Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@11:08:01 GMT

مدیریت مصرف راهکار مقابله با بحران آب

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۱۵۵۷

مدیریت مصرف راهکار مقابله با بحران آب

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بوستانی ضمن تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهر‌ها و روستا‌های استان، بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب تاکید و با اشاره به وضعیت منابع آب استان، پراکنش بارندگی و استمرار خشکسالی‌های متوالی طی سال‌های اخیر، اضافه کرد: ایران و به تبع آن استان فارس، از نظر اقلیمی در منطقه‌ی خشک و نیمه خشک واقع شده و بی تردید با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده و وقوع خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر باید گفت که سرزمین ما در منطقه خشکی از جهان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: میانگین بارندگی در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانی و میانگین تبخیر بیش از سه برابر میانگین جهانی بوده و علاوه بر این، توزیع زمانی و مکانی این مقدار بارندگی نیز بسیار نامتناسب است.

بوستانی افزود: مصرف سرانه‌ی آب، یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می‌کند، در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر و در ایران معادل ۲۵۰ لیتر تخمین زده شده حال آن که این مقدار در استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است؛ بنابراین مصرف آب در ایران و استان فارس متعارف نیست.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهر‌ها و روستا‌های تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود حال آنکه در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی در فارس بوده‌ایم و نسبت به پارسال کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با میانگین بلند مدت کاهش ۴۴ درصدی را در میزان بارش‌ها تجربه کرده‌ایم.

او افزود: متاسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه‌ها، چشمه سار‌ها و قنوات، تحت تاثیر کاهش بارندگی، افت چشمگیری داشته و در حال حاضر آب شرب تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های استان در وضعیت بحران قرار گرفته است، به طوریکه برای برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار، اجاره چاه‌های کشاورزی، کف شکنی چاه‌ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه‌های توزیع آب در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: در همین راستا تعداد قابل توجهی از شهر‌ها و روستا‌های استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی مطلوب، ورود به شرایط بحران قریب الوقوع است.

او افزود: تردیدی نیست در صورتی می‌توانیم بر بحران کم آبی فائق آئیم که مصرف بهینه در اذهان عمومی به یک باور اجتناب ناپذیر و یک فرهنگ عمومی مبدل می‌شود که به منظور نیل به این مهم باید با فرهنگ سازی و ترویج اصول صرفه جوئی در مصرف آب و نیز احساس مسئولیت توسط یکایک شهروندان فهیم استان فارس، با نهایت صرفه جویی در مصرف آب از وضعیت تنش زای کنونی و بحران کم آبی در تابستان سال جاری عبور کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در خصوص اقتصاد منابع آب نیز گفت: به دلیل اعمال تعرفه‌های تکلیفی آب توسط شرکت آب و فاضلاب، اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب وجود دارد و محاسبات نشان می‌دهد که درصد ناچیزی از هزینه تمام شده هر متر مکعب آب توسط مشترکان پرداخت می‌شود و این موضوع بیانگر گران و پرهزینه بودن تامین آب شرب است که تمام این واقعیت‌های موجود، مسئولیت ما دست اندرکاران و مشترکان گرامی را جهت حفظ و رعایت اصول صرفه جویی و استفاده‌ی بهینه از آب شرب، سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب فارس مدیریت مصرف بحران آب شهر ها و روستا استان فارس منابع آب شرکت آب مصرف آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۱۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

کد خبر 6092914 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده