Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:58:49 GMT

داستان راستان به نظم درآمد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۵۰۳۲

داستان راستان به نظم درآمد

سیدحسین معصومی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به مناسبت روز معلم و شهادت استاد مطهری، اظهار داشت: اکنون ۴۰ سال از شهادت اندیشمند بزرگ استاد شهید مرتضی مطهری و نیز صد سال از ولادتش می‌گذرد. مهمترین ویژگی این متفکر اسلامی این که در تدوین و تشریح اصول و معارف دینی از یک‌سو مشکلات و سوالات جامعه از دین را مد نظر قرار داده و از طرف دیگر شرایط علمی و اجتماعی و نیز شرایط سنی مخاطبان را دقیقاً مورد عنایت قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: این عالم بزرگوار از یک سو شرح بر اصول فلسفه و روش رئالیسم می‌زند و از سوی دیگر داستان راستان را برشته تحریر در می‌آورد.

این نویسنده گفت: استاد مطهری در مقدمه جلد پنجم روش رئالیسم از عدم درک درست مستشرقین از فرهنگ شرق گله‌مند است و سوی دیگر در مقدمه علل گرایش به مادیگری از تفسیر مادی و انحرافی قرآن نگران است.

معصومی افزود: وی در مقدمه کتاب داستان راستان از علمای دیگر و بزرگان حوزه شکوه دارد و آن هم اینکه بزرگانی که نوشتن کتاب‌های ساده و به دور از لفاظی لغات پیچیده و تخصصی را دور از شأن افاضل و علم او می‌دانند. وی بر ضرورت نوشتن کتب دینی به صورت ساده که مورد استفاده عموم مردم بخصوص نسل جوان باشد تاکید دارد. با این دیدگاه کتاب داستان راستان شهید مطهری یکی از مهمترین آثار آن فیلسوف عارف است.

وی گفت: هرچند به ظاهر این کتاب که در دو جلد تدوین شده است مشتمل بر داستان‌های ساده و همه فهم است اما در تمام حکایات آن به نکات بسیار عمیق و اساسی پرداخته است که بدون شک راهنمای عملی در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی است و خواننده را به حقیقت و روح تعالیم اسلامی آشنا می سازد.

این شاعر ادامه داد: استاد شهید در این مقدمه گریزی بر اصلاح جامعه می زند و برای مثال به آنهایی که قصد داشتند با اصلاح نخبگان و حاکمان جامعه به اصلاح جامعه بپردازند خورده می گیرد و هر اصلاح پایدار، ریشه‌ای و اساسی را از توده های مردم می داند بنابراین مخاطبان این اصلاحات را عامه مردم می داند نه خواص‌جامعه.

معصومی گفت: بنده هم به منظور ارج نهادن به زحمات آن متفکر عالی‌مقام به مناسبت صدمین سالگرد ولادتش تصمیم گرفتن این اثر ارزشمند را به نظم درآورم تا در حد خود و بضاعت کمی که دارم شاکر زحمات آن اندیشمند باشم. بنابراین کتاب داستان راستان را با نام منظومه مطهر به نظم درآوردم. در این مجموعه سعی من بر آن بود که همان خصوصیاتی که استاد شهید درباره کتاب داستان راستان در نظر داشت رعایت کنم.

وی با اشاره به اینکه متن روان و ساده این نوشتار به راحتی مخاطب کمک می‌کند، افزود: البته بضاعت سراینده هم بیش از این نیست اشعار به نحوه ساده و روان سروده شده است که برای هر فردی با هر درجه از دانش قابل استفاده است. اما از جهت دیگر نیاز به تفکر و اندیشیدن دارد یعنی آن چنان به تفصیل به شرح داستان پرداخته نشده است که فرد را از هر مراجعه و تحقیق برای درک عمیق موضوع بی نیاز کند.

این نویسنده و شاعر معاصر با بیان این که مجموعه منظومه مطهر در دو جلد همانند کتاب داستان راستان سروده شده است، ادامه داد: جلد اول آن مشتمل بر یک پیشگفتار و ۷۵ حکایت در ۱۸۹ صفحه و جلد دوم نیز مشتمل بر یک مقدمه و ۵۰ حکایت در ۱۳۰ صفحه تدوین شد.

معصومی درباره علت دو جلدی بودن کتاب نیز خاطرنشان کرد: علت تنظیم ۲ جلدی اثر آن بوده که اگر خواننده تمایل داشت همراه با منظومه، اصل کتاب منثور استاد مطهری را ببیند. منظومه مطهر توسط انتشارات کورش به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها شهید کتاب روز معلم استاد مطهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهید کتاب روز معلم شهید کتاب روز معلم استاد مطهری اخبار کنکور کتاب داستان راستان استاد مطهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه صوتی کتاب «داستان‌های پارسی» به‌تازگی توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان و انتشارات تاکسیدفتیس و سامانه صدای کتاب (bookvoice) در یونان منتشر شده است.

«داستان‌های پارسی» شامل ۹ داستان اصیل و فولکلور ایرانی برای رده سنی ۵ تا ۱۱ سال است در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) توسط انتشارات تاکسیدفتیس به زبان یونانی منتشر شد.

این کتاب که مقدمه‌ای از میخالیس مراکلیس، شخصیت نام آشنای حوزه داستانشناسی یونان را نیز در خود دارد، ضمن سادگی مفاهیم غنی فرهنگ و هنر ایرانی را به کودکان این کشور بیان می‌کند.

نسخه صوتی کتاب مذکور با صدا و روایت هنرپیشه نام آشنای یونانی پانایوتیس بویوریس، بازیگر سینما و تلویزیون یونان و از بازیگران خارجی سریال سلمان فارسی در سامانه شناخته شده کتاب‌های گویا در یونان منتشر و از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

نسخه صوتی این کتاب در یک ساعت و دو دقیقه تهیه و در استودیوی حرفه‌ای ضبط و تدوین شده است. علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران و کودکان و نوجوانان یونانی می‌توانند نسخه صوتی داستان‌های پارسی را بارگیری کرده و به این گنجینه ارزشمند ادبی دسترسی پیدا کنند و کودکانشان با ادبیات غنی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

سامانه صدای کتاب (bookvoice) به عنوان معتبرترین مرجع کتاب‌های صوتی در یونان، با همکاری هنرمندان برجسته این کشور، همواره در تلاش است تا تجربه‌ای شنیدنی و لذت‌بخش را برای مخاطبان خود رقم زند. این سامانه دارای یک سایت رسمی و برنامه‌های کاربردی برای سیستم عامل اندروید و iOS است.

کد خبر 6094349 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان تبیین شود
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود