Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین دوره اعطای نشان استاد ابوالحسن‌خان صبا و عیسی‌خان بهادری به هنرآموزان منتخب هنرستان‌های هنرهای زیبا و موسیقی، همزمان با روز معلم یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در رشته هنرهای تجسمی به امیرهوشنگ جزی‌زاده؛ هنرمند نگارگر و هنرآموز و نشان استاد ابولحسن‌خان صبا در رشته موسیقی به استاد تقی ضرابی، هنرمند و هنرآموز در هنرستان دختران اعطا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم لوح سپاس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم خوشرو، معاون اسبق هنری، علی اکبر صفی پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به این دو هنرمند اهدا شد.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز لوح‌هایی را به تقی ضرابی اهدا کردند. این در حالی است که معاون شهردار اصفهان نیز هدیه‌ای را به استاد امیرهوشنگ جزی زاده اهدا کرد.

در آینه هنر نه ظاهر که باطن هنرمند پیداست

در ابتدای این برنامه سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر آینه است، شگفت آینه‌ای. در آینه هنر نه امروز که از دیروز تا فردا هویداست. در آینه هنر نه ظاهر که باطن هنرمند پیداست. در آینه هنر نه مهارت که معرفت در تجلی است. آینه‌ای که سخنگوست و آفات و حالات را به طرفه تر زبانی باز می‌گوید. آینه‌ای که نماد و نشانه می‌شود تا فرهنگی را باز نماید و به رساترین شکل معرفی کند. و این همه از سر ودیعه الهی است در جان آدمی. ودیعه‌ای که می‌تواند آفریشنگری را در قاب و قالبی محدود به جلوه بگذارد.

حسینی ادامه داد: پدیده‌ای چنین جاودانه و مانا در دو پهنه زمین و زمان چه شوق‌ها که برانگیخته و چه جان‌هایی که دشواری‌های راه پرفراز هنر را برگزیده و به جستجو گام زده‌اند. اما اگر این صفات شگفت را می‌توان آموخت؟ می‌توان به کسی گفت در این صحنه که حاضری، غایب باش. در آینه بنگر و دیگری شو روایتگری کن قصه‌ای را که ندیده‌ای و آن را زیسته‌ای!

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معلمی هنر، غریب قصه‌ای است و آن را آنانی می‌دانند که در دو ساحت معلمی کرده باشند، مقام نادری که به سحر جمال و چشم بندی خیال می‌باید صفات دور از هم را در موقعیتی به جمع برسانی، به شمایلی واحد، به تجسمی روشن، به نغمه‌ای موزون. مقام نادری که انتقال مهارت و مفاهیم فنی آن -که خود در نهایت دشواری است- آسان‌ترین تکلیف معلم است. معلم هنر آنگاه مرتبت خود را بروز می‌دهد که به تعبیر خواجه راز راه رسیدن به «آن» را می‌آموزاند آنی که برای هر هنرجو دیگرگونه است نه نسخت یکسان دارد و نه سبقت در آن، معنا می‌شود.

اگر بخواهیم راوی صادقی باشیم...

وی تاکید کرد: معلمی هنر به غموض و رموزی که دارد شبیه‌ترین کار به کیمیاگری است. و چه پر افتخار تاریخی است تاریخی که معلمان هنرش به شمار ستارگان آسمان باشند و به درخشانی خورشید. کافی است سر بگردانیم به تماشای تاریخ و حکمت‌ها و حکایت‌های مجالس تعلیم هنر را مرور کنیم. اگر بخواهیم راوی صادقی باشیم به گزارشگری زمان و به رصد ارقام می‌بینیم در این چهار دهه چه میزان اقبال به هنر آموزی رشد داشته و مخاطبان بی قید خواستگاه و در هر موقعیتی به آموختن هنر رغبت داشته‌اند.

معاون امور هنری بیان کرد: شمار آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و تنوع رشته‌ها نشانه و مراکز آموزش هنرهای زیبا در قالب هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواه دیگری است. تا قبل از انقلاب اسلامی تعداد هنرستان‌های هنری در کشور اگرچه عمر مدیدی داشتند و گواه نیت بلند کمال‌الملک‌اند اما شمارشان به ۱۰ باب نمی‌رسید. این تعداد تا میانه دهه هفتاد به ۲۶ باب افزایش یافت و تا میانه دهه هشتاد به ۳۹ باب. بیش از یک دهه این تعداد به ترتیب در همین اعداد بود و به لطف خدا از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا به ۴۹ باب افزایش یافته و کوشش همکارانم معطوف به این رویکرد است تا بر این تعداد در مهرماه دست کم سه هنرستان دیگر به شبکه هنرستان‌ها افزوده شود.

وی افزود: در این افزایش کمی تامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن بوده تا در مرحله نخست در تمامی استان‌ها حداقل یک هنرستان و در سال‌های آینده در هر استان هنرستان پسرانه و دخترانه به تربیت هنرمندان راستین و توانمند به آینده سازان فردا آراسته باشد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا به ۴۹ باب افزایش یافته و کوشش همکارانم معطوف به این رویکرد است تا بر این تعداد در مهرماه دست کم سه هنرستان دیگر به شبکه هنرستان‌ها افزوده شود دو نشان و یک یادآوری مهم برای همه

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: تفاوت و ارزشمندی آموزش هنرستان‌ها در ثمرات ارزنده این نهاد خوشنام آموزشی آشکار است و هنرمندان عمده‌ای از کلاس‌های هنرستان برخاسته‌اند. عمود خیمه هنرستان‌ها، سروهای سایه‌گستری که گرداگرد آنان، نهال نازک هنرمندان جوان، قد کشیده و جوانه زده، حضور استادان دلسوز و عاشقی است که فرزندان حقیقی خود را برای فردا پرورده‌اند. پس من لم لشکر المخلوق، لم یشکر الخالق، بهانه‌ای شد تا به یاد دو استاد نامدار و دو معلم صاحب جاه هنر و هنرستان‌ها مرحومان ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری دو نشان ویژه برای اهدا سالانه به بهترین و تاثیرگذارترین استادان هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور تقدیم شود. طراحی این نشان را معلم خوشنام هنر استاد فرزاد ادیبی بر عهده گرفتند و طرحی به قلم آوردند که در قلب خود قاب گیرنده قلب معلم است. نشانه‌ای که تفسیرهای روشن و دلپذیر دارد. شیوه نامه انتخاب ادوار پیش رو تا پایان سال تحصیلی نقش می‌شود و انشالله برای ادوار آینده در حوزه هنرهای نمایشی نیز نشان ویژه به یادبود استادان تاثیرگذار این عرصه نیز اهدا خواهد شد.

معاون هنری تاکید کرد: نشان صبا و بهادری یادآور استادانی است که از هنرجو، هنرمند ساختند و به جای تکثیر به تعالی اندیشیدند. امروز قریب شش هزار هنرجو در هنرستان‌ها به فردای روشن راهی نظر دارند که شبانه روز در سودای تحقق آن مشق هنر می‌کنند. در کنار این طرح اجرای پروژه آسیب شناسی هنرستان‌های هنرهای زیبا، پروژه ارائه الگوی آموزش هنر در فضای مجازی، بررسی توسعه و آموزشگاه‌های آزاد هنری، بروزرسانی استانداردهای مهارت آموزی فرهنگ و هنر در ۸۴ مورد که بیش از ۱۴ سال از آخرین بازنگری آن می‌گذشت از اقدامات شایسته ای است که همکارانم در اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به جدیت و دقت پیگیری می‌کنند.

حسینی در پایان نیز گفت: امروز سرمایه انسانی هنر از استادان پیشکسوت تا هنرمندان جوان ثروتی ارزشمند برای کشور عزیزمان به شمار می‌رود که می‌توانند سخنگویان راستین فرهنگ مینوی وطن باشند. به روز معلم، دست ادب بر سینه و سر تعظیم در پیش می‌آورم به احترام استادان ارجمندم آنانی که مرا به مهر و کرامت وامدار خود کرده‌اند. از همکاران عزیز و مدیران هنروری که در دوران تصدی شان، هنر خدماتی شایسته دید و هنرستان‌ها رشد چشمگیر کردند، سپاسگزارم. و ختام سخنم مشک یادکرد دو استاد نامدار باشد که علی رغم تمام دشواری‌ها، معلمی کردند تا ما را بیاموزند و این مجلس را بیارایند و بهانه‌ی مبارک روز معلم و یاد دو استاد درخشان عالم هنر باشند، استادان امیرهوشنگ جزی زاده و تقی ضرابی.

نقش هنر در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت

مصطفی آذرکیش، مدیر دفتر آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: معلمان عزیز ما در پیگیری امور و نظام آموزش نقش آفرینی ارزشمندی داشتند که جا دارد در این روز از تمامی استادان و معلمان عزیز سپاسگزاری کنیم و همچنین از استادان بزرگواری که امروز تجلیل از مقام شامخ آنها را در این جلسه خواهیم داشت.

او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش امروز مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از اولویت‌های اصلی این وزارت است و تربیت متوازن در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت در جایگاه ویژه ای قرار دارد و نقش هنر و نقش آفرینی هنرمندان عزیز بسیار برجسته است.

وی افزود: بیش از ۵۴ رشته را در حوزه فرهنگ و هنر با بیش از ۳۰ هزار هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعال است و همچنین ۶ هزار هنرجو در هنرستان‌های هنرهای زیبا مشغول تحصیل هستند. این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به ساحت زیبایی شناختی و هنری در کنار ساحت‌های شش‌گانه دیگر در وزارت آموزش و پرورش است.

آذرکیش در پایان نیز گفت: خوشحالم که حمایت جدی از توسعه هنرستان‌ها امروز در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و گواه این مدعا نیز، توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها در سال‌های اخیر است. البته به‌روزرسانی استانداردهای آموزش مهارت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیش از ۸۴ استاندارد آن اشاره شد، توجه به واکنش نابهنگام به تغییراتی است که در حوزه فرهنگ و هنر ضرورت پیدا کرده و باید به آن توجه شود تا هنرجویان عزیز ما در هنرستان‌های سراسر کشور و به ویژه در هنرستان‌های هنرهای زیبا بتوانند در راستای دریافت خدمات آموزشی، خدمات آموزشی بروز موثر واقع شوند.

تقی ضرابی، هنرمند موسیقی هم در پایان برنامه ضمن قدردانی از این برنامه گفت: ماحصل فعل و انفعالات هنرستان‌ها خروجی‌هایی هستند که در اقصی نقاط دنیا می‌درخشند، وقتی فارغ‌التحصیل سال‌های پیش هنرستان امروز در اروپا تدریس می‌کند و فعالیت‌های چشمگیری دارد مایه مباهات و افتخار است. در سراسر دنیا هرکجا قدم بگذارید می‌توانید فارغ‌التحصیلان هنرستان دختران و پسران را مشاهده کنید.

کد خبر 5202919 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: هنرهای تجسمی موسیقی ایرانی نشان عیسی بهادری نشان ابوالحسن صبا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد مجتبی حسینی فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی شبکه جام جم آلبوم موسیقی حضور هنر ایران در جهان موسیقی ایرانی رادیو نمایش شب قدر برنامه رادیویی فیلم کوتاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبکه پنج سیما کارگردان سینما شبکه نسیم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرستان های هنرهای زیبا معاون امور هنری هنرستان ها تقی ضرابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟

"کارن کی هو" نویسنده حوزه هنری می‌گوید:"اگر سعی می‌کردید زندگی تان را بدون هنر دوباره تصور کنید بله، کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. هنر با چیز‌هایی بیش‌تر از آن چه مردم فکر می‌کنند تلاقی می‌کند".

به گزارش فرارو به نقل از وُکس، این صرفا ون گوگ‌ها و مونه‌ها نیستند که آثار هنری شان بر روی دیوار موزه‌ها آویزان شده اند. هنر در آثار هنری‌ای مانند سازه "دروازه ابر" ساخته "آنیش کاپور" هنرمند بریتانیایی هندی تبار در پارک میلینیوم (هزاره) در شیکاگو یا در عمارت مارپیچ ساختمان گوگنهایم در نیویورک نیز وجود دارد.

هنر هم چنین، هنر زینت بخش پوستر فیلم‌های سینمایی و تابلو‌های ویترین فروشگاه‌ها می‌باشد. هنرمندان با هنرشان بر لباس‌هایی که می‌پوشید، موسیقی‌ای که گوش می‌دهید و محصولاتی که مصرف می‌کنید تاثیر می‌گذارند. به زبان ساده هنر همه جا حضور دارد.

با این وجود، اگر هنر اصلی اساسی از فرهنگ ما می‌باشد آیا بسیاری از ما احساس می‌کنیم که آن را درک نمی‌کنیم؟

نتیجه نظرسنجی‌ای انجام شده توسط "یوگاو" در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان امریکایی گفته بودند که خود را هنرمند نمی‌دانند. ۵۸ درصد یا حتی میزان بیش تری از پاسخ دهندگان گفته بودند که با جریان‌ها یا سبک‌های هنری معروف آشنا نیستند.

شما شاید بخواهید ستایش گر هنر باشید، اما برای تبدیل شدن به فردی هنردوست باید با هنر ارتباط برقرار کنید.

به هنر به عنوان یک ماجراجویی تعاملی نگاه کنید

گاهی اوقات استفاده از راهنما‌های صوتی یا گوش دادن به صحبت‌های هنرمندان برای روشن شدن تاریخچه یک اثر کمک کننده است، اما لزوما همواره به شما کمک نمی‌کند با هنر ارتباط برقرار کنید.

رمزگشایی معنای یک اثر مستلزم نگاه کردن به کالبدی بودن آن است. اتصال یک اثر هنری به سایر مصنوعات فرهنگی و در عین حال انتقال تجربیات زندگی خود از این باور سوررئالیستی پیروی می‌کند که معنا از مثلث سه ضلعی خود اثر، نیت هنرمند و واکنش بیننده به آن ناشی می‌شود.

معنای هنر از تعامل بین بیننده و هنرمند ناشی می‌شود. آن چه بیننده از یک اثر استنباط می‌کند صرفنظر از نیت هنرمند که خالق اثر بوده اهمیت دارد. از این منظر برای فهم یک اثر هنری باید کم‌تر احساس ترس به خود راه دهیم، زیرا هیچ راه درست یا غلطی برای خوانش یک اثر هنری وجود ندارد و صرفا ایده‌هایی هستند که می‌توانند توسط هنرمند بسط یافته یا هدایت شوند.

"مولی اووندن" هنرمند و شاعر در مینه سوتا در این باره می‌گوید:" نیازی ندارم بیننده نقاشی هایم دقیقا منظورم را بداند، اما دوست دارم به اصطلاح با اثرم دست بدهد. این بیش‌تر در مورد گشودگی به روی یک گفتگو یا دعوت به یک تجربه است". این رابطه با در نظر گرفتن بازدید از موزه یا گالری به عنوان یک اقدام فعال و نه منفعل ممکن است به تحکیم رابطه با هنر کمک کند.

یک مطالعه ۲۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ میلادی مجددا تایید شد نشان داد که ما به طور متوسط صرفا به مدت ۲۷ ثانیه به یک اثر هنری در موزه یا گالری نگاه می‌کنیم که شامل عنوان و اطلاعات همراه آن می‌شود. "دیل" هنرمند چند رشته‌ای می‌گوید:"تلاشی برای خلق اثری وجود دارد که نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن کنید". با این وجود، او معتقد است که تفکر انتقادی برای هر هنری هم از طرف هنرمند و هم از طرف بیننده امری حیاتی می‌باشد.

اووندن می‌گوید:"ما در مدرسه یاد می‌گیریم چگونه در مواجهه با شعر یا هر اثر هنری دیگری همه اجرا را شناسایی کرده و آن‌ها را از هم جدا کنیم". با این وجود، او در کار خود به عنوان یک مربی هنری سعی می‌کند مخاطب را وادار کند که به این فکر کند که پس از آن تشریح چه رخ می‌دهد. او می‌گوید: "وقتی همه چیز از هم پاشید یاد نمی‌گیریم که چه کار کنیم و به نوعی اثر را رها می‌کنیم". اووندن بر این باور است که رابطه بین بیننده و اثر در روند جمع‌آوری دوباره جهان شکل می‌گیرد.

اگر هنر فرآیندی از تخیل است که واقعیت را قابل تصور، به یاد ماندنی و گاهی حتی قابل پیش بینی می‌سازد همانطور که "سوزان لنگر" فیلسوف فرهنگی گفته بود چنین تعاملی می‌تواند حتی فراتر از این نیز پیش برود، زیرا باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما هر روز با آن در تماس نیستیم احساساتی مانند انزجار و ترس. برای مثال، با تماشای آثار دیل متوجه می‌شویم که تعدادی از قطعات او الهام بخش طنز هستند و هم چنین تجربه بومیان امریکا را به تصویر می‌کشد، زیرا انسانیت به تصویر کشیده شده و حقیقت نگران کننده‌ای را در مورد تسخیر آمریکا نشان می‌دهد.

دیل با اشاره به این که نقش او به عنوان یک هنرمند آن است که ایده هایش را با صداقت بیان کند می‌گوید: "من سعی نمی‌کنم اثری را خلق نمایم و سپس به این فکر کنم که مخاطبان آن را دوست خواهند داشت". هنر صادقانه حتی می‌تواند مخاطبان را به شدت ناراحت کند. دیل می‌گوید:"با این وجود، این ناراحتی بخش مهمی از کار است".

در این مورد بخشی از عدم فهم هنر مخاطب می‌تواند ناشی از بی میلی برای مقابله با آن ناراحتی باشد. همان گونه که لنگر نوشته آموزش هنر آموزش احساس است وقتی هنر باعث ایجاد احساساتی می‌شود که ما همیشه به آن دسترسی نداریم ممکن است برای مدیریت آن کار دشواری پیش روی مان قرار داشته باشد. با این وجود، در جریان دست و پنجه نرم کردن با آن احساسات است که ارتباط با هنر و در نهایت درک و فهم آن شکل خواهد گرفت.

چگونه می‌توان تمایل به ناراحتی را آموزش داد؟ اووندن در این باره می‌گوید حتی به عنوان یک عاشق مشتاق هنر او متوجه می‌شود که واکنش احساسی همیشه آسان نیست. او می‌گوید: "این می‌تواند واقعا طاقت فرسا باشد".

مراقب زوزه‌های تجربه خود باشید

شاید بتوان نحوه ارتباط مان با هنر را دلیلی بر کاتارسیس* دانست. این کاری است که آثار هنری انجام می‌دهند. در طول زندگی انسانی مان ما حجم قابل توجهی از درد اندام خیالی* را داریم از دست دادن پدر و مادر در دوران کودکی یا نوجوانی، حضور در جنگ و حتی چیزی به اندازه داشتن یک معلم بدجنس. سپس به دنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با آن از طریق کار کردن یا گوش دادن به یک آهنگ یا طرق مختلف دیگر خواهیم بود.

"کارن کی هو" می‌گوید اگر فکر کردن به هنر را به عنوان راهی برای تغییر زمان یا تغیبر تجربه خود آغاز کنید و اگر از پاسخ سطحی "این یک عکس خوب است" فراتر بروید آن زمان تماشای یک اثر هنری می‌تواند تلاشی واقعا جالب توجه باشد.

او به نمایش آثار "یوهاس ورمیر" نقاش هلندی قرن هفدهمی در موزه رایکس آمستردام اشاره می‌کند که با استقبال چشمگیری مواجه شد و بازدیدکنندگان را از سراسر نقاط جهان به سوی خود جلب کرد. علیرغم آن که ممکن است فکر کنید زندگی تان ارتباط اندکی با زندگی اشراف هلندی قرن هفدهمی دارد آثار ورمیر در به تصویر کشیدن زیبایی لحظه‌های روزمره برای تان الهام بخش خواهد بود تا از نو به زندگی خود نگاه کنید. او می‌گوید:"امیدوارم وقتی به انجام آن کار‌ها فکر می‌کنید متوجه شوید که زیبایی در آن لحظه نیز وجود دارد".

* کاتارسیس اصطلاحی است که ارسطو برای تزکیه روحی و روانی تماشاگر از تراژدی عنوان می‌کند. کاتارسیس به نوعی شبیه همذات پنداری یا حس سمپاتیک در تماشاگر است.
*اندام خیالی یا Phantom Limb سندرومی روانی است که فرد هم چنان اندام بدنی از دست رفته را حس کرده و حتی درد را در آن ناحیه احساس می‌کند. در واقع این احساس درد در ناحیه اندام از دست رفته انکار واقعیت تلخی است که در صورت اتمام درد فرد باید با آن روبرو شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جلوگیری از رها شدگی پایه و اساس بسیج هنرمندان باشد
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دورود منصوب شد
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است