Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدرضا صداقت‌حسینی کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نگهداری ۲۲هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی در مرکز نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی از دوران صدر اسلام تاکنون گفت: حدود ۱۲۰ نسخه از قرآن‌ها و جزوات قرآنی این مرکز بر روی پوست کتابت شده که این بیشترین تعداد قرآن پوستی در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وجود نسخ قرآنی نفیس و کمیاب، در این مجموعه بخش گسترده‌ای از این نسخ را وقفی دانست و افزود: قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه معصومین (ع) همانند قرآن‌های منسوب به دست‌خط مبارک امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) از شاخص‌ترین این نفایس است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از جزوات قرآنی وقفی ابن سیمجور در شمار دیگر نفایس خطی مکتوب بر روی پوست نام برد و ادامه داد: این مصحف شریف به شمارۀ ثبت ۱۱۲۲۳ که به خط کوفی ۱۳ سطری در سال ۳۶۳ هجری توسط ابن سیمجور کتابت شده از سوره مبارکه آل عمران آغاز و به سوره مبارکه مائده ختم می‌شود.

بیشتربخوانید

شش جلد قرآن نفیس از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

صداقت‌حسینی همچنین به دیگر جزوه وقفی ابن سیمجور اشاره و بیان کرد: این جزوه قرآنی به خط کوفی ۱۳سطری در سال ۳۸۳ کتابت شده و از سوره مبارکه حمد آغاز و به سوره آل عمران ختم می‌شود که به شمارۀ ۱۱۲۲۴ در گنجینۀ رضوی به ثبت رسیده است.

او تصریح کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با وجود قرآن‌های بسیار نفیس و کهن منسوب به دست‌خط ائمه اطهار (ع) و جزوات کشواد بن املاس، ابن‌سیمجور، ابن‌کثیر، راوندی، یاقوت، طباخ، بایسنقر، علیرضا عباسی به یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام و مکانی برای پژوهش و تحقیق اندیشمندان و قرآن‌پژوهان تبدیل شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن کریم آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی آستان قدس رضوی قرآن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم محمدی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برنامه‌های دهه کرامت استان زنجان، از کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این دهه در زنجان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است تا ۲۱ چایخانه آستان قدس رضوی در زنجان ایجاد شود.

وی با یادآوری اینکه مقرر شده است تا خادمان و پرچم متبرک حضرت معصومه (س) در روز ۲۱ اردیبهشت به زنجان برسند، افزود: قرار است خادمان به مدت سه روز در زنجان حضور داشته باشند.

این مسؤول در خصوص برنامه‌های خادمان حرم حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: این خادمان قرار است طی مدت سه روز برنامه‌های خود را در زندان‌های زنجان، ابهر و خدابنده به اجرا بگذارند.

محمدی در رابطه با برنامه‌های خادمان حرم امام رضا (ع) نیز یادآور شد: این خادمان نیز برنامه‌های خود را به مدت یک هفته با عنوان «زیر سایه خورشید» در سطح استان به خصوص شهرستان‌های خرمدره، سلطانیه و طارم به اجرا بگذارند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه ایجاد چایخانه آستان قدس رضوی یکی از برنامه‌های مهم در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شده است تا ۸۸۸ چایخانه در سطح کشور ایجاد شود که سهم استان زنجان از چایخانه‌های آستان قدس رضوی ۲۱ چایخانه خواهد بود.

غلامرضا نظری، مدیر روابط‌عمومی شهرداری زنجان نیز در ادامه این نشست خبری یکی از رویکردهای اصلی برنامه‌های دهه کرامت را افزایش نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: برای اینکه بتوان این برنامه‌ها را به بهترین شکل ممکن به اجرا گذاشت، باید از ظرفیت مردمی در اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 6097478

دیگر خبرها

  • شست و شوی رواق دارالذکر حرم مطهر رضوی | ویدئو
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • مشهدالرضا؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)
  • آغاز به کار چایخانه بابلسری‌ها در حرم مطهر رضوی
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • آغاز به کار چایخانه بابلسری‌ها در حرم رضوی
  • مشهدالرضا؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)‌
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد الرضا
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)