قطبی در کشور به‌وجود نیاید؛ یا در همین انتخابات گذشته به نظر من، صلاحیت حسن روحانی برای جلوگیری از دوقطبی شدن فضای سیاسی تایید شد؛ که این مثال‌ها نشان می‌دهند سیاست حاکمیت دوقطبی‌زدایی در انتخابات‌هاست.

دست و پا زدن اصلاح‌طلبان برای حذف نشدن از سپهر سیاسی کشور

در حال حاضر با توجه به هزینه‌هایی که رئیس‌جمهور سابق به نظام تحمیل کرده و شرایط بسیار سخت اقتصادی و معیشتی که رئیس‌جمهور فعلی ایجاد کرده است، مردم خود را لبه پرتگاه احساس می‌کنند و به همین دلیل برای مشارکت در انتخابات دچار تردید هستند.

اینجاست که احزاب و تشکل‌ها و فعالان سیاسی در سطوح مختلف، باید با انجام فعالیت‌ها و تبیین اهمیت انتخابات، مردم را به آینده امیدوار کنند و بینش افراد را بالا ببرند تا در انتخابات 1400 نیز شاهد حضور حداکثری مردم در صحنه باشیم.

اصلاح‌طلبان در روزهای پایانی دولت‌ مورد حمایت‌شان در تلاش هستند با برجسته کردن افرادی مانند عارف و پزشکیان که تا به امروز هیچ خط قرمزی را رد نکرده‌اند و ارزش‌ها را رعایت کرده‌اند، بتوانند گزینه‌هایی برای ارائه به فضای سیاسی کشور داشته باشند؛ اینکار علاوه بر پیشگیری از مرگ سیاسی جناح مذکور، باعث می‌شود با بی‌رقیب نگذاشتن جناح مقابل، شانس پیروزی در انتخابات را داشته باشند.

رضا مختاری (فعال سیاسی): شورای ائتلاف برای وحدت چه برنامه‌هایی دارد؟
در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در گام اول اجماع خوبی روی آیت الله رئیسی شکل گرفته، که اگر ایشان حضورشان در انتخابات قطعی شود، تقریبا کار تمام است.

اما سناریوی دوم مربوط به چینش معادلات بدون حضور آقای رئیسی است؛ که در این صورت باید هر 12 کاندیدای جریان انقلاب مورد بررسی قرار گیرند و بر اساس سازوکاری که شورای ائتلاف در کشور پیش‌بینی کرده، از دل این 12 نفر، روی دو کاندیدا و در گام بعدی نهایتا روی یک گزینه به اجماع برسیم.

بدون شک سیاست شورای ائتلاف، تکثرزدایی از کاندیداهای انقلابی است، که تجربه بارها اثبات کرده، این تعدد گزینه‌ها موجب شکست خواهد شد.

 آیا پیروزی اصلاح‌طلبان در گرو مشارکت حداکثری است؟

علی جمشیدی(منتقد شورای ائتلاف): برخی اعتقاد دارند مشارکت حداکثری باعث پیروز شدن اصلاح‌طلبان می‌شود و آیا درست است که ما حضور مردم در پای صندوق‌های رای را به حداقل برسانیم تا فردی انقلابی پیروز میدان شود؟ برخی می‌گویند دو ویژگی اصلی مقبولیت و رای آوردن کافی است در صورتی که اگر کسی اصلح است باید برایش رای بسازیم و با سلام و صلوات وارد میدانش کنیم. مقبولیت کجای گفتمان دینی ما وجود دارد که شوراهای ائتلاف و وحدت دنبال مقبولیت هستند؟

مراد کاظمی: در خصوص پاسخ به سؤال شما من چند نکته عرض کنم، شما یک رصد مختصری در فضای سیاسی داشته باشید تا متوجه شوید امروز اصلاح‌طلبان بیشتر دغدغه افزایش مشارکت را دارند یا نیروهای انقلاب!

در استان ما، همین مؤتلفه یا مجمع اصولگرایان یک طرحی آماده کردند بالغ بر 10 صفحه که حاوی ده‌ها راهکار عملیاتی برای افزایش مشارکت در کشور است، این طرح را ما به وزیر دولت فعلی پیشنهاد دادیم، درصددیم در جلسه‌ای در روزهای آینده برای مدیران سیاسی وزارت کشور این طرح را تبیین کنیم؛ حالا شما معتقدید ما از مشارکت بالا در انتخابات روی گردانیم!

اگر مشی جریان انقلاب، غیر از فرمان رهبر انقلاب باشد که مشارکت بالا اولویت اول و اصل می‌باشد، باید در اصالت این جریان شک کرد

اگر مشی جریان انقلاب، غیر از فرمان رهبر انقلاب باشد که مشارکت بالا اولویت اول و اصل می‌باشد، باید در اصالت این جریان شک کرد؛ من امروز بدون لکنت زبان و صراحتا عرض می‌کنم هیچ جریانی در کشور امروز به اندازه جریان انقلاب خواهان افزایش مشارکت نیستند.

حزب‌هراسی، چالش مهمی در فضای سیاسی کشور است

یکی از مشکلات در این برهه زمانی نقص در تشکل‌هاست که قریب به 80 درصدشان روی فضای مجازی اشرافیت کافی ندارند تا بتوانند مردم را جذب احزاب کنند و نمی‌توانند با بدنه مردم ارتباط برقرار کنند و اگر چراغ تشکیلات روشن نباشد ما طیف حداقلی در جامعه را نیز از دست می‌دهیم.

امروز مردم با افتخار اعلام می‌کنند که عضو هیچ حزبی نیستند؛ درحالی که این با جمهوریت منافات دارد

20 درصد مشکلات هم به دولت‌ها برمی‌گردد چرا که در جمهوریتی که در نظام اساسی وجود دارد می‌گویند افتخار ما این است که عضو حزب و گروهی نیستیم و این مورد باعث بدبینی مردم به این احزاب می‌شود و باید فعالیت احزاب و گروه‌ها به درستی برای مردم تبیین شود.

متاسفانه امروزه رسانه‌های خارجی با سرعت زیاد در حال شست‌وشوی مغزی مردم کشورمان هستند و ما باید سعی کنیم تا می‌توانیم جلوی این پیشرفت را بگیریم و در جامعه روشنگری کنیم.

ملاحظات احتمالی آیت الله رئیسی برای ورود به عرصه انتخابات

یکی از ملاحظاتی که برای حضور آقای رئیسی وجود دارد موضوع حکم مقام معظم رهبری به ایشان است؛ اگر وارد انتخابات شود و از قوه قضائیه کنار بکشد برخی شبهه پراکنان می‌گویند که آقای رئیسی گزینه حاکمیت است؛ مثل آن آقایی که قبل از ثبت‌نام در انتخابات وارد دفتر مقام معظم رهبری می‌شد و بعد بلافاصله می‌رفت وزارت کشور و ثبت‌نام می‌کرد! شاید با این ترفند می‌خواست تلقین کند که حضور من به تایید رهبر انقلاب رسیده است!

اما در موضوع آقای رئیسی یک ملاحظه دیگر هم وجود دارد که در شرایط فعلی هم در نظرسنجی‌ها اقبال خوبی روی وی وجود دارد و هم گزینه‌ایست که بالقوه توان ایجاد وحدت در سطح بسیار بالایی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین با شناختی که از آقای رئیسی و ولایت‌پذیری وی داریم، اگر بخواهد وارد انتخابات شود باید با رعایت ملاحظاتی باشد که ورود ایشان را تصمیم حاکمیت و نظام تلقی نکنند.

نرجس السادات موسوی: چه اقداماتی در استان برای ستادهای استانی انجام شده است؟ آیا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؟

ببنید در بالا هم عرض کردم، همه چیز گره خورده به حضور یا عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات است؛ ولی اجمالا تاجایی که سراغ دارم برخی از کاندیداها دنبال چینش نیرو و گزینش افراد برای ستادهایشان هستند، اما اینکه بگویم رسمی ستادی تشکیل شده یا فعالیتی آغاز شده، خیر؛ خود ستادها هم در سردرگمی آمدن یا نیامدن آقای رئیسی هستند.

شاید جالب باشد که در برخی از شهرستان‌ها افرادی خودجوش تماس گرفتند و درخواست آغاز به کار فعالیت ستادی برای آقای رئیسی داشتند که با مخالفت جدی مرکز و استان روبه رو شد؛ اما تاجایی که اطلاع دارم گروه‌های خودجوشی در برخی از شهرستان‌ها بدون هماهنگی با مرکز درصدد برنامه‌ریزی و هماهنگی برای آغاز فعالیت‌ها هستند.

انتهای پیام/68035

منبع: فارس

کلیدواژه: جریان انقلاب شورای ائتلاف اصلاح طلبان فضای سیاسی آقای رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا

حوزه‌های علمیه کشور برای دهه کرامت تدارک ویژه دیده و در هزار نقطه کشور و ۴۰۰ نقطه جهان برنامه‌ خواهند داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محسن اراکی در دیدار اعضای ستاد ملی دهه کرامت، گفت: پیش از امام رضا(ع) مذهب تشیع در انزوا قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه در آثار شعرا و هنرمندان می‌توان به این موضوع یقین پیدا کرد، افزود: این موارد موضوعاتی است که هنوز به درستی در تاریخ تحقیق نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبیین این نکات موجب می‌شود مردم قدر وضعیت امروز تشیع را بدانند، گفت: عجیب‌ترین پدیده اجتماعی عشق مردم به اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه نقش اولاد امام کاظم(ع) در انتشار این عشق و جوشش بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دهه کرامت انجام می‌شود نیز به معنای ترویج و تقویت این عشق و جوشش است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه این عشق و شور باید به جریان اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: در دوران صفویه برخی مداحان با حضور در بازارها به نوحه خوانی می‌پرداختند که یک اقدام بسیار موثر در تربیت مردم بود.

وی با اشاره به اینکه ارزش دهه کرامت باید حفظ شده و به یک اقدام روتین تبدیل نشود، گفت: مراسم دهه کرامت باید زنده، با روح و پویا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولاد امام کاظم(ع) در کشور کانون‌های جریان فرهنگی هستند، افزود: اولاد امام کاظم(ع) محبت اهل بیت(ع) و اسلام را در نقاط مختلف به صورت یک جریان اجتماعی ترویج دادند.

وی با اشاره به اینکه مسئله حب اهل بیت(ع) در تمام جریانات اسلامی وجود دارد، بیان کرد: هیچ جریان اجتماعی به قدرت و گستردگی جریان محبت اهل بیت(ع) وجود ندارد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه تمام کار اهل بیت(ع) معجزه و فرابشری است، افزود: باید این معجزات را تبدیل به داستان و فیلم کرده و به مردم معرفی کرد.

نماینده حوزه‌های علمیه کشور در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در دیدار با آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: به عنوان حوزه علمیه اعتقاد داریم که دهه کرامت باید طراوت بخش باشد.

حجت الاسلام سید حسن طیب حسینی با اشاره به اینکه برنامه‌های دهه کرامت باید امید افزا، نشاط آفرین و مروج شادی حلال باشد، افزود: شعار جهاد تبیین باید یکی از برنامه‌های محوری در دهه کرامت باشد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تلاش داریم از ترویج برنامه‌های بدون وجاهت شرعی جلوگیری شود، عنوان کرد: به عنوان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در طول دهه کرامت در هزار نقطه کشور و 400 نقطه جهان برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی از تولید محتوای فاخر، به روز و مورد نیاز اقشار مختلف در قالب‌های مختلف یاد کرد و گفت: حدود 5 هزار مورد از این محتواها از هم‌اکنون قابل استفاده است.

 طیب حسینی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های ملی و بین المللی در دستورکار حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است