Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:39:20 GMT

نقش حلقه‌های میانی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۶۳۵۲

نقش حلقه‌های میانی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمد شیخلر از اعضای موسسه فرهنگی «ایمان جهادی (صهبا)» در یادداشتی به «نقش حلقه‌های میانی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی» پرداخته است که در ادامه می خوانید.

در مسئله ترویج کتاب و کتابخوانی سه سطح اساسی وجود دارد. سطح اولیه، نویسندگان و ناشران هستند، که بدون تولید آثار خوب و قابل استفاده، نمی‌توان امیدی به بالارفتن میزان مطالعه و همچنین رشد فرهنگ داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار بد و ضعیف، مردم را بی‌اعتماد می‌کند و به مرور، فاصله ایجاد می‌کند بین مردم و هر نوع کتابی. و آثار خوب، مخاطب را جذب می‌کند به سایر کتاب‌ها. تاکنون شاهد این بوده‌ایم که برای چاپ اول کتابی، مردم صف کشیده‌اند در حالی که هیچ‌کس آن کتاب را نخوانده، و علت آن این است که مردم، به آن نویسنده یا ناشر، اعتماد دارند.

غیر از نویسندگان و ناشران، خود مردم و مخاطبان هم نقش مهمی دارند در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی. احتمالاً همه شاهد این بوده‌ایم که در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، حرف یک فیلم سینمایی یا سریال به میان می‌آید، و آنهایی که فیلمی را دیده‌اند و از آن لذت برده‌اند، به دیگران معرفی می‌کنند و بقیه را دعوت می‌کنند که آن فیلم یا سریال را ببینند. و اتفاقاً این اتفاق، برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که به میزان کافی تبلیغ می‌شوند، نمی‌افتد. بلکه برای تولیداتی اتفاق می‌افتد که امکان تبلیغ رسانه‌ای ندارند. در این موراد است که مردم، احساس می‌کنند که باید خودشان، معرّف یا مبلّغ آن فیلم و سریال باشند. و البته در موارد منفی هم صادق است. یعنی وقتی از فیلمی بدشان می‌آید، به بقیه هم اطلاع می‌دهد که وقت و پولشان را هزینه نکنند برای آن فیلم.
همچنین، وقتی یک فروشگاه معروف لباس، حراج و تخفیف می‌گذارد، بخش زیادی از این تبلیغ، توسط خود مردم انجام می‌شود و افراد،‌ به دیگران اطلاع می‌دهند که فلان فروشگاه، تخفیف‌های خوبی روی محصولات خوبش گذاشته. اینجا هم، نقش مردم، خودش را خیلی خوب نشان می‌دهد. و در موارد منفی، می‌گویند که اجناس فلان فروشگاه، اصلاً کیفیت مناسب ندارد.

این مثال‌هایی که ذکر شد، همه دال بر این بود که خود مردم، می‌توانند نقش مهم و موثری داشته باشند در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی. لازم است که به همدیگر خبر دهیم کتاب‌های جدید را، لازم است همدیگر را تشویق کنیم به خواندن کتاب‌هایی که دوست داشتیم، و دوستانمان را منع کنیم از کتاب‌هایی که ارزش خواندن، نداشته‌اند. لازم است که باهم، در مورد آنچه که از دل کتاب‌ها فرا گرفته‌ایم، با دیگران صحبت کنیم.

و اما حلقه میانی بین تولیدکنندگان و مخاطبان...

کتابفروشان: با ویترین‌سازی، مخاطب را آگاه می‌کنند از کتاب‌هایی که ندیده است. (حالا فرض کنید که یک کتابفروشی، سهم کمی از مغازه خود را به ویترین اختصاص دهد، و یا نسبت به چیدمان ویترین، هیچ فکر و اندیشه‌ای نداشته باشد)

کتابفروش با مشاوره به کسانی که دنبال موضوعی می‌گردند، اما کتاب مناسبش را نمی‌شناسند، کمک می‌دهد به مخاطب. (حالا فرض کنید که مخاطبی، دنبال موضوعی بگردد، کتابفروش هم کتاب مرتبط را داشته باشد، اما اشراف و آگاهی نداشته باشد)

کتابفروش با اشراف نرم‌افزاری نسبت به موجودی کتاب‌هایش، همیشه دستش برای مخاطب هدف‌دار، پُر است و به مخاطب نمی‌گوید: «تمام کردیم».

کارشناسان و  منتقدین کتاب: با معرفی و نقد و مدح کتاب، مخاطبان را جهت می‌دهند. می‌توانند مسئولیت‌پذیر باشند، و یا ممکن است بدون مسئولیت و تعهد، کتابی را معرفی کنند که خودشان نخوانده‌اند و یا کتابی را نقد کنند که بخاطر مسائل حاشیه‌ای و یا شخصی، نسبت به آن کتاب، نگاه منفی دارند.

نقد واقعی و دلسوزانه کتاب، هم مخاطب را جهت می‌دهد و هم تولیدکننده‌ را رشد می‌دهد.

خبرنگاران حوزه فرهنگ: خبرنگاران می‌توانند مانند یک اپراتور عمل کنند، و صرفاً به درج اخبار تازه‌های نشر، با حداقل محتوا بپردازند. اما ممکن است که خبرنگاری، نسبت به محتوا حساس باشد، نسبت به حواشی کتاب، کنش داشته باشد، اثرگذاری کتاب را در میان مخاطبان دنبال کند، به غیر از اخبار تازه‌های نشر، به محتوای کتاب هم بپردازد و ...

کتابخانه‌ها: بود و نبود کتابخانه در یک روستا، شهر و کلان‌شهر، نقش مهمی ارتقای سهم کتابخوانی آن مکان دارد. اگر سهم وظایف تولیدکنندگان و مردم در ترویج کتابخوانی به خوبی انجام شده باشد، طبیعتاً خیلی از مردم، امکان خرید خیلی کتاب ندارند، و هدف از ترویج کتاب‌خوانی، ترویج کتاب‌خریدن نیست، بلکه استفاده از محتوای کتاب است. 

کتابخانه‌ها پشتیبان اقتصادی مردم هستند در امر کتاب‌خوانی. یک مخاطب، با تکیه به کتابخانه‌ها، حظ و بهره خود را از کتاب‌های مختلف می‌برد و محدودیت‌های اقتصادی، مانع رشد فرهنگی جامعه نمی‌شود.

کتاب‌داران: می‌توانیم بعضی از نقش‌هایی که برای کتابفروش ذکر کردیم، اینجا هم تکرار کنیم، به علاوه اینکه، یک کتاب‌دار، ظرفیت‌های دیگری با توجه به فضای کتابخانه داراست. فضاهای مختلف در یک کتاب‌خانه، این بستر را برای کتاب‌دار فراهم می‌کند که بستر خوبی باشد برای حضورهای جمعی کودکان و نوجوانان. و این برنامه‌ها به شدت در جذب این قشر از مخاطبان، موثر است.

چهره‌های مردمی: بعد از خواندن متن‌ها بالا، کاملاً مشخص است که یک چهره شناخته‌شده، چقدر می‌تواند موثر باشد. اگر خودش اهل کتاب باشد، دیگران را به اشکال مختلف، دعوت به کتابخوانی می‌کند. و البته، شرط موفقیت این است که کتابی را به دیگران معرفی کند، که خودش خوانده باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخوانی صهبا ترویج کتاب و کتاب خوانی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوه‌های ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.

 احد آزادی خواه، نماینده مجلس در خصوص حضور گشت ارشاد و ایجاد فضای دو قطبی در جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند، حجاب در کشور ما از نظر قانونی و شرعی جایگاه ویژه داشته و مشخص است. راهبرد ما باید دفاع از حجاب از نگاه شرعی و قانونی باشد. اما اینکه در شیوه دفاع چگونه باید اقدام کنیم؛ بنده به هیچ عنوان اقدام قهری و برخی از برخوردهایی که اخیرا برای مقابله با بدحجابی انجام می شود را به هیچ عنوان قابل دفاع و موثر نمی‌دانم.

وی در گفتگویی که با جماران داشته، افزود: به این نکته باید توجه کرد که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوه‌های ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.

آزادی خواه در خصوص برخورد گشت ارشاد با شهروندان گفت: گشت ارشاد و فرماندهی انتظامی یکی از گام‌ها در ترویج حجاب است، پس دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی ما کجا هستند؟ ما نباید انتهای زنجیر را ملزم کنیم که صرفا با قوه‌ی قهریه با بدحجاب‌ها برخورد کنند، بلکه ده‌ها گام‌ باید قبل از آن انجام شود. مانند آموزش و پرورش، فرهنگ، کارهای ترویجی و... . دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بسیار زیادی متولی در این امر هستند که باید کارهایی را انجام دهند. در گام نهایی نیز گشت ارشاد باید صرفا با معدود افرادی که حساب شده و سازمان یافته اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، برخورد کند، نه با شهروندانی که در جامعه حضور دارند.

آزادی‌خواه در پاسخ به این سوال که چرا ما با برخی دوگانگی‌ها در برخورد با زنان که نمونه آن را در تصاویر صداوسیما و زمان راه‌پیمایی و انتخابات، شاهد هستیم، مواجهیم؟ گفت: بنده نظرم بر این است که باید این مسأله را به عنوان یک راهبرد اصلی اثبات کنیم که نگاه حاکمیت به تمام زنان و مردان جامعه یکی است و همه برایمان حرمت دارند و صاحب حقوق اجتماعی هستند. البته ما موظف هستیم در رابطه با اصول خود تبلیغ، ترویج و دفاع کنیم. یکی از اصول ما عفاف و حجاب است، اما این تبلیغ نباید به گونه‌ای باشد که دوگانه‌ای در کشور ایجاد کنیم که نیمی را صاحب حقوق بدانیم و نیمی دیگر را صاحب حقوق ندانیم.

وی ادامه داد: این دوگانه‌ای را که رهبر معظم از آن انذار فرمودند، می‌تواند غده‌ای سرطانی در جامعه باشد. این بیانی که حاج قاسم سلیمانی در رابطه با دختران جامعه فرمودند، بیان گمشده‌ی امروزه ما است. این دخترانی که امروزه پای صندوق رأی و راهپیمایی می‌آیند و دوربین‌های صداوسیما آن‌ها را پخش می‌کند نشان می‌دهد که این‌ها علاقه‌مند به نظام و کشور هستند که اگر با این‌ها به درستی برخورد شود، خواهید دید که به قول قرآن: «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا».

اگر در لایحه‌ی عفاف و حجاب بنا باشد گشت ارشاد نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است

وی در پاسخ به این سوال که اگر لایحه حجاب و عفاف به سرانجام برسد تکلیف گشت ارشاد به کجا خواهد رسید؟ گفت: معیار برای ما قانون است و اگر در لایحه‌ی عفاف و حجاب بر این باشد که مثلا گشت ارشاد یا اقدامات مشابه آن نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است.

دیگر خبرها

  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟