Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:13:52 GMT

آب‌های ژرف در خمین برای جبران تامین منابع آبی استفاده شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۱۱۴۱

آب‌های ژرف در خمین برای جبران تامین منابع آبی استفاده شود

«علیرضا نظری» عصر شنبه در کارگروه کشاورزی خمین، افزود: کشورهای دیگر در شرایط تنگنای منابع مصرفی آب از آب‌های ژرف و عمیق استفاده می‌نند  و برای تحقق این امر مهم ۲ چاه در سیستان بهره‌برداری شده و یک چاه در حاشیه اراک آماده برداشت است.
وی ادامه داد: نزولات آسمانی باید با روش‌های نوین در هر شهرستانی مهار شود تا ضمن تامین بخشی از منابع آبی از فرسایش خاک جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم خمین در خانه ملت گفت: خشکسالی و پیامد آن در محصولات استراتژیک مانند گندم نگران کننده است چراکه وابستگی به واردات در زمان تحریم می‌توانند کشور را تهدید کند.
نظری اضافه کرد: اجرای الگوی کشت از تکالیف برنامه ششم  است و این الگو در اقلیم کم‌بارشی مانند خمین نهادینه نشده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی زمین و خاک را از منابع ملی کشور دانست و اظهار داشت: این منابع مطالبه جدی کمیسیون کشاورزی است و الگوی کشت باید براساس آمایش زمین اجرا شود.
نظری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اصلاح قانون بیمه محصولات کشاورزی در دستور کار مجلس است و پس از فراهم آوردن  زیرساخت‌ها و حمایت‌های مالی این بیمه باید اجباری شود.
وی بیمه را اقدامی خداپسندانه بیان کرد و افزود: بیمه تضمین و اطمینان خاطر است و سبب افزایش تعاون می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۱ میلیارد دلار در سال گذشته از سوی خانه ملت برای نهاده‌های دامی تخصیص یافت و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال ارز واقعی‌سازی شود.
فرماندار خمین نیز با اشاره به اینکه مشکلات حوزه کشاورزی همواره وجود داشته است، گفت: پراکندگی نامناسب بارش‌های امسال سبب وضعیت بحرانی در شهرستان و استان شده است.
«احمد طهرانی» ادامه داد: در سال زراعی جاری کشت غلات و گندم در خمین به‌دلیل بارش‌های کم با مشکل مواجه شده است.
وی تاکید کرد: رفع مشکلات حوزه کشاورزی به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت نیاز دارد و همراهی بهره‌برداران و دولت در جبران خسارت‌های این حوزه ضروری است.
فرماندار خمین گفت: حمایت مالی، پرداخت تسهیلات، امهال اقساط بانکی و لایروبی قنوات می‌تواند بخشی از خسارت‌هایی که خشکسالی به کشاورزان وارد کرده را جبران کند.
طهرانی یادآورشد: ۹۰ میلیارد ریال امهال تسهیلات در سه سال گذشته در خمین پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه هزینه تمام شده محصولات کشاورزی با قیمت خرید تضمینی تناسب ندارد، ادامه داد: حمایت از مصرف کننده محصولات کشاورزی و دامی در خمین ضروری است.
فرماندار خمین افزود: تغییر الگوی کشت با تولید محصولاتی نظیر گل محمدی، زعفران و داروهای گیاهی در خمین آغاز شده اما نبود بازار فروش و  ثبات قیمت از مشکلات این محصولات است.
طهرانی با اشاره به سرمایه‌گذاری بلند مدت در حوزه کشاورزی گفت: بهره‌برداران کشاورزی باید مطمئن باشند که در صورت بروز هرگونه خسارت می‌توانند از حمایت‌های بیمه برخوردار شوند.  
رئیس جهاد کشاورزی خمین نیز در این کارگروه گفت: برخلاف پیش‌بینی ها، بارندگی در بهار امسال  کاهش پیدا کرد وبی سابقه ترین خشکسالی در فروردین و اردیبهشت سال جاری اتفاق افتاد.
«عباس ارشدی» ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی امسال ۲۵ هزار تن گندم در خمین تولید شود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد کاهش دارد.
وی افزود: خرید تضمینی گندم خمین در سال جاری ۱۸ هزار تن پیش‌بینی می‌شود در حالیکه پارسال ۳۴ هزار تن گندم در این شهرستان تحویل داده شد.
رئیس جهاد کشاورزی خمین با بیان اینکه مزارع گندم دیم به علت خشکسالی در حال از بین رفتن است، گفت: افزایش قیمت گندم در بازار آزاد، وقفه در تامین بذور گواهی شده به‌ویژه دیم، افزایش آفات، کاهش ۳۰ درصدی جو، کاهش تولیدات دامی، افزایش مرگ و میر دام و طیور و کاهش کمیت و کیفیت علوفه دامی را از پیامدهای خشکسالی در این شهرستان بیان کرد.   

شهرستان خمین ۷۳ هزار هکتار اراضی زراعی، باغی و آیش دارد که سالانه ۱۱۰ هزار تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود.

 
 
 

برچسب‌ها استان مرکزی خمین کشاورزی مجلس یازدهم خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی خمین کشاورزی استان مرکزی خمین کشاورزی مجلس یازدهم خشکسالی اخبار کنکور پیش بینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آنها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استاندارد‌های بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود، اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهر‌ها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهر‌ها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تاکید بر تامین لاستیک خودرو از منابع معتبر دولتی
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • تسهیلات لازم برای جبران خسارت مردم امامزاده ابراهیم(ع) شفت تامین می‌شود
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان