Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با سالروز شهادت امیرمومنان حضرت علی(ع) آثار منتشر شده خود با محوریت این امام همام را معرفی می کند.

به گزارش قدس آنلاین، یکی از فعالیتهای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتشار آثار علمی و اسلامی و معرفی سیره معصومین(ع) و سرگذشت‌نامه‌ها با هدف ترویج و نشر فرهنگ اسلامی است؛ در همین راستا این مرکز، پژوهش‌ها و آثار مختلفی را با محوریت سیره و زندگی ائمه معصومین(ع)   منتشر و به جامعه هدف تقدیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه بیست و یکم ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) این مرکز به معرفی برخی از آثار منتشرشده خود با محوریت این امام همام می‌پردازد که از جمله آن می‌توان به آثاری همچون «علی(ع) و قریش»، «راه علی(ع)»، «از علی آموز اخلاص عمل»، «حکومت امام علی(ع)»، «حکومت اسلامی و رفتار کارگزاران با مردم از دیدگاه امام علی(ع)»، «امام علی(ع) و خلفا»، «امام علی(ع) نماد حکومت حق» و... و. اشاره کرد.

کتاب «اسماء و القاب امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)» القاب و اوصاف امام علی(ع) که حکایت‌گر آفاقی از وجود ایشان است را به عنوان الگوهایی برای رهپویان کمال و فضیلت تقدیم می‌کند.

همچنین اثری با عنوان «امیرالمومنین(ع) اسوه وحدت» نیز از دیگر آثاری است که خلافت اسلامی و ریشه‌یابی بی‌طرفانه اختلافات در عین حفظ وحدت و اخوت اسلامی را تحلیل می‌کند. این اثر حضرت علی(ع) را انسانی برجسته و در عین حال با روحی به عظمت آفرینش معرفی می‌کند. این کتاب به قلم محمد جواد شری نگاشته شده و محمدرضا عطایی این اثررا ترجمه کرده است.

 

تحلیلی درباره ویژگی‌های حکومت علوی در «امام علی(ع) نماد حکومت حق»

«امام علی(ع) نماد حکومت حق»، نیز از دیگر پژوهش‌های این مرکز و تحقیقی مستند و تحلیلی درباره ویژگی‌های حکومت علوی و آزادی در حکومت امام علی(ع) است. عزیز سید جاسم مولف این اثر، کوشیده، با توجه به عرصه‌های گوناگون زندگی سراسر اخلاص و جهاد امام، موضع‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی حضرتش را بررسی کند.

«علی و قریش» نوشته حسام شحاده، گذری بر تاریخ اسلام از آغاز تا خلافت حضرت علی(ع) و نقش برجسته ایشان در جای جای تاریخ اسلام دارد. در این اثر، سیاست قریش در برابر رسول ‌الله(ص)، ستیزه‌جویی و درشت‌گویی نسبت به خاتم پیامبران، موضع سازش‌ناپذیر حضرت علی(ع) در برابر دشمنان بیرونی و درونی، جان‌فشانی علی(ع) در میدان‌های مختلف جنگ، موضع‌گیری علی(ع) پس از به خلافت رسیدن عثمان و... به صورت موشکافانه بررسی شده و در هر یک از این حوادث تاریخی، نقش علی(ع) و تأثیر ایشان بر رویدادها بررسی شده است.

کتاب «علی و قریش» نیز دربردارنده ۵ باب است که پیرامون تاریخ اسلام از ابتدا تا زمان تولد، خلافت و امامت حضرت علی(ع) و برکناری ایشان از خلافت و... بحث می‌کند. این کتاب، اثری تحقیقی است که نویسنده سعی کرده نکته‌هایی را که در کتب تاریخی گفته نشده، بازگو کند.

همچنین این مرکز آثاری را به زبان عربی با محوریت سیره و زندگانی امام علی(ع) منتشر و روانه بازار نشر کرده است که می توان به عناوینی همچون «شمائل علی فی القرآن و السنة»، «النص الجلی فی اثبات ولایة علی(ع)»، «الحکم من کلام الإمام امیرالمؤمنین علی(ع)» و ... اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آثار علوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی شهادت حضرت علی ع امام علی ع حضرت علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در دویست و ششمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد از روزنامه ادب قدیمی‌ترین روزنامه مشهد در گنجینه رضوی رونمایی کرد. 

 رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، در این مراسم که در محل سالن شورای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، سابقه چاپ مطبوعات در مشهد را بیش از یک قرن عنوان کرد که طی آن صد‌ها روزنامه و مجله منتشر شده اند.
ابراهیم حافظی، روزنامه‌نگاری مشهد را مرهون ادیب اللممالک فراهانی، موسس روزنامه ادب خواند که در سال ۱۳۱۸ به تاسیس آن اقدام کرد. 
 

ادب، روزنامه مردمی
حافظی افزود: در فضایی که روس و انگلیس بر شهر سلطه داشتند و حاکمان محلی نیز با پرداخت پول بیشتر به‌دربار، حکومت را به‌دست می‌گرفتند، ادیب اقدام به تاسیس روزنامه کرد.
وی انتشار روزنامه ادب را مروج روزنامه‌خوانی، افزایش جمعیت روزنامه خوان، مشوق زنان در روزنامه خوانی و فرصتی برای بیان نظرات، گلایه‌ها و پیشنهادات دانست که زمینه ورورد شاعران و ادیبان را به روزنامه نگاری فراهم کرد. 
میهن پرستی، مبارزه با خرافات، سوادآموزی، توجه به ادبیات از جنبه نظم و نثر، میزان توجه به مشهد و آستان قدس، مقایسه دارا و ندار، مخالفت با طب سنتی، مشوق بودن برای کار‌های عام المنفعه، تبلیغ دین از موضوعات این روزنامه بود که حافظی به آن اشاره کرد. 
وی، اظهار کرد: روزنامه ادب چاپ مشهد از اواسط حکومت مظفرالدین شاه قاجار که شاهزاده رکن‌الدوله والی خراسان بود با چاپ سنگی و به صورت هفتگی منتشر شد و طی مدت ۳ سال ۱۱۰ شماره از آن به چاپ رسید. 
 

روزنامه ادب
اثری که در این مراسم رونمایی شد، حاوی دوره کامل روزنامه ادب چاپ شده در مشهد طی سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ قمری است و علاوه بر آن فهرست مندرجات بعلاوه مقدمه‌ای در معرفی توصیفی روزنامه ادب و همچنین نمایه کامل روزنامه تهیه و ارائه شده است.
دوره کامل روزنامه ادب در سال ۱۳۴۲ قمری توسط عبدالعلی اوکتایی رئیس وقت کتابخانه آستان مقدس شده است.
ویژگی ممتاز روزنامه ادب مشهد، تصویر و کاریکاتور‌هایی است که از سال سوم به آن ورود کرده است.
تعداد ۱۱۷۷ عنوان (خبر، مقاله، اعلان) جزء فهرست مندرجات روزنامه است. محتوای کلی روزنامه را اخبار خارجه، سرمقاله‌های تحلیلی، اخبار شهرستان‌های ایران و خراسان و اعلان‌ها تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی