Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علیرضا بیگلری, رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به روند موفق تولید و کارآزمایی واکسن داخلی، گفت: تا خرداد امسال یک میلیون دز واکسن کرونا داخلی تولیدی این مرکز آماده تزریق می‌شود و در صورت تایید تولید انبوه، از تیر ماه نیز هر ماه یک میلیون دز واکسن تولید و آماده تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در مراسم آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن داخلی کرونا (تولید مشترک انستیتوپاستور و انستیتو فینلای کوبا) در همدان، اظهار داشت: به دنبال آغاز  همه گیری ویروس کرونا، همه دانش بشری در برابر این ویروس به چالش کشیده شد و این ویروس برای همه کشور‌ها چالش ایجاد کرد و نشان داد هیچ کشوری دانش بیشتری درباره این ویروس ندارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: تفاوت ایران با سایر کشور‌ها در مواجهه با ویروس کرونا این بود که ما در اوج تحریم ناجوانمردانه وارد بحران کرونا شدیم و سازمان‌های جهانی انتظار نداشتند که ایران به عنوان نخستین گلوگاه از عهده تشخیص ویروس و اقدام موثر برای مقابله با آن از طریق تولید واکسن برآید.

بیگلری گفت:، اما انستیتوپاستور ایران با ۱۰۰ سال قدمت نشان داد همانند دوره شیوع طاعون، وبا و آبله امروز هم دژ مستحکم مرزبانی امنیت سلامت کشور است بنابراین در همان روز نخست بحران، این مرکز علمی تشخیص این ویروس را با طراحی شیوه‌های تشخیص و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی بر عهده گرفت.

او ادامه داد: با وجود اینکه هیچ امکاناتی وجود نداشت، اما روزانه ۲ تا سه هزار کیت تولید شد و به علت متوقف شدن بیشتر محموله‌های خریداری شده در فرودگاه ها، تصمیم سخت محدود شدن تست‌ها به بیمارستان‌ها به جای خیابان‌ها اتخاذ شد در حالی که سازمان جهانی معتقد به انجام آزمایش در سطح خیابان بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هر چند سازمان جهانی معتقد به سه نوبت آزمایش کووید ۱۹ از هر نفر بود، اما با در پیش گرفتن این شیوه با سه هزار کیت موجود تنها امکان پاسخگویی به یک هزار نفر را داشتیم بنابراین با بهره گیری از دانش فنی به این نتیجه رسیدیم که به جای سه ژن یک ژن موجود در بدن مورد آزمایش قرار بگیرد.

بیگلری اظهار داشت: هر چند اتخاذ این تصمیم در انستیتو پاستور ایران موجب ایراد گرفتن سازمان بهداشت جهانی شد، اما سه هفته بعد از این موضوع نماینده سازمان بهداشت جهانی هر ۲ تصمیم اتخاذ شده مبنی بر «تست محدود با اولویت بیمارستانی» و «آزمایش یک ژن به جای سه ژن» را به عنوان پروتکل جهانی انتخاب و به همه کشور‌ها ابلاغ کرد.

او با بیان اینکه موفقیت ایران در این زمینه مرهون دانش فنی و بومی است، گفت: آن‌ها انتطار داشتند ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران در ماه نخست شیوع ویروس کرونا فوت کنند، ولی با وجود اینکه کمکی از بیرون کشور دریافت نشد، آزمایش ها در عمق شهر‌ها و آزمایشگاه‌ها برقرار و شرکت‌هایی راه اندازی شد به نحوی که امروز توان بررسی و تشخیص همه جهش‌های این ویروس را داریم.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی در کشور شکل گرفته و این بزرگترین سرمایه‌ای است که در اوج تحریم و بیماری کووید ۱۹ در کشور راه اندازی شد.

بیگلری ادامه داد: موضوع تامین واکسن بعد از تشخیص در اولویت قرار گرفت که در این باره ایران سه راهبرد را اتخاذ کرد که راهبرد نخست آن خرید واکسن بود.

او افزود: در زمینه خرید واکسن با توجه به آشکار شدن نبود عدالت در سلامت، کشور‌ها به تعهدات خود در زمینه فروش واکسن عمل نکردند به گونه‌ای که کشور‌های هند، آمریکا و انگلیس هر کدام پس از تولید ابتدا آن را برای داخل کشور در نظر گرفتند و ۸۷ درصد واکسن تولیدی در ۶ کشور جهان تولید و تزریق شد به نحوی که بیش از ۱۰۰ کشور جهان حتی یک دز واکسن نیز تاکنون تزریق نکرده اند.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: جهان نخستین بار نیازمند ۱۶ میلیارد دز واکسن شده است و چنانچه همه کارخانجات تولیدی و واکسن سازی با ظرفیت کامل فعالیت کنند نمی‌توانند یک سوم این عدد را تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کنند.

بیگلری با بیان اینکه راهبرد دوم ایران تقویت تولید داخلی بود، گفت: تجربه جهانی نشان داده که مقوله «عدالت در سلامت» شعاری بیش نیست، بنابراین تولید داخلی تقویت شد و انستیتوپاستور ایران تولید واکسن را شروع کرد که دراین زمینه و با توصیه وزارت بهداشت، کار مشترک با کشور کوبا را برای تولید واکسن موثر کرونا آغاز کردیم.

او گفت: وزارت بهداشت از انستیتو پاستور ایران خواست علاوه بر واکسن داخلی، یک شریک مشترک نیز برای تولید واکسن انتخاب کند بنابراین کشور کوبا به علت سوابق درخشان در همراهی با ایران برای تولید واکسن و قرار دادن فناوری واکسن هپاتیت در اختیار ایران طی چهار دهه گذشته، انتخاب شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: باید واکسن بی خطر ایمن و کارا انتخاب می‌شد چرا که برند انستیتو پاستور ایران یک برند بین المللی است و ۱۰۰ سال قدمت دارد، بنابراین ۱۴ واکسن مورد مطالعه قرارگرفت و مشخص شد واکسن معرفی شده از سوی کشور کوبا، واکسنی ایمن، نوترکیب و بدون عوارض است که در ۲ مرحله نخست تزریق هم عارضه خاصی نداشته است.

بیگلری با بیان اینکه پس از پایان مرحله سوم مطالعات می‌توان درباره کارایی واکسن ایرانی ،کوبایی اظهار نظر کرد، افزود: البته با تزریق ۲ دز می‌توان ۸۰ درصد کارایی واکسن را تشخیص داد و با توجه به طراحی دز «یادآور» که حُسن این واکسن است، با تزریق آن می‌توان ۱۰۰ درصد کارایی این واکسن را پیش بینی کرد.

او درباره تولید دیگر واکسن ایرانی نیز اظهار داشت: واکسن بومی دیگری با بهره گیری از فناوری های فوق پیشرفته نیز در انستیتو پاستور ایران در دست تهیه است که مطالعات مرحله حیوانی آن تمام شده و به زودی وارد فاز انسانی می‌شود.

بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا مرحله سوم تزریق واکسن ایرانی کرونا به افراد داوطلب از امروز (شنبه ۱۱ اردیبهشت) با حضور استاندار، رئیس انستیتو پاستور ایران و جمعی از مسئولان در مرکز بهداشت استان همدان آغاز شد.

قرار است این واکسن به صورت داوطلبانه برای سه هزار فرد بین ۱۸ تا ۸۰ سال در استان همدان تزریق شود که افراد با ثبت نام در سامانه مشخص برای مشارکت دراین طرح متقاضی می‌شوند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انستیتو پاستور ایران تولید واکسن ویروس کرونا رئیس انستیتو پاستور ایران تولید واکسن دز واکسن کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۸۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور