Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:51:20 GMT

کمک مالی به بی‌بی‌سی؛ سرمایه‌گذاری لندن در حوزه قدرت نرم

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۸۷۲۹

کمک مالی به بی‌بی‌سی؛ سرمایه‌گذاری لندن در حوزه قدرت نرم

به گزارش ایرنا، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه اعلام کرد که ۸ میلیون پوند برای آنچه وی پروژه «مقابله با شایعات مضر و گزارش‌های نادرست و تقویت حضور در فضای مجازی» خواند ، به بی‌بی‌سی اختصاص داده است.

انگلیس امیدوار است تا به این ترتیب با جذب مخاطب، قدرت نرم خود را در سراسر جهان گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، این بودجه در چارچوب طرح بازنگری سیاست های امنیتی و دفاعی دولت اختصاص یافته که بر حفاظت از کشور دربرابر تهدید دولت‌های متخاصم تاکید دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی است: در دنیایی که دولت‌ها و گروه‌های جنایت‌کار اخبار را برای مقاصد غیرقانونی تحریف می‌کنند این مهم است که از اهداف گزارش‌دهی مستقل در سراسر جهان حمایت شود. وی مدعی شد که کمک مالی جدید دولت به سرویس جهانی بی‌بی‌سی باعث توسعه خبرنگاری بی طرف و مقابله با تحریف حقیقت در سراسر جهان می‌شود.

در همین حال تیم دیوی مدیرعامل بی‌بی‌سی ضمن استقبال از گشاده‌دستی جدید دولت ادعا کرد که این اعتبار در راستای تامین اهداف مورد نظر دولت مصرف خواهد شد. وی مدعی شد: درحالی که دنیا به مقابله با همه گیری کرونا ادامه می‌دهد، نقش مثبت سرویس جهانی بی‌بی‌سی برای ارائه اخبار قابل اعتماد و بی طرفانه بیش از هر زمان دیگری مهم نبوده است.

این تحول درحالی صورت می‌گیرد که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد اعتماد عمومی مردم انگلیس به شبکه بی‌بی‌سی که بابت آن حق اشتراک می‌پردازند طی یک سال گذشته رو به افول بوده است.

تحقیقات نشریه تایمز حاکیست که نیمی از جمعیت انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌بی‌سی دیگر بیانگر ارزش‌های مورد علاقه‌ آن‌ها نیست و ارزش تماشا را ندارد. این در حالیست که سال گذشته حدود یک سوم افکار عمومی چنین تصوری داشتند. گفته می‌شود که پوشش نامناسب این شبکه در یک سال گذشته از تحولات برگزیت و همه‌گیری کرونا باعث افزایش نارضایتی‌ها علیه این رسانه در این کشور شده است.

اخیرا هم پوشش خبری گسترده درگذشت همسر ملکه انگلیس باعث اعتراض بی‌سابقه افکار عمومی به این شبکه شد. گفته می‌شود بیش از یکصد شکایت علیه بی‌بی سی نزد سازمان ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای انگلیس ثبت شده که به تعبیر نشریه گاردین سابقه نداشته است.

کاهش محبوبیت بی‌بی‌سی زمانی پر رنگ‌ و برجسته‌تر می‌شود که تحقیقات نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای انگلیس موسوم به آکفام نشان می‌دهد که این شبکه رسانه‌ای بلحاظ بی‌طرفی، پایین‌تر از رقبای خود نظیر آی‌تی‌وی، کانال ۴، کانال ۵ و اسکای رفتار کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۵۴ درصد بزرگسالان در انگلیس معتقدند که اخبار بی‌بی‌سی بی طرف نیست.

همچنین تحقیقات موسسه افکار سنجی یوگوو حاکیست که ۴۴ درصد مردم انگلیس معتقدند که این شبکه رسانه‌ای ارزش‌های آن‌ها را نادرست انعکاس می‌دهد. از این میان ۴۸ درصد افراد مسن بر این باورند که بی‌بی‌سی بیانگر نگاه‌ ان‌ها نیست. این وضعیت در شمال انگلیس ۵۱ درصد و در اسکاتلند ۴۷ درصد گزارش شده است.

اما نکته جالبتر اینجاست که تماشای بی‌بی‌سی درحالی برای شهروندان انگلیسی با پرداخت حق اشتراک همراه است که سرویس جهانی این رسانه در خارج از کشور رایگان ارائه می‌شود.

البته از آنجا که هزینه‌های سرسام‌آور این رسانه دولتی با دریافت حق اشتراک تامین نمی‌شود، بودجه آن توسط دولت تعیین و از سوی مجلس تصویب می‌شود. لذا طبیعی است که هزینه کرد بودجه هم بر اساس سیاست‌های کلان کشور تحت نظارت دولت صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها شبکه بی بی سی انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه بی بی سی انگلستان شبکه بی بی سی انگلستان اخبار کنکور بی بی سی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند

آفتاب‌‌نیوز :

 شاید فکر کنیم شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران مانع از سفر توریست سلامت به ایران می‌شود، ولی واقعیت تلخ این است که حتی افراد مقید و مذهبی عراقی هم در حال کج کردن مسیرشان از مشهد و تهران به سمت مسقط هستند. چرایی این اتفاق درحالی‌که مسئولان وزارت بهداشت دائما بر جذب توریست سلامت تاکید می‌کنند قابل تامل است.

واقعیت این است که متاسفانه بعضی انجمن‌های پزشکی تخصصی با پوشیدن قبای مردم‌دوستی و دلواپسی برای سلامت مردم قصد دارند انحصار خاصی در فعالیت‌های پزشکی به‌خصوص حوزه زیبایی ایجاد کنند. بخواهیم یا نخواهیم هزاران پزشک عمومی و متخصص در ایران وارد حوزه زیبایی شده‌اند که به‌شدت مورد توجه توریست‌های سلامت است. اما متاسفانه شاهد هستیم گروه‌های خاص بعضا با لابی و فشار و نفوذ بر وزارت بهداشت می‌خواهند محدودیت‌های بیش از پیش برای پزشکان شاغل ایجاد کنند. درواقع می‌توان گفت انجام کار‌های زیبایی غیرعلمی و غیرقانونی برای آرایشگران به‌غایت راحت‌تر است تا یک پزشک عمومی یا متخصص!

«هرکس این شرایط را قبول ندارد بگوید بلیت هواپیمایش را هم می‌گیرم برود.» این واکنش یکی از استانداران کشور به گلایه‌های پزشکان است. از قضا استاندار مورد نظر پزشک هم هست! کج‌سلیقگی‌های مسئولان و رسانه‌ها در قبال کادر درمان و پزشکان و پرستاران شاید یکی از دلایلی باشد که توریسم سلامت را تحدید و تهدید می‌کند.

طبق بررسی‌های آماری، پرستاران که یکی از ستون‌های مهم امر توریسم سلامت هستند، طی چند سال گذشته در کنار پزشکان به صدرنشین‌های خروج از کشور تبدیل شده‌اند. آیا پزشکان متبحر در حوزه زیبایی و پوست و مو وقتی با موج رسانه‌ای انبوه علیه عمل‌های زیبایی در رسانه‌ها مواجه می‌شوند باید امیدوار به بقای این صنعت در کشور باشند؟ محدودیت برای کلینیک‌های زیبایی در شهر‌های توریستی و حتی زیارتی از سوی افراد خارج از حوزه سلامت باعث جذب توریست سلامت می‌شود یا دفع آن؟

چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم اقتصاد سلامت و درمان‌محور یکی از راه‌های کسب درآمد و رونق و جهش اقتصادی است. این جهش و رونق بدون شک با جذب سرمایه امکان‌پذیر است. سرمایه‌هایی که حتی محدودیت‌های مالی و تحریمی وضع‌شده بر ایران نمی‌تواند مانع واردات آن شود. عایدی سرمایه وارداتی برای انجام فعالیت‌های درمانی تنها به رونق حوزه سلامت منجر نمی‌شود. یک توریست سلامت می‌تواند همراه داشته باشد و از صنعت‌های هتل‌داری و گردشگری و... ایران هم بهره‌مند شود.

برنامه‌ریزی فوری و عاجل برای امر توریسم و گردشگری سلامت باید در اولویت قرار بگیرد تا ایران از توانایی تبدیل شدن به هاب حوزه سلامت عقب نماند! یادمان نرفته چند سال پیش صف‌های ایرانی‌هایی که برای تزریق واکسن در مرز‌های شمال‌غربی و شمالی کشور ایجاد شده بود. این صف‌ها باید معکوس شود؛ و صد البته اگر خودمان را با آمار‌های درمان اتباع افغانستانی در ایران به‌عنوان گردشگر سلامت گول نزنیم!

دیگر خبرها

  • حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت
  • نقش مهم رسانه در عملیات طوفان الاقصی و رویدادهای پس از آن/دست برتر رسانه‌های مقاومت در تبیین جنایتهای رژیم صهیونیستی
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • در حمله با چاقو در لندن ۴ نفر زخمی شدند
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران