Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@23:30:11 GMT

جامعیت فکری شهید مطهری در آثار متنوع او آشکار است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۴۹۹۸

جامعیت فکری شهید مطهری در آثار متنوع او آشکار است

حجت‌الاسلام امیر ارزانی، با اشاره به اندیشه و مجاهدت‌های علمی استاد شهید مرتضی مطهری گفت: جامعیت فکری آن عالم گران‌قدر در آثار متنوع وی آشکار است.

حجت‌الاسلام امیر ارزانی ضمن گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری(ره) و فرارسیدن روز معلم، به شاکله تربیتی و مکتب انسان‌ساز این عالم وارسته اشاره و در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: سیر فکری و اعتقادی آن استاد شهید از جمله مهمترین موضوعات اندیشه‌ورزی متفکران نظام جمهوری اسلامی به شمار رفته و از سوی دیگر امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره با توصیه به نسل جوان نسبت به مطالعه آثار آن استاد شهید نسبت به این مساله صحه گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب از میراث معرفتی شهید مطهری تصریح کرد: ایشان در فرازهای مختلفی از سخنان خود به این مساله اشاره داشتند از جمله اینکه فرمودند «حقیقتاً محصول بسیار عظیم و با ارزشی از شهید مطهری در اختیار ماست و باید آثار این استاد گران‌قدر را، که با فکر والای خود به جامعه فکری ما اهدا کرده است، به‌درستی دریافت کرد و آن را آموخت». این سخن حکایت از تاثیر این آثار در حوزه فکر، سبک زندگی، فرهنگ، اجتماع و سیاست دارد.

 او در ادامه بیان کرد: همچنین امام خمینی(ره) در جریان شهادت آیت‌الله مطهری عنوان کرد «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیر اسلامی فراموش شود». این بیان امام راحل به عنوان بنیان‌گذار نهضت مردمی و عظیمی چون انقلاب اسلامی حکایت از آن دارد که بنیان فکری شخصیتی چون استاد مطهری از ژرفا و غنای والایی برخوردار بوده و اندیشه نسل‌های آینده را قوام می‌بخشد.

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: نکته جالب توجه در مورد شیوه تربیتی و تعلیم مباحث علمی و دینی از سوی شهید مطهری آن است که وی با قلمی رسا اقدام به نگارش کتاب برای گروه‌های مختلف سنی کرده است. آن استاد شهید به همان میزان که جنبه علمی و فلسفی را در اثری چون «فلسفه و روش رئالیسم» برای پژوهشگران حوزه و دانشگاه به کار می‌برد، از ادبیاتی شیوا و رسا در کتابی چون «داستان راستان» بهره جسته و مخاطب عام را مجذوب معارف دینی ‌کند، شهید مطهری به اندازه‌ای در این اثر مباحث را تنوع‌ داده و به خوبی منتقل می‌کند که کتاب برنده جایزه یونسکو می‌شود.

 او با اشاره به محتوای آثار شهید مطهری عنوان کرد: آن استاد شهید در عرصه‌های مختلفی دست به قلم بود اما نکته جالب توجه در عموم این کتاب‌ها آن است که وی همواره در تلاش بود نقطه نظرات دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) را به نوعی در مباحث خود مطرح کند که این مهم  از یک سو حکایت از عرض ارادت وی به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) دارد و از سوی دیگر نمایانگر همت و تلاشی است که برای آشنایی مردم با مکتب نبوی در مجموعه آثار خود به کار گرفت. حوزه و دانشگاه باید امروز بیش از پیش نسبت به بسط و گسترش آثار شهید مطهری در قالب‌های مختلف اقدام کنند. کلید حل بسیاری از مسایلی که امروز در بدنه حوزوی و آکادمیک کشور وجود دارد سال‌ها قبل در کتاب‌های شهید مطهری بیان شده است، تکیه بر فرهنگ اصیل اسلامی و دوری از مبانی فکری غربی و وارداتی موضوعاتی است که به طرق مختلف در اندیشه آن استاد شهید وجود داشت. بنابراین مرور آثار وی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از چالش‌ها باشد.

 مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش پایانی مباحث خود به جایگاه مسجد نزد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: آن عالم‌ گران‌قدر مسجد را صرفا محل اقامه نماز نمی‌دانست، چنانکه بخشی از سخنرانی‌های وی در مساجد ایراد شده است و این مساله نشان می‌دهد که وی همواره در تلاش بود تا هویت و سنت اسلامی در جامعه جاری و ساری باشد، چه از طریق نوشتن کتاب و چه از طریق سخنرانی در مساجد برای مردم مختلف و به نظر می‌رسد امروز با تاسی به نگرش و عملکرد آن استاد شهید می‌توان حیاتی دوباره به بسیاری از کارکردهای فراموش شده مسجد بخشید، از جمله برپایی جلسات مستمر درس و بحث و ارایه سخنرانی‌های محتوایی تا از این رهگذر شاهد ارتقای سطح فکری و اندیشه مردم به ویژه نسل جوان باشیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شهید مطهری استاد شهید مطهری آن استاد شهید شهید مطهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۴۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی گذرا به زندگی و آثار یکی از مفاخر فرهنگی شهرستان سقز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین بزرگداشت استاد علی احمدزاده (متخلص به مصلح) از مفاخر ماندگار شهرستان سقز با حضور استادان، خانواده وی و جمعی از فعالان فرهنگی، علمی، اجتماعی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز برگزار شد.

محمد وارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در این نشست اظهار کرد: یکی از اولویت‌های این واحد دانشگاهی بزرگداشت مفاخر علمی، فرهنگی و صاحبان آثار برجسته دراین زمینه‌هاست و امروز مراسم یادبود و گرامیداشت استاد احمدزاده (متخلص به مصلح) با حضور در دو پنل تخصصی برگزار می‌شود.

فریده احمدزاده فرزند مرحوم استاد علی احمدزاده، ماموستا ابوالمحمدی، صباح حسینی، چیمن فتحی، احمد چوپانی، شهباز حسینی و ابراهیم اسماعیل‌پور به شرح آثار استاد احمدزاده پرداختند.

نگاهی گذرا به زندگی و آثار استاد احمدزاده

مرحوم استاد مصلح نویسنده فرهنگی سال‌های متمادی از عمر و تلاش خود را صرف ترویج و تولید علم، دانش و اندیشه کُرد و آثار گرانبها و کم‌نظیری را از خود بر جای گذاشت که به عقیده بسیاری از علما، شاعران و اسلام‌شناسان به لحاظ مستند، استدلا‌های علمی و جامعیت، متمایز ازبسیاری از کتاب‌های موجود است.

تاکنون بیش از ۲۰ اثر مفید و ماندگار از استاد احمدزاده به چاپ رسیده و حدود ۱۰ جلد کتاب ازاین نویسنده یا در حال چاپ بوده یا هنوز به چاپ نرسیده‌اند.

ازجمله آثار استاد احمدزاده می‌توان کرد به در تاریخ باستان، گذری بر تاریخ اسلام (زندگی خلفای راشدین)، دیوان مصلح، پنج گنج، پندی‌پیشینیان، ترجمه قرآن کریم به صورت شعر، یوسف و زلیخا و … اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چهلمین یادواره نکوداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری
  • نگاهی گذرا به زندگی و آثار یکی از مفاخر فرهنگی شهرستان سقز
  • شهید مطهری مسیر حرکت جوانان را به سمت آموز‌های دینی سوق داد
  • اساتید دانشگاه در امید آفرینی برای جامعه نقش آفرینی کنند
  • نقش تربیتی در محیط‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد
  • «توسعه خواندنی است» در راه نمایشگاه کتاب
  • «توسعه خواندی است» در راه نمایشگاه کتاب
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند